Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

cagel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om cagel

  • Placering
    Landkrabba

Contact Methods

  • Webb
    carl.gustaf.elmlid@gmail.com

Profile Information

  • Plats
    Timmernabben
  1. Hej, På den Nordamerikanska marknaden finns, som nämnts av Stefan_L, den flexibla kopplingen Suredrive MOD 04 från Next Wave Marine Systems Inc., Qualicum Beach, Canada. Hemsida; suredrivemarine.com Det finns många goda referenser, men ännu har jag inte lyckats få någon med långtidserfarenheter. Tex klarar drevets, S120 alt MS2, lagring av denna kopplings högre vikt mm??? Volvo Pentas lösning är en ny ingående axel i drevet, då splinsen havererat eller är kraftigt sliten. Då återupprepar sig problemet… Just detta gör Suredrive kopplingen så intressant - kan någon bidra med mer erfarenheter????
  2. Hej, Tack för info om suredrive. Hur känner du till suredrive? Jag har varit i kontakt med dem och tekniskt ser deras koppling trovärdig ut. En nackdel är att bälgbytet, då man som jag har segelbåtsdrev, 120SB, blir lite mer omfattande. De referenser som jag hittat på nätet inger stort förtroende. Finns svenska referenser?
  3. Tack Seawolf för mycket bra och snabba råd. Jag jobbar på båda alternativen. Volvo Penta verkar fortfarande sälja den ”mjuka honkopplingen som sätts i svänghjulet”, som reservdel, men kallar det inte ombyggnadssats. Var det så du gjorde, bytte endast honkopplingen? Eller fanns det mer i ombyggnadssatsen? Cookham svarade direkt, med offert på att slipa om splines till ”hexagonal” och köpa deras mjuka koppling.
  4. Hej Seawolf, Tack för dina inlägg om kopplingen mellan VP 2002 och segelbåtsdrevet 120S på din Maxi 999. Är du fortfarande lika nöjd med din ”mjuka koppling” som du köpte från England? Jag har också en Maxi 999 /årm1988/ med samma motor och drev som du har. Motorn har gått 1500-2000 tim. Går perfekt. Jag har en trebladig foldingpropeller från VP. Vid förra membranbytet, 2012, kollade jag splinesen. Visst slitage, ca 20%. Nogrann infettning. Igår läste jag dina inlägg från 2020, vilket fick mig att agera. Idag kollade jag med VP. De har slutat sälja den ”mjuka kopplingen”. Återstår den Engelska. Några frågor. Skickade du iväg den övre växeln på segelbåtsdrevet till England för omslipning av splinesen till hexagon-utförande? Vad gjorde du med ”hon-splinsen” i svänghjulet? Tacksam för lite kommentarer. Navigare necesse est cagel
×
×
  • Skapa nytt...