Jump to content
Monday 19 May 2025
Zelda320C

Ny sorts bensin E10 eller E5 ?

Recommended Posts

Har en två taktare Mercury 35hk från 80 talet och den är helt genomgången för tre årsen efter ståt still i ca15 år. Har gått som en klocka sen dess, och även denna sommaren. Men nu efter dom tagit bort den 95 oktan bensinen och ersatt med E10 och E5 så dök de upp ett problem.

Efter att ha tankat 98 oktan (som ja tror är E5) för första gången och då fyllt på med 2% tvåtakts olja. När jag vart ute å kört flera timmar och tanken börja bli tom så börja det larma i reglaget och motorn gick ner i varv. Hitta inget annat fel på motorn så jag tror de kan va för lite olja i bensinen. Några dagar senare var jag och fyllde på med 10 liter och slog i 3dl olja och starta och den gick som vanligt. Körde visserligen bara vid bryggan men ja drog på så mycket ja våga utan att förstöra bryggan. Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta. Och vilken sorts bensin bör dom gamla 2 taktare använda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är inte mer etanol i 98 oktan nu. Fortfarande 5%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan problemet vara att det var för lite bensin i tanken och motorn började suga luft, vilket är inte bra för tvåtaktsmotorer för då funkar inte smörjningen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-07 vid 09:49 skrev Kane:

Det är inte mer etanol i 98 oktan nu. Fortfarande 5%.

Tack för infon. Men de var inte de frågan gällde. Men nu vet ja de.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-07 vid 09:33 skrev Zelda320C:

Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta.

 

1 timme sedan skrev Zelda320C:

Tack för infon. Men de var inte de frågan gällde. Men nu vet ja de.

Nähä, vad var för första citatet ovan då?

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ryker den inte mycket om du blandar så fett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Kane:

 

Nähä, vad var för första citatet ovan då?

Frågan var om det behövs mer tvåtaktsolja i 98 oktan bensinen. Jag har aldrig tankat 98 tidigare så ja visste inte att den innehöll någon etanol.

Förlåt min okunskap. Men som sagt, nu vet jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev pseudonym:

Skit samma, bara det hamnar i rätt tank så är jag nöjd.

44F6A34A-60FF-4361-A85B-B6096853B7FA.jpeg

Den där gulgröna var en redig skyddsjord? Den skulle Seawolf bli imponerad av! Men färgerna på de övriga följer inte standarden för 3-fas... 😀

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyratums slangar med ett normalflöde på 500-800 minutliter i varje slang. 38 m3 på släpet och 19 på bil med 64 tons totalvikt. Jag har dock numera en fyraxlig bil som tar 27 m3.

Men nya bilar är på ingång när alla vi chaufförer i hela Sverige blir anställda direkt av Circle K inom en månad.

Ja Seawolf har en del kunskap om nollor och annat.

7839C0C8-8ADD-4CF4-A6B4-CFD33174095F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-07 vid 09:33 skrev Zelda320C:

Har en två taktare Mercury 35hk från 80 talet och den är helt genomgången för tre årsen efter ståt still i ca15 år. Har gått som en klocka sen dess, och även denna sommaren. Men nu efter dom tagit bort den 95 oktan bensinen och ersatt med E10 och E5 så dök de upp ett problem.

Efter att ha tankat 98 oktan (som ja tror är E5) för första gången och då fyllt på med 2% tvåtakts olja. När jag vart ute å kört flera timmar och tanken börja bli tom så börja det larma i reglaget och motorn gick ner i varv. Hitta inget annat fel på motorn så jag tror de kan va för lite olja i bensinen. Några dagar senare var jag och fyllde på med 10 liter och slog i 3dl olja och starta och den gick som vanligt. Körde visserligen bara vid bryggan men ja drog på så mycket ja våga utan att förstöra bryggan. Kan de va så att de behövs mer olja i 98 oktan bensinen eftersom de nu är mer etanol i den. Någon som har ett svar på detta. Och vilken sorts bensin bör dom gamla 2 taktare använda?

Om du blandar olja i bensinen antar jag att du inte har separatsmörjning. Du har då enbart överhettningslarm på maskinen (lite förvånad om en 35a från 80talet har ens det). 
 

Larmar den är det alltså snarare överhettning vi pratar om och då har det inget med olja eller bensinen att göra. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Zelda320C said:

Frågan var om det behövs mer tvåtaktsolja i 98 oktan bensinen. Jag har aldrig tankat 98 tidigare så ja visste inte att den innehöll någon etanol.

Förlåt min okunskap. Men som sagt, nu vet jag.

Nej, det behövs inte mer olja om du tankar 98:an. Det är alltför många som funderar över mängd olja istället för kvalité på olja! Blanda mängd i enlighet med tillverkarens rekommendationer, dom vet bäst. Men använd kvalitetsolja. Köp inte första bästa 2t olja på macken, utan betala den där extra hundringen per liter för att få riktigt bra olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör bra 98 i min gamla 80 talare sen alla problem med preems 95 som fick gummi att växa och pump membran ,oringar mm att gå sönder, blandar 1,5% av mobils olja,  inget rykande och går rent och fint i timmar på tomgång och lågfart.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utifrån beskrivningen är det nog så att felet i te har med bensin en att göra. Att den larmade om samband med byte av oktantal är rimligen en ren tillfällighet. Överhettning låter rimligt som första teori.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...