Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Steff666

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Steff666

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Har köpt en Ockelbo T16u som är från 70-talet. Den kom med en akterlanterna som jag inte riktigt förstår hur jag ska koppla och montera? I lanternan låg en ljusröd formpressad "packning" eller distans samt en fjäder lös inuti ett plaströr. Det verkar saknas någon del för att kunna koppla plus polen, eller? Minuspolen skulle jag tro monteras direkt mot röret längre ner (finns ett borrat hål som kan användas för en kabelsko) så att lampan får jord genom chassit , men hur monteras plus polen mot fjädern? Lampan har jag tagit från en annan lanterna, men skulle tro att det är den typen som det ska vara då den passar bra i hålet i toppen. Någon som har koll på hur delarna ska monteras?
  2. Jag tog med mig växelhuset till lokala båthandlaren som även reparerar båtmotorer och visade och berättade att jag får luft in i avgashuset vid min provtryckning. Han trodde att det troligtvis var o-ringen som släppte igenom luften för annars borde luften pyst ut vid axeln, så han trodde inte att det var tätningarna vid axeln. Jag beställde en packningssats där denna o-ring ingår så nu blir dem alla bytta och jag får lära mig hur ett växelhus är ihopsatt . Kan det inte vara så att det är denna o-ring som var dålig och att luften tar sig förbi denna?
  3. Då har jag monterat bort huset som sitter runt axeln, nya packningar och oring beställd. Blev lite fundersam på de två packningarna längst ytterst, är den stålmantlad i ytterkant? I sådana fall sitter stålkanten kvar och ska bort? Antar att det är så men vågade inte gå med våld på den innan jag vet. Den ser nästan ut att hänga ihop med drevhuset. Packningen på undersidan har jag pga detta inte riktigt fått bort, bara rivet bort gummit till viss del.
  4. Ok, då monterar jag dit vattenpumpen och testar med en manometer upp till 0.7 bar, samt kollar packningarna vid propelleraxeln. Försöker googla för att förstå hur luften tar sig till avgashuset genom packningarna, men ännu inte fått bilden klar för mig. Men om det "bara" är packningarna vid axeln så skulle jag bli väldigt glad.
  5. Ok, räcker det med att montera dit impellern med hus? Jag har redan bytt packning och monterat dit kåpan som sitter runt växelföraren så den är tät. Eller måste jag montera tillbaka drevhuset på motorn ?
  6. Aha, det ger ju visst hopp om att det bara behöver bytas packningar och i bästa fall inte alls.Vore ju toppen i så fall och många sköna slantar som sparas. Då ska jag fixa en manometer, tack så mycket för hjälpen så här långt! Återkommer med resultat
  7. Ok, men är det normalt att det läcker i avgashuset? Kan förstå att det börjar läcka i packningarna vid propellern och vid axeln om jag trycker på med för högt tryck, men nu kommer det ur avgashuset
  8. Nej ingen aning vad trycket ska vara, trodde det skulle vara helt tätt för att inte oljan ska komma i kontakt med vattnet, eller? Osäker hur mycket trycket kan ha varit , men pumpade med en fot pump 4-5 ggr
  9. Hej! Har köpt en båt med en Johnson 70hk motor från 74 (Modell 70ESL74M). Skulle byta impeller och passade på att provtrycka propellerhuset med en cykelpump. Stoppade ner växelhuset i en balja med vatten, pluggade igen nedre avtappningshålet för oljan och satt en slang i det övre och tryckte in luft. Trycket byggs upp men tappas successivt och det bubblar i vattnet som fyllts i avgas huset. Tyvärr så verkar det vara något läckage mot avgasröret. Går detta att åtgärda eller måste jag köpa ett nytt? Mvh Stefan
×
×
  • Skapa nytt...