Jump to content
Thursday 29 September 2022

HavsBjorn

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About HavsBjorn

  • Rank
    Kadett
  1. Tog Förarintyg och Kustskeppare innan köp av båt. Ska ta VHF när jag kommer till att installera en sådan..
  2. Kan nu avsluta denna tråd som löst och undanröja de sista frågetecknen som kvarstod. Har fått insatsen provtryckt av Autokyl i Gbg som konstaterade att det fanns ett läckage i de inre kanalerna. I mitt fall märktes det enbart under tryck - obelastad läckte den ingenting. Tyvärr var detta inget som gick att reparera, så det blev till att hosta upp till en ny insats. Lyckligtvis landade kostnaden på enbart drygt hälften av vad VP debiterar. Lyckades också till sist, efter noggrann inspektion, hitta det dräneringshål som varit orsaken till hälften av inläggen (inringat på bilden). Kan således bekräfta att KAD42 har detta. Nu väntar jag bara på sommar för att se om detta var det sista som behövdes göras på motorn och kanske kan få lyxen att bara njuta av sjölivet under en hel säsong. Tack allihop för era bidrag och hjälp.
  3. Det låter som hålet pinnskruven för "fotfästet" sitter i (953041). Ngt öppet hål har jag inte noterat. Ska inspektera ordentligt efter upptagning, om det kanske är igensatt av 20 års sot. Vatten in är hur som helst huvudproblemet.
  4. Jodå, den sitter på plats (nyköpt och bytt även den). Är det dräneringshålet alltså? Trodde det skulle vara ett öppet hål...
  5. Ja, är rädd för det. Dräneringshål hittade jag inte - möjligtvis där bulten för bakre "fotfästet" ( 953041 på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745930-26-20707B.aspx), är fäst som kan liknas vid ett dräneringshål.. Turbon kickar in som den brukar den lilla tid jag kunnat utnyttja den i sommar. Nu drar det ihop sig för upptagning, så det blir nog att få insatsen provtryckt under vintern i alla fall - och i värsta fall lämna in hela huset för inspektion. Många tack, Ingemar! Tipsen är guld värda.
  6. *Uppdatering* Det blev en tur ut till båten i morse för att rätta till packningen enligt tipsen. Resultatet blev bättre, men inte gott nog tror jag - läcker fortfarande i bakre nederkant (skarven av utblåset mot turbon). Denna är tätad med Loctite om jag förstått det rätt. Enligt Volvo rekommenderas dock inte att denna tas bort. Samtidigt är det väl bra att vatten slår ut från den om det nu är ett läckage? Jag bedömde läckage till ca ½-1 dl under 10 minuter vid 1.500 rpm's belastning och en motortemp på ca 60 grader. Det låter väl lite mycket, va? Kan också meddela att när jag lyfte bort locket, utan att först dränerat, var insatsen full med vatten upp till bredden - vilket alltså bör betyda att inget läckage i själva insatsen.. Tillsammans med vattnet ut blåstes också luft, så det känns som att det är hyggligt stor "glipa" (har tyvärr för trångt för att inspektera okulärt). Kan det vara så att insatsen enbart läcker när motorn blåser igenom luft? (fortfarande alltså provtrycka insatsen). Finns ngn annan anslutning för vatten (slang eller motordel) straxt under och bakom laddluftkylaren? (kan nämna att jag råkade ut för en överhettning i somras där motortemp gick upp till 120 grader och jag behövt byta slangar från Termostathuset p.g.a att det brändes hål). Inspektionskamera innan justering av packningar filmat från baksidan av laddluftkylarens hus (Huset bör vara det som syns till vänster i bilden: https://www.dropbox.com/s/14fqtcyssfowk9g/Laddluftkylare.avi?dl=0 Tips och idéer?
  7. Mycket bra forum detta. Glad att jag hittade hit. Oftast behöver man bara en liten knuff i rätt riktning och inte hela lösningen på en gång, så alla svar och synpunkter uppskattas stort. Som icke-mekaniker, men händig så finns viljan men tyvärr inte detaljkunskapen. Härligt trevlig stämning här också.
  8. Strålande! Kanonvideo. Bekräftar Ingemars förslag. Ska se om jag får tid att testa redan imorgon.
  9. Tack, men har kollat v-handboken. Ger ingen klar vägledning om nedre packningen annat än "återställ i omvänd ordning"..
  10. Ok, låter mer logiskt. Har dock för mig att båda packningarna inte följde med upp vid demontering. Ska dock kontrollera nästa gång jag är ute. Många tack, Ingemar!
  11. Har läckage från nedre bakkant av min laddluftkylare på min KAD42. Bytte samtliga packningar, men blev tyvärr inte bättre. Funderar dock på om jag verkligen fått den nedre rektangulära packningen rätt eftersom den inte kunde träs på insatsen innan återmontering (blir för brett för att insatsen ska gå i då). Jag lade helt sonika bara packningen i botten av huset och räknade med att insatsen, efter återmontering, pressas nedåt mot packningen. Stämmer det eller är jag helt vilse? En annan fundering som slog mig var, om nu insatsen skall vara helt tät, varför behövs den nedre packningen? (Den övre kan jag förstå, så att det inte "skvimper" över kanterna..) Har jag missat med packningen eller ska jag se till att få insatsen provtryckt direkt alternativt bytt mot ny? Någon som har en installationsbeskrivning för dessa packningar, annat än själva sprängskissen från MarineParts eller verkstadshandboken?
×
×
  • Create New...