Jump to content
Friday 14 June 2024

Zelda320C

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Zelda320C

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag vet att det inte får säljas några Två takts utombordare i Sverige längre. Men nu är det så att de går att köpa helt nya i Karibien. Vår son och hans familj är och seglar i Karibien ( just nu ligger dom söder om Grenada ) och den motorn som han har, en 6hk 4 takt på en gummi jolle orkar inte upp till planing när alla 4st är med så han och undrar Hur attraktiva är en 10 eller 15 hästars två taktare årsmodell 2023 i Sverge ? Om han skulle vilja sälja den när dom kommer hem till våren 2024. 10hk och 15hk har lika stor motorer bara att 10 hästarna är strypta. En helt ny Zuzuki 15 hk årsmodell 2023 kostar 27000kr i Karibien. Att dom inte vill ha en 15hk 4 takt är för den väger förmycket och en större gummibåt är inteaktuelt. Så är det någon här som har ett hum om vad marknaden säger om en 2023 år modell 2 takts 15hk Zuzuki ?
  2. Vet att det slutades att tillverka 2-takts motorer 2007. Tydligen skall det finas både med förgasare och med direktinsprutning. Om detta stämmer så undrar jag från vilket år kom dom med diriktinsprutning ? Och vilka märken var det ? De gäller utombordare med 9,9 hk eller 15hk som skall sitta på en liten gummibåt. Och är det någon som vet ungefärligt pris.
  3. Frågan var om det behövs mer tvåtaktsolja i 98 oktan bensinen. Jag har aldrig tankat 98 tidigare så ja visste inte att den innehöll någon etanol. Förlåt min okunskap. Men som sagt, nu vet jag.
  4. Tack för infon. Men de var inte de frågan gällde. Men nu vet ja de.
  5. Har en två taktare Mercury 35hk från 80 talet och den är helt genomgången för tre årsen efter ståt still i ca15 år. Har gått som en klocka sen dess, och även denna sommaren. Men nu efter dom tagit bort den 95 oktan bensinen och ersatt med E10 och E5 så dök de upp ett problem. Efter att ha tankat 98 oktan (som ja tror är E5) för första gången och då fyllt på med 2% tvåtakts olja. När jag vart ute å kört flera timmar och tanken börja bli tom så börja det larma i reglaget och motorn gick ner i varv. Hitta inget annat fel på motorn så jag tror de kan va för lite olja i bensinen. Några dagar senare var jag och fyllde på med 10 liter och slog i 3dl olja och starta och den gick som vanligt. Körde visserligen bara vid bryggan men ja drog på så mycket ja våga utan att förstöra bryggan. Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta. Och vilken sorts bensin bör dom gamla 2 taktare använda?
×
×
  • Create New...