

Peedster
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Peedster
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Såklart vettigt! Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol) VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd.
-
Tack Bemek och Pär! Blir lite klokare för varje svar 👍 Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet. vad tänks kring det? dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no? Gällande bränsle för och finfiltret är det något tryck när man släpper de? Något man bör tänka på? Klokt att köra lite sen byta efter lite körning!
-
Tack Pär! Ja det borde vara så, defroster eller är gångvärmen en potentiell väg, drivs den av kylarvatten/växlar? Det finns ett till vred man inte ser i botten typ där den synliga ventilens slang går ner, inbillar mig tur/retur. Jag öppnar dessa! Jag hittade denna bild på filtret, EMP fuel water separator. Känns vettigt. är detta ett årligt servicefilter eller hur tänker man kring dessa? Tömmer man ur OCH byter filter eller hur tänker man här? Tömmer/kollar då och då? Ok kring kylarvattenbehållaren, nu förstår jag att motorn har 2 system, ett internt likt en bilmotor med ”rent vatten/glykol”. Därav röd blandning i det expansionskärlet och inte den gröna jag körde i öppna systemet. Är det i detta alla anoder sitter eller sitter de i sjövattensidan? Vad kyler det slutna primärt, block och topp? Sjövattensidans primära funktion? Yes har en tjock instruktionsbok! Ja jag kommer att samla upp glykolen vid drevet i en stor balja för ev återanvändning nästa år. Så kör igång den och spolar samtidigt i vatten i sjövattenfiltret. Jag vill byta anoder och skruvade ut en som satt på röret under vattenavskiljaren och det läckte ut lite grönt vatten så den satt alltså på sjösidan men det kanske är det som är grejen med alla anoder att det är havsvattnet som käkar? Är det ett problem att vatten rinner ur för vattentryck eller impeller eller hur tänker man här? Mvh Peter
-
-
Hej, Första sjösättningen med båten! Den har en Yanmar 6LP och i höstas så körde jag proceduren vinterkonservera med nytt oljefilter och olja, glykol i vattenfiltret (havsvattenintaget) och körde motorn tills det kom glykol ur drevet Bravo 3, stängde då ventilen innanför skrovet och hinkade i glykolblandning i full stress! Nu inför start så blir jag osäker om det var nåt annat som stängdes/vreds av och vill inte ringa förra ägaren igen och fråga. Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd? båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen? Är det samma procedur nu fast med kranvatten istället dvs öppna filterglaset och kör i kranvatten tills glykolblandningen är bortspolad? Öppnar jag skrovventilen och tömmer ut glykolen från röret också? Sen stänger ventilen igen och fyller upp rör och filterbehållaren med vatten. Sen när båten ligger i vatten så öppnar jag skrovventilen? Vad heter denna behållare och vad är syftet? Vita behållaren till vänster om havsvattenfiltret? Har ett nytt bränslefilter som jag vill byta men går väl lika bra att göra när den ligger i? Mycket tacksam för svar kring glykolen och ventilerna! Mvh Peter
-
Hej, Har en rib där konsolen är väldigt låg och måste därför höjas upp ca 10cm så jag tänker mig en förhöjningssockel som går runt om. Funderar på att ta hårdare cellplast XPS och skära till/forma så det blir en bra och snygg höjning och sen hade idealet varit att plasta in den med glasfiber och spackla till den för att slutligen lacka den och låta cellplasten ligga kvar som en förstärkning inuti. Men cellplast och polyester är tydligen ingen bra ide. Vad annat kan jag använda mig av för att baka in och slipa till en bra form med fin yta att lägga på glasfiber på? Jag har tillgång till PIR 80mm tjock och läser att man kan plasta in PUR som är en liknande skiva. Tror ni på detta? Hur många lager behöver man sedan lägga, 5-6? En annan fundering: Går det istället att plasta ihop gamla konsolens nederdel och förlänga ner då jag ändå ska lacka allt eller finns det riskför sprickbildning i skarven? Behöver höja 10cm i bakkant (rattsida) och 4-5cm i framkant där det är en soffa. Konsoll och sockel är tänkt att att lackeras i samma färg när allt ser bra ut. Tacksam för svar! Mvh Peter