

EnAlbin25
Medlemmar-
Innehålls Antal
53 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
EnAlbin25 senast vann den dag 31 Maj 2024
EnAlbin25 hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
13 TrovärdigOm EnAlbin25
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nej, nästa steg blir att ta isär och titta.
-
Tack! jag vågar inte ta bort mekanismen och testa idag, för vi ska använda båten, och jag vågar inte ta bort, ifall jag inte lyckas sätta tillbaka. Dock har jag mätt djupet från skruvskallen med shimsen. Djup ner till glidsko är ca 17 mm. Skruven är 12 mm. Antal shims spelar då ingen roll, antar jag? Detta gäller när mekanismen står i ”neutral”. nästa steg är att köpa en längre skruv?
-
Tack! Det låter hörbart! Ska prova. Vad ska jag titta efter? Hur ser jag om spåret är ”för slitet”, eller om det är OK?
-
Tack Ingemar! Då ska jag testa att ta bort det sista shimset också, så får vi se vad som händer. Jag misstänker att ”ta bort växelmekanismen” är över min kompetensnivå. Gör man ungefär så här: 1. Koppla loss vajern 2. skruva loss växelarmen 3. skruva loss ”locket” och lyft upp det, inkl glidsko kan jag då se konan, eller behöver jag ta isär mer för att bedöma om spåret är för slitet?
-
Tack, det har jag läst, men mitt problem är ju att växeln inte går från ”fram” till ”neutral”, och då tolkar jag det som att jag ska LÄGGA TILL shims? Så att växeln går i mindre hårt, och lättare går ur? Jag testade att ta bort ett shims, och upplevde ingen skillnad. Det fanns för övrigt bara två shims. Nu ska jag beställa några shims och se om det kan göra så att växeln går ur lättare, eller är jag helt fel ute då? Borde jag testa att ta bort det sista shimset också?
-
Tack Ingemar! Om jag har förstått rätt så kommer, om jag tar bort shims, konan att pressas hårdare? Och därmed blir SVÅRARE att få i neutral? Eller missuppfattar jag något då?
-
Hej! Lite uppdatering: Jag har testat utan vajer (dvs genom att flytta växelföraren för hand), med motorn igång med båten i vattnet, med följande resultat: Från neutral till back: ok! Från back till neutral: ok! Från neutral till fram: ok, men jag upplever att den ”slirar” i, inte ”hugger” i. Från fram till neutral: det är trögt att flytta växelföraren, jag får ta i. Armen behöver gå förbi neutral och nästan in i ”back” innan växeln släpper. Jag ska testa att lägga på flera shims. 1. Stämmer det att det kan funka, att lägga till shims? 2. Med beteendet ovan, är det troligt att det räcker med shims, eller behöver backslaget lämnas in/bytas? 3. De enda shims jag hittar är dessa, men jag ser inte om det är rätt dimension (diameter)? https://drevdelar.se/backslag-ms-ms2-ms3-ms4-ms5/vaxelforare-glidsko-aq200-250-270-275-280-285-290-sp-dp-dpx-7 Tacksam för all input! Så kanske det kan bli en båtsommar i år också.
-
Tack! Ska testa noggrant på fredag.
-
Problemet löst! Det var en bricka som hamnat snett när jag satte tillbaka ena muttern efter byte av o-ring.
- 49 svar
-
- 2
-
-
Har kollat igen, nu med assistans vid startknappen, och det kommer alldeles för mycket diesel vid cylinder 2. Min hypotes är att jag inte satt tillbaka allt rätt när jag bytte o-ring vid insprutningspumpen, eller att det kommit in skit. Ska skruva loss och montera tillbaka och se om det blir bättre.
-
Nej, motorn går vid en provtur bara upp till 1.650 varv. Ska testa att lufta en gång till.
-
Nu LÅTER dock motorn mycket bättre än innan. Även om det inte hörs någon större skillnad när jag aktiverar dekompressionshandtaget vid cylinder två, så låter motorn mycket bättre nu. Kan det vara så att allt är ok, fast jag inte hör någon skillnad när jag lossar handtaget till cylinder två? När jag lossar handtaget till cylinder ett så stannar ju motorn.
-
Motorn går för övrigt utan problem upp till 2000 varv med växeln i friläge, det antar jag inte betyder att ”motorn idag går upp i 2000 varv men igår bara till 1.650”, utan betyder ”motorn går upp till 2000 varv utan belastning, men bara till 1.650 varv vid belastning”?
-
Det är ingen skillnad när jag startar motorn. Den går, håller på att dö när jag aktiverar dekompressionshandtaget på cylindern närmast insprutningspumpen, men knappt märkbar skillnad när jag aktiverar handtaget på cylinder två.