Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

KJEkberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om KJEkberg

  • Placering
    Kadett
  1. Tack Ingemar! Behöver knuten alltså ingen smörjning? Jag tänkte att det kanske behövdes eftersom den inte får smörjning på något annat sätt.
  2. Hej, Jag har skaffat ett nytt (nytt för mig dvs.) AQ100B-drev till min Ockelbo T17i. Jag föreställer mig att drivknuten och kanske även drivaxeln som går in i motorn bör fettas in innan drevet monteras. Detta framgår rimligen av verkstadshandboken till 100-dreven men den verkar vara väldigt svår att få tag på. Hur brukar ni göra när ni monterar drevet? Vad fettas in och med vilken typ av fett? Tack på förhand!
  3. Nu går backen i! Neutralt utslag på växelspaken gav nere vid drevet ett utslag som inte motsvarade neutral, det diffade på nästan 1 cm. Vi gängade in "tärningen" för att få vajern i neutralt läge att matcha med drevets växelväljare i neutralläge. Det hade helt klart varit lättare att lösa detta med båten på land eller med bättre vattentemperatur men det gick även med båten i vattnet. Stort tack för hjälpen Mange och Georg!
  4. Tack för kommentarerna! Det låter som att det första steget är att se om infästningen av höljet glappar vid reglaget (eller någon annanstans). Återkommer! Hälsningar Joakim
  5. Hej, Jag har en Ockelbo T17i med en AQ115 och 100-drev. Motorn fick sig en ordentlig genomgång i vinter (hade problem med dålig topp och trasig limpa) och går nu klockrent. Vi hade inga märkbara problem med drevet förra säsongen. I samband med att vi sjösatte nu märkte vi att växlingarna har ”förskjutits” i förhållande till utslaget på växelväljaren/gasreglaget. Med växelväljaren i upprätt läge är växeln i neutral. När växelväljaren förs framåt läggs växeln i mycket tidigt på utslaget, dvs innan den punkt där växelväljaren indikerar tomgångsläge framåt. På samma sätt läggs inte backen i vid tomgångsutslaget bakåt utan läggs i först efter att man ger lite gas och trixande fram och tillbaka. Växlarna går i mjukt och fint. Oljan ser bra ut i både motor och drev. Jag har läst på lite här på maringuiden men inte hittat någon fråga som exakt matchar min. Jag föreställer mig att vad som behövs är en justering av växelvajern för att få växlingarna att matcha utslaget på växelväljaren. Låter det som en rimlig lösning? Hur justerar man i så fall växelvajern? Tacksam för input!
  6. Tack för input båda. Jag håller med om att packningsytan inte ser klockren ut. Helst skulle vi väl byta hela blocket i år men jag överväger att göra ett försök med den nya limpan och toppen till att börja med. Det första steget blir i vart fall att montera ihop och köra ett kompressionsprov för att se hur pass mycket bättre det blir. Även om motorblocket inte mår 100 bör väl limpa och topp inte riskera att förstöras? Jag föreställer mig att det vi riskerar är topplockspackningen och den kan jag leva med att byta igen om det blir ett nytt block framöver. Med tanke på i vilket skick delarna har varit är det för övrigt imponerande att motorn klarade sig, om än lite svag, hela sommaren...
  7. Hej, Nu har vi gjort lite framsteg. Toppen och limpan fick följa med till verkstaden. Toppen dömdes ut som slut utan provtryckning. Åtminstone en ventil var trasig, vilket förklarar 0 i kompression på den cylindern. Limpan provtrycktes och visade sig också vara helt slut (rosthål). Nu har vi fått tag på en renoverad och marinkonverterad biltopp (blyfri), en ny limpa och en sotningsats med o-ringar och allt. Avlagringarna i kylkanalerna i motorblocket är utsugna med grovdammsugare så gott det går. Jag tänker att vi spolar ordentligt så snart vi har monterat ihop allt för att försöka få ut det sista. Motorblocket är slipat. Jag tycker att det ser mindre oroande ut nu när det tydligt framgår hur mycket gods det är kvar mellan kylkanal och cylinder. Vad tycker ni? Beaktat felet på limpan känns det åtminstone tryggt att vi har hittat en tydlig felkälla till vattnet i oljan. Nu är planen att montera ihop det hela. Termostaten ser rätt slut ut och får nog bli utbytt. Vi får se hur det blir med impellerhuset (vi kanske nöjer oss med impellern). Hälsningar Joakim
  8. Tack för info Gelis och Patrik. Vi ser till att snygga till toppen och packningsytan på blocket. Återkommer när det är gjort så får vi se om toppen får leva vidare eller inte. Joakim
  9. Hej, Här kommer några bilder som visar topplocket och packningen. Nog är det rätt dåligt med marginal mellan kylkanal och cylinder på vissa ställen. Vad tror ni?
  10. Stort tack för er input Ingemar, Patrik och Mange! Förhoppningen är såklart att motorblocket ska må tillräckligt bra för att klara sig några säsonger till men det är väldigt värdefullt att få en uppfattning om hur pass mycket vi kan behöva göra utöver renoveringen av toppen. Angående rensningen av blockets kylkanaler, görs denna så som motorn är nu, dvs. med toppen avplockad eller bör den göras när motorn har monterats ihop igen? Innan vi lämnar in toppen tänker jag att vi rengör packningsytorna både på topp och block, tar detaljerade bilder för att visa hur pass mycket gods som har ätits upp i kylkanalerna samt var på packningen det ser ut att ha läckt. Förhoppningsvis kan verkstaden som vi tänkte låta slipa toppen (och hantera blyfrikonverteringen) uttala sig om skicket på blocket baserat på bilderna men jag lägger gärna upp dem även här. Joakim
  11. Hej! Först och främst, tack Maringuiden och alla medlemmar för ett bra forum. Jag har en Ockelbo T17i med en AQ 115 som behöver lite kärlek. Motorn gick bra i våras men tappade rätt mycket effekt och började gå ojämnt under andra halvan av sommaren. Efter diverse felsökning (bränsetillförsel etc.) konstaterade vi att problemet var lite större. Detta blev särskilt tydligt när vi märkte att den tog in vatten i oljan. Ett kompressionstest efter att vi tog upp båten visade på dålig kompression i cylinder 1 (sett förifrån) och en helt död cylinder 3. Arbetshypotesen är därför att topplockspackningen har gått. Toppen är nu avmonterad och kommer att lämnas in för planing, provtryckning och ev. renovering av ventilerna. Innan vi skruvar ihop allt sen måste vi landa i vad som orsakade att toppen gick och det är här jag behöver lite hjälp. Termostaten och temperaturmätaren fungerar och har inte indikerat att motorn gått för varm. Nu med toppen borta märker vi att det är någon form av sediment i kylkanalerna. Sticker man ned en skruvmejsel känns det som ett lager sand på botten. Nedan är en bild som visar hur sedimentet ser ut. En stor del av sedimentet går att suga ut med dammsugare kopplad till en smal slang. Båten är sjövattenkyld och ska enligt den tidigare ägaren ha vinterkonserverats. Båten har tidigare legat i Östersjön men har legat i Mälaren den senaste säsongen. Frågorna nu är vad jag bör tänka på för att försäkra mig om att den nya packningen inte går på en gång. - Är det möjligt att rensa kylsystemet utan att lyfta ur hela motorn? - Är det ett rimligt antagande att sedimentet gjort att cylindrarna blivit dåligt kylda, vilket i sin tur har lett till värmeutveckling som fått topplockspackningen att gå? - Bör felen ovan förklara att den tagit in vatten i oljan eller bör vi felsöka mer för att försäkra oss om att vattenproblemet inte kvarstår efter att packningen är bytt? Tacksam för tips!
×
×
  • Skapa nytt...