Jump to content
Tuesday 30 November 2021
Excellent

Byta ut eller renovera Volvo Penta 2002?

Recommended Posts

Har en Volvo Penta 2002 från -92 med S-drev i en Excel 319. Den fungerar hyfsat men efter att ha haft den i ett år så vet jag inte om jag vågar lita på den. Man vill ju att den ska göra sitt när man bäst behöver den. Motorn är sötvattenkyld men det är oklart om den alltid varit det. Varm så är min känsla att effekten är i stort sett som den ska.

Följande gör mig lite tveksam:

- Kräver rejält gaspådrag för att starta. Startar alltid men går lite osäkert nån minut och varvar sedan upp kraftigt (måste passas). Funderar på om den startar på en cylinder?

- Vibrerar ganska kraftigt. Svårt att säga om det är normalt, antar att det är det, men gillar det inte.

- Låter som en riktigt gammal lastbil (antar att det är normalt men ska en segelbåt låta som en gammal lastbil?)

 

Utöver själva motorn finns ju även en hel del kringutrustning som kan krångla: slangar, filter, elsystem, virar, reglage...

 

Jag har funderat på att byta till en ny VP D1-20 och fått en offert på närmare 200 000 inkl drev, propeller jobb mm. Ganska mycket pengar i en båt som inte är värd så mycket mer.

 

Har också tittat på alternativa dieslar som av många tycks anses minst lika bra. Lite billigare tycks det då bli.

 

Är nyfiken på eldrift och har läst mycket om det. Oceanvolt tycks tex vara väldigt sofistikerat. Dock väsentligt dyrare än en ny VP.

 

Renovera 2002:an och se över all kringutrustning kanske är ett alternativ?

 

Har inte mekat mycket med dieslar men är inte rädd att göra en del jobb själv.

 

 Jag har märkt att det finns mycket kunnigt folk här och tar tacksamt emot synpunkter!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle alldrig byta motorn om den inte är helt slut till det priset.

Sitter en 40 år gammal motor i min båt och den kommer få sitta kvar ett tag till.

 

Är motorn sötvattenkyld och inte är misshandlad av tidigare ägare så är det nog ingen fara.

 

Har ingen erfarenhet av den motor du har men om den har glödstift kan det vara en orsak till dålig gång vid start eller startproblem.

Spridare kan vara en annan orsak men dessa går att byta om så skulle vara fallet.

Gamla Volvomotorer har väl alltid vibrerat en hel del men byte till nya motorkuddar kan nog göra skillnad. S-Drev brukar ta bort mycket vibrationer så jag skulle prova med nya motorkuddar.

 

Låter som en gammal lastbil är kanske värre.

Mitt avgasrör är böjt och går ner några mm i vattnet (ett litet hål i böjen ovan vattenlinjen för att bryta häverteffekten finns dock) och det dämpar avgasljudet mycket, står man 10 meter från båten hör man den inte.

Inne i båten hörs det dock en del och jag har funderat på att isolera mer och bättre men har inte gjort något ännu och min är en motorbåt så jag har aldrig hjälp av några segel.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En D1-20 med 130S-drev har ett rekommenderat pris på 101.876:-. Att arbetet och tillbehören skulle kosta närmare 100.000:- verkar otroligt. Volvo Penta säljer anpassningsjärn som man skruvar fast i den gamla bädden, som sedan passar till den nya motorn. Dessa kostar cirka 5000:-.  Man kan ju också, om drevet är i gott skick, köpa en Solé Mini 17 med adapter till befintligt drev. Då kommer man undan med halva priset. Då måste man tillverka anpassningsjärnen själv. Det finn inga nya motorer som är lika servicevänliga som 2000- serien. Alla nya motorer, även Volvo Penta, är konverterade industrimotorer, så filter och impeller kan vara svåra att komma åt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känner igen resonemanget... 

 

Byter tak med eget jobb. Dryga 100 000 i material. 

 

Frågade tidigare en firma vad de skulle ha för att byta taket, inkl material... 250 - 300 000

 

Kan göra många timmar för de pengarna... 

 

Tänker lika den gång jag ska byta motor i min Cumulus. Eller renovera. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Symptomen TS beskriver tyder mer på att det är dags för en spridarservice än helrenovering. En sån motor är svår att köra slut på om den sitter i en segelbåt som seglas mer än den körs för motor.
Mitt råd är att köra säsongen ut som den är. Till hösten tar man ur spridarna och för dem till en dieselverkstad för provtryckning och ev. utbyte eller service. I samma veva kan man justera ventilspelet och ta ett kompressionstest. Om kompressionen är ok skulle jag tro att ovanstående åtgärder ger en motor som startar och går så jämnt som en sån dieselmotor kan gå. Tips: Sätt igång den processen redan på hösten så blir det inte stressigt i vår :-)

 

PS:

Vet inte om VP 2002 har glödstift men om så är kan man börja med att byta dem. I princip inte svårare jobb än att byta tändstift i en bensinare...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Faderullan:

PS:

Vet inte om VP 2002 har glödstift men om så är kan man börja med att byta dem. I princip inte svårare jobb än att byta tändstift i en bensinare...

Nej den har inte glödstift.

Har du provat att göra kallstart? Alltså: ge fullgas (i friläge), dra ut stopphandtaget och skjut in det igen, starta motorn och var snabb på att minska gasen när den varvar upp. Då brukar dom alltid starta mer eller mindre omedelbart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul att det finns så många kunniga och engagerade här! Att lämna in spridare och kolla kompressionen låter bra! Glödstift tycks inte finnas på 2002. Byta gummikuddar borde ju faktiskt kunna minska vibrationerna om gummit med åldern hårdnat - bra tips det också! Känner för att ta ut motorn i höst/vinter/vår, fixa ovanstående, kolla att allt ser bra ut, fixa bättre ventilation (läste om det i en annan tråd) och röja upp i härvorna av alla sladdar som installerats alltför snabbt och slarvigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste om kallstartsproceduren tidigare idag men har ännu inte provat det. Ska göra det. Kan förstås vara intressant att höra hur den beter sig då. Tack ABC!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade en 2002 med S-drev med Martec sötvattenkylning i en 999:a. Den var 30 år gammal, och då jag gick igenom den genom att lossa den och tog av topplocket fann jag ut följande:
- Cylinderloppen var perfekta, ingen slitkant värd namnet, och honingsspåren syntes fortfarande!

- kylkanaler etc. var nästan som nya.

- ventiler och säten såg fina ut men kollades och slipades in av Värmdö Motorteknik när locket ändå var av.

- Insprutarna rengjordes och kollades, de var i grunden helt OK.

- Avgasböjen hade jag bytt några år tidigare, dessa är förbrukningsvara.

- Sjövattenpump renoverades.

 

En känd defekt med 200X-motorerna och backslag/S-drev är att det inte finns någon mjukkoppling mellan drevets splineaxel och motorns medbringare. Detta medför att så smångingom nöts splinsen sönder och att laga detta är DYRT! Sena versioner har mjukkoppling, men till de äldre finns ett uppgraderingskit med gummibussningar som löser problemet. Jag köpte ett sådant kit från en firma i UK, nästan halva priset jämfört med Sverige. https://forums.ybw.com/index.php?threads/vp-2003-spline-problem.14988/

 

Med erfarenheterna från ovan tror jag att min motor har ytterligare trettio år kvar, och det bör gälla andra sötvattenkylda sådana också. Men lär er hur kallstart utförs på dessa motorer, då nöter man knappt på startmotorn alls, man får snarare smyga sig på den för den startar direkt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Kallstartproceduren ingår numera i vår startprocedur. Precis som sagt så startar den snabbare och man slipper höra startmotorns skorrande. Undrar just om dreven på startmotor och svänghjul är OK. Skorrar som sagt om motorn inte startar direkt. Med detta startsätt så låter det heller inte som att motorn initialt går på en cylinder.

 

Ljudet från avgasröret skulle säkert bli tystare om man leder ner det under vattenytan men då ser eller hör man väl inte kylvattnet heller? Skrammel och vibrationer direkt från motorn är nog det som låter mest och stör mest. Nu är det svårt att undvika att träluckorna kring motorn skallrar. Antar att nya motorkuddar och bättre motorrumsisolering skulle kunna förbättra.

 

Läste texterna om splinesproblemet. Det tycks vara lite mindre problem när man har S-drev. Kanske borde kollas ändå?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev Excellent:

 

 

Läste texterna om splinesproblemet. Det tycks vara lite mindre problem när man har S-drev. Kanske borde kollas ändå?

 

När jag delade drev och motor efter 25 år var splinsen på S-drevsaxeln tydligt slitna, men var fortfarande användbara ihop med mjuk-kopplingssatsen. För 2002, S-drev, tung foldingpropeller och sommaranvändning är nog c:a 25 år bäst före, så att säga. 

Edited by Seawolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så här gick det / hänt sedan förra sommaren: toppen inlämnad på Enebybergs motorrenovering. Spridarna kollade. Ventilerna slipade. Toppen planad. Det var nog inget större problem med toppen men motorn går nu jämnare och startar snabbt även utan kallstartsprocedur. Upplevde att sista finjusteringen av ventilspelet blev pricken över i. Honingen i cylindrarna såg opåverkad ut och kompressionen verkar vara ok. Hittade en del andra problem också. Drevet i startmotorn hade en genomgående längsgående spricka. Det var väl det som skorrade vid start. Ett kylrör strax över startmotorn läckte en aning på startmotoranslutningsrna vilket hade korroderat kraftigt. Gummikuddarna var från 2017 men hade delvis kollapsat så att metall slog mot metall när motorn vibrerade som mest. Det var väl det ljudet jag störde mig mest på. Nu går den mjukt och fint (för att vara en gammal tvåcylindrig diesel). Tack för råden att göra en mindre renovering istället för något mer drastiskt. Kollade priset för att sätta in en ny Penta hos ett välrenommerat varv. Det var DYRT... Det här kostade väl några tusenlappar (mest för motorkuddarna). Men en del jobb blev det. Orkade inte kolla splinesen och får hoppas dom håller.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-07-19 vid 19:01 skrev Seawolf:

När jag delade drev och motor efter 25 år var splinsen på S-drevsaxeln tydligt slitna, men var fortfarande användbara ihop med mjuk-kopplingssatsen. För 2002, S-drev, tung foldingpropeller och sommaranvändning är nog c:a 25 år bäst före, så att säga. 

Hej Seawolf,

Tack för dina inlägg om kopplingen mellan VP 2002 och segelbåtsdrevet 120S på din Maxi 999. Är du fortfarande lika nöjd med din ”mjuka koppling” som du köpte från England?

Jag har också en Maxi 999 /årm1988/ med samma motor och drev som du har. Motorn har gått 1500-2000 tim. Går perfekt. Jag har en trebladig foldingpropeller från VP. Vid förra membranbytet, 2012, kollade jag splinesen. Visst slitage, ca 20%. Nogrann infettning. Igår läste jag dina inlägg från 2020, vilket fick mig att agera.

Idag kollade jag med VP. De har slutat sälja den ”mjuka kopplingen”. Återstår den Engelska. Några frågor. Skickade du iväg den övre växeln på segelbåtsdrevet till England för omslipning av splinesen till hexagon-utförande? Vad gjorde du med ”hon-splinsen” i svänghjulet?

Tacksam för lite kommentarer.

Navigare necesse est

cagel

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev cagel:

Hej Seawolf,

Tack för dina inlägg om kopplingen mellan VP 2002 och segelbåtsdrevet 120S på din Maxi 999. Är du fortfarande lika nöjd med din ”mjuka koppling” som du köpte från England?

Jag har också en Maxi 999 /årm1988/ med samma motor och drev som du har. Motorn har gått 1500-2000 tim. Går perfekt. Jag har en trebladig foldingpropeller från VP. Vid förra membranbytet, 2012, kollade jag splinesen. Visst slitage, ca 20%. Nogrann infettning. Igår läste jag dina inlägg från 2020, vilket fick mig att agera.

Idag kollade jag med VP. De har slutat sälja den ”mjuka kopplingen”. Återstår den Engelska. Några frågor. Skickade du iväg den övre växeln på segelbåtsdrevet till England för omslipning av splinesen till hexagon-utförande? Vad gjorde du med ”hon-splinsen” i svänghjulet?

Tacksam för lite kommentarer.

Navigare necesse est

cagel

Jag uttryckte mig nog otydligt. Jag köpte Volvos orginal-mjukkopplingssats från UK, inte den där hemsnickrade engelska, även om den säkert gör jobbet den med. Bl.a. för att orginalsatsen är enklare att applicera. Man slipper ju demontera S-drev/backslag. 
Kanske kan du söka reda på Volvo-handlare i världen, kanske någon av dem har kvar satser på lager?

Annars återstår att modifiera till hexagonal axelprofil.

https://progresstoo.com/sudden-failure-of-the-engine-to-gearbox-drive-coupling/

Edited by Seawolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev cagel:

Hej Seawolf,

Tack för dina inlägg om kopplingen mellan VP 2002 och segelbåtsdrevet 120S på din Maxi 999. Är du fortfarande lika nöjd med din ”mjuka koppling” som du köpte från England?

Jag har också en Maxi 999 /årm1988/ med samma motor och drev som du har. Motorn har gått 1500-2000 tim. Går perfekt. Jag har en trebladig foldingpropeller från VP. Vid förra membranbytet, 2012, kollade jag splinesen. Visst slitage, ca 20%. Nogrann infettning. Igår läste jag dina inlägg från 2020, vilket fick mig att agera.

Idag kollade jag med VP. De har slutat sälja den ”mjuka kopplingen”. Återstår den Engelska. Några frågor. Skickade du iväg den övre växeln på segelbåtsdrevet till England för omslipning av splinesen till hexagon-utförande? Vad gjorde du med ”hon-splinsen” i svänghjulet?

Tacksam för lite kommentarer.

Navigare necesse est

cagel

Tillägg: Det verkar som om delar att renovera splinesproblem är tämligen dyrt och besvärligt, eftersom det skall göras innan det är försent, och Volvo har slutat med de renoveringssatser de haft. 
Så då återstår att köra tills det rasar, men att kolla slitaget vid bälgbyten. Till slut får man väl köpa ett begagnat S-drev, helst då från en 2001:a . Men glöm då absolut inte att få med den medbringare med hon-spines som sitter bultat på motorns svänghjul, det slits också. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack Seawolf för mycket bra och snabba råd. Jag jobbar på båda alternativen. Volvo Penta verkar fortfarande sälja den ”mjuka honkopplingen som sätts i svänghjulet”, som reservdel, men kallar det inte ombyggnadssats. Var det så du gjorde, bytte endast honkopplingen? Eller fanns det mer i ombyggnadssatsen?

Cookham svarade direkt, med offert på att slipa om splines till ”hexagonal” och köpa deras mjuka koppling. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Satsen innehöll :

en medbringare på svänghjulet, utan splines, 

insexbultar för den

gummimuffar för alla insexskallar

medbringare med honsplines att sätta på hansplinsen på drevet. denna har hål som passar över gummimuffarna

slutligen en sats med shims såm väljs så inget axialglapp finns för honsplinesmedbringaren.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förutom den engelska lösningen som nämnts finns också en kanadensisk.

www.suredrivemarine.com/suredrive

 

Jag har själv en 2002 med ett MS2B backslag i en liten öppen snipa. Jag har funderat på saken men inte kommit till skott att dela motor och backslag för att titta på splinesen. Min lilla båt är dock ganska övermotoriserad så jag tror inte påfrestningen är så stor när motorn går med lågt effektuttag. Jag vill åtminstone intala mig att det är så...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

Tack för info om suredrive. Hur känner du till suredrive? Jag har varit i kontakt med dem och tekniskt ser deras koppling trovärdig ut. En nackdel är att bälgbytet, då man som jag har segelbåtsdrev, 120SB, blir lite mer omfattande.

De referenser som jag hittat på nätet inger stort förtroende. Finns svenska referenser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy