Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

oscaar92

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om oscaar92

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tja! jag har ett gasreglage med kabelsats, motorn har kablar med kaberlskor i änden. Jag skulle vilja ha en kabelstas? att koppla ihop det med gasreglaget så statorn laddar batteriet samt att jag kan starta med nyckeln, idag startas motorn med en knapp. Någon som vet om man kan få tag i den kabeldelen? Tror att det är 7-pin, utan tilten. Gasreglaget är annars ett Yamaha 703
  2. Hallå! Har en Mariner från 84 eller 87, same same but different. Tänkte höra här ifall det finns en eller fler vänliga själar vill guida/hjälpa till att koppla in all el från motorn till gasreglaget så jag får elstart och så statorn laddar batteriet, jag har ett 703 yamaha reglage med utgående kablage, inakt. Problematiken är alltså i motordelen och inte fullt så lätt. Väl mött! Med vänliga hälsningar Oscar Rönnbäck
  3. God kväll! Har nu testat med startkablar från samma batteri, det fungerar! Har inte hunnit testa vilken kabel det är som strular men kabelskon på minuskabeln pp batteriet ser värst ut så misstänker den! Ska testa imorgon men problemet är nu löst! Tack så mycket för all support av samtliga! 😀
  4. Ja visst är det så, ska göra som ni rekommenderar. Ska även testa knacka om det inte händer något! 😊 Vi börjar där så får vi se hur det går, rapporterar senare ikväll.
  5. Precis, vi har mätte på startmotorn när den ska dra runt. Ingång och utgång till solenoiden och samma volt där, 11.8. Hittar inte tipset du rekommenderar. Dock får detta bli imorgon då jag ska göra mig redo för sängen, förmiddagsheög på schemat! Oerhört tacksam för all hjälp och vägledning! Eloge till er ❤ På återseende imorgon 😀
  6. Okej, nu är volten mätt, 11.80. Jämt och fint. Dock så kom det endast ett klickade ljud från solonoiden och startmotorn drog inte runt. Jag har kopplat isär och kopplade nu ihop det igen för att mäta detta. Solonoiden verkar fungera då om jag inte har fel?
  7. Under startförsök mätt på batteriet ca 10-11 om jag minns rätt. Som du beskriver har den separat enhet och drevet snurrar upp och greppar startkransen p.g.a. sin rotation. Ska nu efter middagen testa att koppla direkt så som du beskriver, - i godset på motorn och + direkt på startmotorn så får vi se, brorsan är med och håller multimetern. Måste solenoiden vara kopplad vid ett sådant försök?
  8. Nej det har jag inte. Osäker på hur man gör faktiskt! Vet vart + ska men osäker på minus?
  9. Får ca 12.8V till solenoiden, efter den är det näst intill dött. Eller måste man dra ugång startmotorn när man mäter ström i den? Hur som helst verkar det som att solenoiden är problemet.
  10. Mariner, 40hk troligen från -84! Visste att jag glömt något..
  11. oscaar92

    Startmotor

    Tjena! Får inte igång motorn med hjälp av el-starten. Startmotorn går runt och beter sig likadant som när ett batteri är dåligt och man försöker starta en bil, mätte volten efter laddning samt efter några försök att starta, fick ut runt 12.8V. Motorn är väldigt lättstartad. Första draget, räcker med "ett hack"så är den igång. Ska mäta volten i själva startmomentet och se vad det ger då. Vad har ni för idéer annars? Med vänliga hälsningar Oscar Rönnbäck
  12. Hej! Jag har en Mariner 40 hk, medoll mellan 88-92 vad jag kan misstänka. Ingen generator eller stator vad jag kan se. Eller har jag fel? Om det inte finns, går det att koppla en generator? Det finns ju el till starten. Med vänliga hälsningar Oscar Rönnböck
  13. Brorsan köpte båt igår, likadan motor med ett fäste som set ut att vara original, postar en bild när det går
  14. Nja, det har suttit ett fäste som är hemmagjort av avgasklämma, vill ha ett riktigtfäste så jag kan dra styrkabeln som "man ska". Kommer nog få tillverka ett eget i alla fall men då blir det att gå efter ett befintligt fäste så det blir riktigt
×
×
  • Skapa nytt...