Hej!
Köpte en Solö Ruff från 1963 för 2,5 år sedan som stått på land ca 20 år. Blev en omfattande renovering där båten plockades ner till bara skrovet och sattes ihop igen med en "nybyggd" B20 med dubbla solex - 115 hk. Innan renoveringen satt det en 13 X 14 tums propeller som såg alldeles för liten ut så vi monterade dit en 15 X 14 (3-bladig) istället. Har ingen mer info om propellern än dettta.
För ett par veckor sedan var det efter många, många timmars arbete dags för sjösättning och premiärtur. Tyvärr orkade inte motorn varva mer än 3800 rpm och kom då upp i 16 knop. Igår gjorde jag mätningar vid olika varvtal och plottade en över propellerns och båtens hastighet. Slipen är ju mellan 50-30% men ändå orkar inte motorn med propellern vad det verkar. Har av första ägaren (60-80-talet) fått höra att den gjorde 23 knop på den dåvarande sumloggen, troligen med den mindre 13 x 14" propellern.
Jag funderar nu på att prova en 15 X 13" 4-bladig propeller om jag får tag i det. Tror ni att 4-bladig är rätt väg att gå för att få ner slipen? Målet är att få en så hög marchfart som möjligt. Helst 15 knop eller mer vilket jag inte tycker borde vara omöjligt. Går det att komma ner till 10-15% slip på en Solö? Att montera tillbaka den gamla propellern borde ju bara öka slipen tycker jag.
Vänligen Niklas
Här kommer grafen, slip 0% är alltså propellerhastigheten...
Kan nämna att vid gårdagens mätning var det motström/vind när jag provade maxvarv så båten gjorde inte mer än 3500rpm och 13 knop.
Båten