Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

eriabr75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om eriabr75

  • Placering
    Landkrabba

Contact Methods

  • Webb
    https://motorbatexotic32.blogspot.com/

Mina båtar

  • Båtens namn
    Explorer 32

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tanken är att plasta för hållfasthetens skull. Nu är det ju en brott på ömse sidor och endast den vågräta ytan finns kvar. Dessa balkar (2st) är som jag tänker mig det som stabiliserar aktern som motorn vilar på. Oavsett så kommer vi slipa och plasta ett lager resten av balken också för att nyttja sidorna mot trossbotten för vattensäckar. (mer hygieniskt än den lösning som finns sedan tidigare). Det måste bli tätt oavsett, men kräver inte lika många lager på den övriga ytan, mest finish där. Vi kommer göra en mindre genomföring istället där en kondens motsv. kan komma igenom ner till länspumpen.
  2. Nåväl, nu har vi faktiskt fått bort allt det blöta materialet genom borrhål och en skruvkrok. Allt är torrt, och vi ska börja plasta upp samt plasta igen de tre borrhålen. Funkade fin-fint! 😊
  3. Tusen tack för alla svar! Ja de som byggt båten är Expoverken, konstruktören är Pelle Pettersson. Byggdes i få exemplar, då han som bekant hade förkärlek för segelbåtar Nåväl, vi har inspekterat plasten läng balken noga, och kan inte se några sprickbildningar på endera sida. Balken går ju längs med båten, och inte tvärs över. Dess synliga funktion verkar vara att hålla upp en träskiva som man satt för att dela av in till startbatterierna... förutom att stärka skrovet vid laster som kanske stampig sjö eller andra krafter från för eller akter, men viktigast är som jag uppfattar det att få väck allt blött material och kanske försöka blåsa ur med torrluft efter att det lösa materialet sugits bort. Jag vet däremot inte om jag uppfattade rätt angående distansmaterialet - Behöver det inte fyllas på sedan i någon form? Räcker det med att bygga upp kring hålet för att kunna plasta? Är det klokt att förstärka balkarna hela vägen när vi ändå är i farten? (Vi ska kolla länken ovan, tack!)
  4. Hej, vi renoverar en 32ft motorbåt. Vi jobbar nu med motorrummet vilket bl.a. innefattar gå igenom kablage och samtliga ytor. Båten är från -89, och har hunnit byta motor sedan dess (2007) Hur som helst, på vardera sida om motorn finns hål som vi gissa haft syftet att låta kondensvatten motsv rinna ner till mitten som är djupaste delen vid motorn. Listigt säkert, bara att man har inte skyddat/plastat efter att hålen tagits upp och distansmaterialet är dyngsurt! Jag har någonstans sett en instruktionsfilm där man i ett liknande fall borrade upp hål i balken för att sedan fästa en insexnyckel motsv de man får med från Ikea, fäster det i en borrmaskin och sticker in i hålet. Snurrar runt ett antal varv för att slå sönder distansmaterialet, och sedan damsugar ut det genom borrhålen. Därefter fyller försiktigt med fogskum, och slutligen plastar. Är det någon här på forumet som gjort något liknande? Bifogar bilder så kanske ni förstår bättre vad jag menar. Tacksam för svar.
×
×
  • Skapa nytt...