Jump to content
Sunday 25 September 2022

Utter495

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Utter495

  • Rank
    Kadett
  1. Dock så har jag fått tillbaka bekymret (varför jag ens bytte cdi från första början). Denna video visar problemet https://files.fm/u/pj95w53rc Den kan gå hur bra som helst länge, sedan börjar den uppföra sig såhär vid mer gas än halv. Tempgivare och kabeln till den är testad mot jord och så börjar det tjuta i reglaget, men den har aldrig tjutit hittills då den uppfört sig såhär, så funderar om min CDI (gamla) redan är kass och då den blir varm efter ett tag (sitter under svänghjulet) så blir den riktigt dålig? Enda jag tänkt på är att ifall ja släng i backen eller typ vrid av tändningen och startar om sedan full gas efteråt så kan den gå bra hur länge som helst. Oavsett är det sjukt trist då man knappt vågar fara någon längre sväng när den ska bete sig sådär.
  2. HITTADE FELET. Problemet var en trasig cdi. Tur nog hade jag ej slängt min gamla, provade dit den för skoja skull, och hoppade igång direkt. Tack alla
  3. Jo absolut den tänder ju i toppläge, å när cyl1 är i topp så är ju cyl2 i botten. Ja mätte statorn eller ja försökte å tycker de hoppar lite väl mycket (se video) och att ohm-tal bruka kunna va tecken att kablage är kasst, men ser inga fel i kablarna så kan ju va i linningen också.. Snapchat-494256448.mp4
  4. Har vsrit inne lite på samma ide som dig, men förstår inte hur det ska hända isåfall.. Timingen ställs väl in för båda samtidigt?
  5. Är på jobbet nu, går likadant med spolmuff. Cylinder 1 startar oavsett hur jag sätter stiften samt kablarna, så tändningen fungerar som den ska. Stiftet blir blött på cyl 2 så soppa får jag fram. Hakade lös förgasarstaget å provade öppna en å en, då varvar den upp på cyl1 men inte på cylinder 2s förgasare. Körde även startgas och händer ingenting alls i cyl2. Skulle vilja påstå cyl 2 är död, men komptestet som visade 10bar visade annat?
  6. Tror jag har denna manual faktiskt på telefonen så ska kolla! Va ute nyss vid båten, men ska nog plocka upp ta till jobbet, men de jag märkte nu om jag inte märkt de förr, är att sätter jag tändkabel till cyl 2 på cyl 1 (endast) och försöker starta så startar den, även med andra tändkabeln, men ej på cylinder 2. Så borde kunna utgå från att tändning är ok på båda två eftersom den tänder upp oberoende av vilken tändkabel som sitter på. Så problemet borde sitta i cylinder 2? Komp prov va lika på båda, kring 10bar, kan toppackningen gått ändå? Och läka in vatten i cylindern? Eller finns det någon annan packning som kan vara kass? För tycler båten gick bra med spolmuff (ska kontrollera detta sedan då jag är på jobbet), men så fort jag sätter ner i vatten och det blir tryck från vattnet etc går den som en påse Bubba.
  7. Har nya tändkablar sedan någon vecka tillbaka original för misstänkte kablarna tidigare också! Får kika senare ikväll då det blir mörkare ute, tack för tipsen!
  8. Ja asså efter allt jag kunnat göra och se samt mäta känns de som att det är nästa steg. Många på utländska forum pratar om att ha ett verktyg där man kan testa hur stark gnistan är, för gnistan ska kunna hoppa ett visst avstånd, verkar dock inte finnas i Sverige 🤔
  9. Började med att förra året gick den relativt bra, sedan strulade det slutet av säsongen. Under vintern gjorde jag: * rengöring av förgasare * rengöring av all bränsleslang etc * bytte stift och tändspole. Sedan la jag ner båten nu i sommar och körde, gick väldigt fint en stund sedan gick den knappt köra. Så jag: *tog isär allt som hade med tändning att göra, kontrollera kablar etc * tog isär allt med bränsle/luft/förgasare och rengjorde allt och funktionstestade. Men det vart ingen skillnad. Lyckades sedan mäta mig till att tändspolen va kass (garanti), så satte dit en ny sedan gick den som den skulle igen. La ner i vattnet och sedan så går den endast på 1 cylinder ännu en gång. Tog upp båten till jobbet där jag har verkstad och gjorde: * komptest (10bar~) på båda cylindrarna. * kollade så det kom soppa till cylindern, vilket de gjorde. * bytte cdi till en ny som jag fick tag på till ett bra pris i förpackning (ej använd) och då hade jag upp svänghjulet och kollade allt där under och allt såg bra ut. Efter detta startade den inte så jag kollade allt ännu en gång, märkte då att kilen till svänghjulet gått sönder så svänghjulet/timingen va helt fel, monterade dit en ny kil och startade upp den, då lät den att gå fint och kollade gnista etc och allt verkade ok, gick på 2 cylindrar då. Satte ner i vattnet och nu går den mycket renare och svarar bättre (följde guide och fixade alla länkage också), men den är väldigt slö och varvar aldrig ur ordentligt. Tagit lös stiften och ser då att den nedre cylindern knappt blir sotigt och de övre blir det, provade byta plats på stiften men ingen skillnad. Tog kabeln till cylinder 1 och satte på cylinder 2, men då startar den inte alls och vice versa. Nu är jag helt slut på ideer och jsg kan verkligen inte förstå varför den inte ska kunna fungera som den ska. 2-takt bruka va väldigt simpla men jag är helt tom nu. Detta är då gjort sedan början av sommaren: * ny cdi * ny tändspole * nya tändkablar samt stift * ny soppa * kompprov utfört * rengjort bränsletillförsel etc(slangar, blåsa osv) * kollat timingen på svänghjulet (verkar hamna lite off men eftersom den tänder som den ska på cylinder 1 borde väl cylinder 2 va rätt också(rätta mig om jag har fel). * ställt in alla länkage till förgasare etc * rengjort förgasare *kontrollerat reedventilerna VAD ÄR NÄSTA STEG 🤕
  10. Blev nya kablar, å gjorde som du sa och de va då inte bra kontakt där emellan 😂 men vart ingen skillnad med nya..
  11. För köpte nytt som jag byggde ihop, med ungefär likadana hattar som du visar, jävligt kasst dessa då man ska gänga in för man ser ju fan inte om de går in rätt eller inte för den delen. Men ska absolut kolla detta!
  12. Har beställt hem original så väntar på dessa, de va lite dålig passning på dessa så fick göra sönder dom lite för de skulle komma åt å kunna sitta, men som du säger kan absolut stämma, ska kolla upp detta!
  13. Hej och nu är man tillbaka, nu lite klokare. Gav upp allt det där, vinterförvarade båten och sedan i våras tog jag fram började byta saker, samt gjorde service etc.. Båten har funkat relativt helt godkänt skulle jag säga och under denna tid bytte jag tändstift, tändkablar, tändmodulen(vad de nu heter, där tändkabeln går från till stiften). Men nu sedan en vecka tillbaka så går båten knappt att använda. Jag lyckas få den att starta, men sedan så om jag varvar ut den i friläge, så går den upp väldigt trögt, men tillslut varvar den ur. Lägger jag däremot i växel och ska köra, så kör jag på ungefär 20% av toppfart när jag har reglaget i full mutter. Så haft den på jobbet och kontrollerat drift, kablar etc igen, men hittar inget fel. När jag däremot startar den, och rycker ur de undre stiftet så händer absolut ingenting med motorn, men rycker jag den övre så där motorn, så uppenbarligen går den bara på en cylinder vilket skulle förklara varför den går slött, samt att den misstänt mest troligt tidigare (som på videon?). Nu går jag i tankar att cdi boxen är paj? Vad annars kan det vara? Verkar få bränsle etc till stiftet men inte gnista så den cylindern hoppar igång.. Snapchat-434862318.mp4
  14. Hade planer byta stift, tändkablar, bränsleslangar då allt det är simpla grejer börja med, bör man byta primerpump när man liks är igång? Va ute en stund igår skulle prova hur de gick, då gick den som videon filmar, sen beslöt ja mig sätta mig fiska i närheten av båtplatsen å mös runt på låg hastighet ett bra tag, då ja sedan skulle åka in till hamnen så gick den klockrent å svarade perfekt på gasen 🤔 Har inte svårt för skruva å förstå saker men båtar 😩😩
  15. Jag va förbi båten nu, tog upp tändstiften sedan pfovstart å hoppade igång direkt. Provade rycka en tändkabel i taget för se ifall de inte hände något men vid båda proven dog motorn, skiftade kablarna utan skillnad också. Testade sedan öka tomgången max å lät den varva men verkade gå bra nu? Testade varvs upp motorn utan att den tvekade något, kan iofs va under belastning det händer. Men tänkte en grej, ifall jag choka alldeles för mycket å dränker motorn/förgasarna, kan de va ett symptom? Snapchat-1149310958.mp4
×
×
  • Create New...