Jump to content
Monday 23 November 2020

PelleP62

Medlemmar
  • Content Count

    7
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About PelleP62

  • Rank
    Kadett
  1. Tack för konstruktiv input, Lintott. Jag roade mig med att Googla Delrin och fann detta på Wikipedia: "Polyoximetylen (POM) är en polymer och en elastisk termoplast. Alternativa namn polyformaldehyd eller acetalplast, då polymeren är uppbyggd av acetalgrupper. Handelsnamn är Acetal, Polyacetal, Delrin, Hostaform, Kepital och Tenac". Samt mindre upplyftande: "Polyoximetylen är inte UV-resistent, och bör därför inte användas i miljöer där långvarigt solljus förekommer." Det var ju mycket synd... Men det positiva är att jag också fann denna sidan: https://www.plastbearbetning.se/plast/ De har förhoppningsvis förslag på alternativt material att använda på samma sätt som du föreslog..! Tack för "tänket" 😉
  2. Hmm... Hur tätt ser ni framför er att hjulparen sitter i en sådan lösning? Det som ChristerN befarade i ett tidigare inlägg, - att ekipaget vickar till vid passage av respektive hjulpar och slår i trimplanen - innebär också att när ekipaget ska ner i vattnet igen, så kommer båten (eller vaggan) att möta nästa hjulpar en bit ner på hjulet och inte på de översta millimetrarna... Det vet jag från min nuvarande lösning med en mindre båt på 4,25 m och en liten 25 hästare på... Det funkar hyfsat om det inte sitter massa "skit" på akterspegeln, men blir problematiskt om det sitter känsliga trimplan där. I det läget får trimplanen nästan hela båtens tyngd på sig innan båten rullat upp på hjulet.... Tyngdpunkten i ekipaget ligger ca en halvmeter framför akterspegeln i min lilla tvåkopp till båt och på en större båt kanske en meter framför akterspegeln istället... - eller? Om ekipaget inte ska vicka till vid passage av resp hjulpar krävs i princip att hjulen sitter endast någon decimeter från varandra... - oavsett vagn/vagga eller ej... Det blir en dj-la massa hjul på 10 meters slip... Därav min fråga om en ramp utan hjul som båten skulle kunna glida på istället... men den måste ju i så fall vara väldigt bra "vallad"... 😁 och därav återigen mitt intresse i vad det är för material i de trailers utan hjul som finns...? Haha... ja inte helt utan hjul då förstås...!😇 Jag tror mer och mer på "Lintotts" förslag om ett lite mindre avstånd mellan reglarna så trimplanen kommer utanför rampen...
  3. Tack för snabba svar... Jag delar just ChristerN´s farhåga, vilket är skälet till mitt inlägg/fråga. Det där med släde har varit uppe "på tapeten". Det känns som en komplicerad lösning som väl dessutom kräver mycket hög precision..? Om vagnen "spårar ur" är risken att båten står kvar på land med stora svårigheter att få ner den. Jag har sett smarta lösningar här i forumet med en upptagningsvagn med elvinsch på, som dels drar upp båten på vagnen för att sedan användas för att dra upp hela vagnen på land. Mycket fiffigt! Mitt problem är att sjöbottenprofilen gör att vagnen behöver komma ut så långt att hjulnaven kommer under vatten. Jag har dessutom en stenig strandkant så det krävs "spår" för en vagn att rulla i. Platsen där slipen ska placeras ligger så till att det går inte att få upp vagnen till väg där den kan "motioneras" för att ev torka ur hjullagren... - om det nu skulle hjälpa. Jag skulle efter några år stå med en vagn med fastrostade hjul som inte duger något till annat än som en dålig bojsten... 😉 Eller finns någon smidig lösning med vagn/släde som klarar en båt på ca 1000 kg och inte leder till fastrostade hjul som inte kostar 40.000 +? (som denna...) Att anpassa bredden mellan reglarna till placeringen av trimplanen som "Lintott" föreslår är ju en god tanke. Frågan är om det blir väl smalt och ostadigt när båten är uppdragen alternativt en väl bred och klumpig lösning när den nedre delen av slipen ska tas upp på vintern? Men det är ett rimligt alternativ att överväga. Alternativt material i slipen isf tryckta reglar som väger "bly" efter en säsong i vatten? Aluminium? (det låter "billigt"... 😉 ) Ingen har ännu kommenterat min tanke på "hjullös" slip i vattenbrynet och hjulbaserad slip i den övre delen, där båten i så fall inte skulle dras upp längre än den dras upp på en trailer. Dvs akterspegeln med trimplanen skulle hamna strax bakom/utanför det första hjulparet nerifrån räknat? Lösningen blir naturligtvis beroende av att materialet på den nedre halvan av slipen - som båten i så fall är tänkt att glida på - är tillräckligt glatt, så det funkar att sjösätta mha tyngdlagen... 🙂 Därav min fråga om någon känner till vad det är för material på sådana glidskenor som finns på trailers för vattenskotrar eller på amerikanska båttrailers och om det skulle funka?
  4. Halloj Sjöbusar..😉 Jag funderar på större båt och har en båtslip av denna typen: Typexempel på båtslip Jag kommer att behöva bygga om/till/ut båtslipen både på längden och höjden( dvs reglarnas dimension) och med hjulen tätare monterade, för att den ska klara en större och tyngre båt. Nu undrar jag hur eventuella trimplan kommer att uppskatta min båtslip...? Antagligen inte alls, - eller? Hur mycket kan man vinkla upp trimplan? Om det råkar sitta trimplan på den båt jag så småningom köper, har någon erfarenhet av eller kan tipsa om hur slipen ska "designas" så att trimplanen inte tar skada? Ett sätt jag funderat på är om man skulle skippa hjulen på slipen och montera sådana "glidmattor" som finns på amerikanska båttrailers? Jag vet inte vad de kallas, men skulle det funka? Lutningen på stranden är större än på bilden i länken ovan, men inte extrem. Var kan man köpa sådan glidmattor som klarar flera år i sol utan att vittra sänder av UV ljus? Det borde väl båttrailers i de södra delstaterna i USA klara., - eller? Kanske kan man ha "glidmattor" på den nedre delen av slipen och hjul på den övre? (Jag behöver två sektioner där den nedre kommer att ligga vattnet till större delen, beroende på vattenståndet, och vara ledad mot den övre samt tas upp på vintern ) Tacksam för konstruktiva svar..! PelleP
  5. Hej igen och tack för kommentarer, Ni har båda en poäng. Det jag är ute efter är bottenvinkeln i aktern. Det blir kanske enklare om jag är mer specifik i min fråga: Jag spanar efter en begagnad Buster XL eller Silver Hawk. De finns ju i olika generationer. Är det någon som känner till bottenvinklarna i aktern på dessa, för resp årsmodeller/generationer? Jag vore också tacksam för källhänvisningar till uppgifterna, alternativt bilder på dokument där det framgår (jag förstår om det är att be om mycket...) Jag har för avsikt att bygga en upptagningsramp/slip (länk: Exempel på båtslip ) som behöver anpassas till båten, varför bottenvinkeln blir relevant. (Vänligen spåra inte ur till diskussion om båtslipen...😉 )
  6. Hej, Jag är i "analysfasen" av att byta båt, - till en annan begagnad. En uppgift jag vill ha i "underlaget" är båtarnas bottenvinkel. Jag har svårt att hitta uppgifter om detta på nätet. I trådar här på nätet har olika TS snabbt fått svar på specifika båtars bottenvinkel och jag blir därför nyfiken på vart dessa uppgifter kommer ifrån? (Jag vill inte behöva fråga detta forum om bottenvinkel för varje båt jag eventuellt är intresserad av... 😉 ) I de "spec:ar" som redovisas, både av tillverkare och i testreportage finns oftast endast uppgifter om längd, bredd, vikt och rekommenderad motorstyrka samt antal passagerare. Ibland framgår bottenvinkel i reportagens löptext men dessa är inte enkelt att få fatt i, utan prenumerationer på ett gäng olika tidskrifter. Finns det någon site på nätet som har mer teknisk data om olika båtmodeller än ovan nämnda data, eller använder jag fel "sökord" på "allvetande" Google ("bottenvinkel")? Jag vill undvika "urspårning" av temat i denna tråd till vilken/vilka båtar jag är intresserad av och/eller att andra parametrar är viktigare etc... Detta är en mera generell fråga och är inte den enda parametern. Tacksam för hjälp och tips...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy