Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Steff666

Akterlanterna Ockelbo T16u- hur kopplas/monteras den?

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt en Ockelbo T16u som är från 70-talet. Den kom med en akterlanterna som jag inte riktigt förstår hur jag ska koppla och montera? I lanternan låg en ljusröd formpressad "packning" eller distans samt en fjäder lös inuti ett plaströr. Det verkar saknas någon del för att kunna koppla plus polen, eller? Minuspolen skulle jag tro monteras direkt mot röret längre ner (finns ett borrat hål som kan användas för en kabelsko) så att lampan får jord genom chassit , men hur monteras plus polen mot fjädern?

 

Lampan har jag tagit från en annan lanterna, men skulle tro att det är den typen som det ska vara då den passar bra i hålet i toppen.

 

Någon som har koll på hur delarna ska monteras?

 

IMG_8067.jpeg

IMG_8068.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Steff666:

Hej!

Har köpt en Ockelbo T16u som är från 70-talet. Den kom med en akterlanterna som jag inte riktigt förstår hur jag ska koppla och montera? I lanternan låg en ljusröd formpressad "packning" eller distans samt en fjäder lös inuti ett plaströr. Det verkar saknas någon del för att kunna koppla plus polen, eller? Minuspolen skulle jag tro monteras direkt mot röret längre ner (finns ett borrat hål som kan användas för en kabelsko) så att lampan får jord genom chassit , men hur monteras plus polen mot fjädern?

 

Lampan har jag tagit från en annan lanterna, men skulle tro att det är den typen som det ska vara då den passar bra i hålet i toppen.

 

Någon som har koll på hur delarna ska monteras?

 

IMG_8067.jpeg

IMG_8068.jpeg

Denna lanterntyp brukar kallas för ”pillerburk” och hör forntiden till.

Lampan kallas för spollampa, då den liknar en spole.

 

Jag tror att det fattas en och annan del, i marina sammanhang brukar man aldrig leda minus i godset, om man gör så utsätter man i detta fall lanternan för en ökad risk att korrodera bort.

Men om det ändå är så att det skall vara minus i godset så skall det vara en fastlödd märla i en kabel som dras genom fjädern, denna skall då ligga an mot lampans ena pol, medan lampans andra pol skall ligga an mot en bit fjädrande fosforbrons som då är hårdlädad, punktsvetsad eller nitad i lanternans gods... skulle jag tro, då konstruktionen brukar vara sådan i äldre belysningsarmaturer till landbaserade gummihjulsfordon... typ positionsljus och körriktningsvisare och dessa brukar även där vara drabbade av svår korrosion och allmänt ”el-lände”... 

 

Så satsa en peng på godkända moderna LED-lanternor, och du kan förenkla genom att bara ha två sådana, en kombinerad sb-bb samt en vit runtlysade  (ersätter topp- och akterlanterna) som placeras på en stång så den befinner sig ovanför förarens huvud.

 

Jag vill nog föreslå att du köper en uppsättning moderna LED-lanternor som du monterar på båten samtidigt som du drar fram nya kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...