Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Rackarns

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rackarns

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej! Jag antar att jag ska ta det här med motorleveratören, men jag föregår lite och frågar er här. Jag håller på och byter motor i vår Puzzle 36 och har lite funderingar kring propeller. Motorn vi byter till är en Solé mini 33. 29 Hk, 3000 RPM. Drev Penta MS25S gear ration 2:47. Båten är 10,93m, 9m vid vattenlinjen, 3,5 m bred, deplacement 5200 kg, köldjup 1.9 m. Se bifogad bild för lite känsla av skrovformen. Det har suttit en VP MD2040D 39Hp 3600rpm i tidigare och jag har nu en Flexofold 3 bladig 18"x13"-propeller. Vad tror ni, finns det någon chans att jag kan behålla den propeller jag har? Jag har försökt använda mig av olika kalkulatorer som finns på nätet och vissa anger att jag faktiskt borde ha en 18"x13" men vissa säger något helt annat, så jag blir inte riktigt klok.
  2. @Lintott tack för svar! Men stämmer det verkligen att jag tömmer hela sötvattenssystemet så? Jag lossade en av slangarna (dessutom sitter väldigt högt i systemet) och det kom ut max 2dl kylarvätska. Är det inte bara det som stod i expansionskärlet som tömdes? Borde det inte stå mycket mer kylarvätska i systemet efter vattenpumpen? Någon annan som har någon idé?
  3. Tack för svar! Jag var nere vid båten idag och kollade och kliade mig i huvudet... Jag tog lite bilder och kanske ni kan ge mig en ledtråd var jag ska tappa systemet @Lintott @Larsakelarsson
  4. Hej! Börjar med att skriva att jag är helt novis vid spisen vad gäller motorer, så vet ni vad ni har att göra med :-) Vi har en Yanmar 2qm20 från runt -77/-78, konverterad till sötvattenkyld med Martec-kylare gjort någon gång tidigt 80-tal eller mitten av 80-talet. När jag gjorde vinterkonservering i höstas så öppnade jag locket till expansionskärlet på färskvattensystemet och såg att det såg ut som skit, rostigt och trist och att kylarvätskan såg rätt trist ut. Och då tänkte jag att jag skulle ta och byta kylarvätska till våren. Det finns en anledning till att jag vill göra det och det är att: jag när jag gjorde vinterkonservering slog i lite mer glykol i sötvattenkylaren och tog röd glykol (det var det jag gjorde konserveringen med). Men sen slog det mig att jag såg att det var grön glykol i sötvattenkylaren. Jag läste då att man absolut inte ska blanda röd och grön glykol för att man kan råka ut för kylarcement. Jag ringde en yanmar-mekaniker som sa att det spelar ingen roll om det står så över vintern men att man kanske skulle byta kylarvätska till våren. Så då till min fråga: Hur gör jag för att byta kylarvätskan i sötvattensystemet? Finns det någon kran? Jag tänker även att jag vill spola igenom systemet med färskvatten för att få ut rost och skit, hur gör jag det?. Behöver jag lufta systemet efteråt? Fyller jag på ny kylarvätska genom expansionskärlet? Vad ska jag ha för blandning? Och är det här något som jag ens klarar själv? Tackar på förhand för svar :-)
×
×
  • Skapa nytt...