Jump to content
Tuesday 09 August 2022

Niklas123

Medlemmar
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Niklas123

  • Rank
    Landkrabba

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Om det var en fungerande del innan vet jag inte. På 60-talet satt det en B16 på 70 hk, möjligen är den gamla propellern original men det är inget jag vet. Tveksamt om den fungerade bra isåfall då den har samma stigning som nuvarande propeller men nuvarande motor har 115 hk. Den som dömde ut gamla propellern var mekanikern som har över 50 års erfarenhet och jobbat med flera Solö ruff tidigare så inget ogrundat beslut enligt min mening. Men eftersom propellern finns på hyllan så ska jag testa! Återkommer.
  2. Jo den tanken har jag tänkt men eftersom jag får så mycket slip med 15” propellern så borde det bli ännu mer slip med en 13”. ”Min” mekaniker har säger samma sak men såklart kan det vara värt att testa. Tack! :)
  3. Hej! Köpte en Solö Ruff från 1963 för 2,5 år sedan som stått på land ca 20 år. Blev en omfattande renovering där båten plockades ner till bara skrovet och sattes ihop igen med en "nybyggd" B20 med dubbla solex - 115 hk. Innan renoveringen satt det en 13 X 14 tums propeller som såg alldeles för liten ut så vi monterade dit en 15 X 14 (3-bladig) istället. Har ingen mer info om propellern än dettta. För ett par veckor sedan var det efter många, många timmars arbete dags för sjösättning och premiärtur. Tyvärr orkade inte motorn varva mer än 3800 rpm och kom då upp i 16 knop. Igår gjorde jag mätningar vid olika varvtal och plottade en över propellerns och båtens hastighet. Slipen är ju mellan 50-30% men ändå orkar inte motorn med propellern vad det verkar. Har av första ägaren (60-80-talet) fått höra att den gjorde 23 knop på den dåvarande sumloggen, troligen med den mindre 13 x 14" propellern. Jag funderar nu på att prova en 15 X 13" 4-bladig propeller om jag får tag i det. Tror ni att 4-bladig är rätt väg att gå för att få ner slipen? Målet är att få en så hög marchfart som möjligt. Helst 15 knop eller mer vilket jag inte tycker borde vara omöjligt. Går det att komma ner till 10-15% slip på en Solö? Att montera tillbaka den gamla propellern borde ju bara öka slipen tycker jag. Vänligen Niklas Här kommer grafen, slip 0% är alltså propellerhastigheten... Kan nämna att vid gårdagens mätning var det motström/vind när jag provade maxvarv så båten gjorde inte mer än 3500rpm och 13 knop. Båten
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy