Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

PelleP62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PelleP62

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, I våras var jag lycklig nybliven ägare till en beg Mercury 2t Optimax 90 -07, köpt privat på den av Corona "dopade" beg.båtsmarknaden... 🥳 Mitt i säsongen valde motorn plötsligt att inte starta - när vi var långt hemifrån... ( - medlemskapet i SSRS är värt varenda krona !) Efter lång och omfattande egen felsökning (inklusive el-matning inkl nytt batteri samt elektronik inkl uppdatering av programvaran i styrenheten) - "lurad" av irrelevant felkod i Smartkraft-instrumentet - hamnade motorn på auktoriserad verkstad. De har tydligen fått in något dussintal äldre Optimax motorer (75-115) med detta fenomen under de senaste två åren, dvs ett åldersrelaterat problem... Problemet ska vara att det kommer in fukt/vatten i bränsleblandningen. Detta har dock inte hänt på de motorer de själva servat årligen, enl. instruktion,... 😇 Enligt deras erfarenhet räcker det ofta med att byta membranet i Reed-ventilen men ibland ( 2-3 st av det totala dussintalet) är problemet att det kommer in fukt/vatten i bränslet via mindre osynliga sprickor i godset i kompressorn, som därför behöver bytas till en kostnad av 15-20.000 kr. Efter byte av sagda membran samt lite förbrukningsmaterial etc. fungerade motorn felfritt några timmar. Därefter tjuvstannade den på tomgång men funkade vid gaspådrag. Nu var säsongen i princip över och dags för vinterkonservering. Vid vinterkonserveringen med färskvattenkylning gick motorn ett antal tillfällen endast 10-15 sek. på tomgång innan den stannade. Jag fick ge upp och "packade in" båten för vintern. Enligt verkstaden är det då kompressorbyte som återstår... Om ovanstående är ett problem som blivit allt vanligare de senaste åren borde flera ägare och verkstäder upplevt likande symptom och problem eftersom Mercury Optimax 75, 90 resp 115 hp är en mycket vanlig motor... - eller? Så min fråga är: finns ägare till Optimax-motorer i detta Forum som har/har haft motsvarande problem samt om det hjälpte att byta kompressor för ca 15-20.000 kr? Enligt verkstaden har generalagent och tillverkare ännu inte kommit ut med någon bulletin eller annan information om detta problem. Verkstaden baserar sin "diagnos" endast på sin egen erfarenhet. Verkstaden finns i en liten kuststad så det är inte någon jättestor ÅF/verkstad med stort upptagningsområde. Motorn har alltså tjuvstannat på tomgång när den är kall, men funkat vid gaspådrag, tills den plötsligt inte vill starta alls. (Felkoden på SmartCraft-instrumentet var "nr 132 Crankshaft position sensor does not function properly" - vilket var bullshit, då vi testat fyra (!) olika crank-sensorer - vilket inte hjälpte... ) "Missförstå mig rätt"; jag påstår inte att Verkstaden har fel! Men eftersom underlaget för verkstadens slutsats - rent statistiskt - är begränsad, med tanke på att marknaden för denna förhållandevis lilla ÅF/verkstad är rätt så liten, skulle jag bara vilja få bekräftat om andra har drabbats av motsvarande problem - och har i så fall kompressorbyte hjälpt, - eller är "mitt fall" unikt bland Optimax-ägarna/verkstäder i detta Forum?? Man vill ju inte ta kostnaden för ett kompressorbyte och sedan konstatera att det är något annat "fel som är trasigt"... Jag har nytt vattenavskiljande bränslefilter och Sta-Bil bränsletillsats i den fasta bränsletanken, så det ska inte vara problemet enl verkstaden... Snusförnuftiga kommentarer om att det bara är att byta motor undanbedes, - den bedömningen/värderingen vill jag göra själv...😉 Tack på förhand!
  2. Tack för konstruktiv input, Lintott. Jag roade mig med att Googla Delrin och fann detta på Wikipedia: "Polyoximetylen (POM) är en polymer och en elastisk termoplast. Alternativa namn polyformaldehyd eller acetalplast, då polymeren är uppbyggd av acetalgrupper. Handelsnamn är Acetal, Polyacetal, Delrin, Hostaform, Kepital och Tenac". Samt mindre upplyftande: "Polyoximetylen är inte UV-resistent, och bör därför inte användas i miljöer där långvarigt solljus förekommer." Det var ju mycket synd... Men det positiva är att jag också fann denna sidan: https://www.plastbearbetning.se/plast/ De har förhoppningsvis förslag på alternativt material att använda på samma sätt som du föreslog..! Tack för "tänket" 😉
  3. Hmm... Hur tätt ser ni framför er att hjulparen sitter i en sådan lösning? Det som ChristerN befarade i ett tidigare inlägg, - att ekipaget vickar till vid passage av respektive hjulpar och slår i trimplanen - innebär också att när ekipaget ska ner i vattnet igen, så kommer båten (eller vaggan) att möta nästa hjulpar en bit ner på hjulet och inte på de översta millimetrarna... Det vet jag från min nuvarande lösning med en mindre båt på 4,25 m och en liten 25 hästare på... Det funkar hyfsat om det inte sitter massa "skit" på akterspegeln, men blir problematiskt om det sitter känsliga trimplan där. I det läget får trimplanen nästan hela båtens tyngd på sig innan båten rullat upp på hjulet.... Tyngdpunkten i ekipaget ligger ca en halvmeter framför akterspegeln i min lilla tvåkopp till båt och på en större båt kanske en meter framför akterspegeln istället... - eller? Om ekipaget inte ska vicka till vid passage av resp hjulpar krävs i princip att hjulen sitter endast någon decimeter från varandra... - oavsett vagn/vagga eller ej... Det blir en dj-la massa hjul på 10 meters slip... Därav min fråga om en ramp utan hjul som båten skulle kunna glida på istället... men den måste ju i så fall vara väldigt bra "vallad"... 😁 och därav återigen mitt intresse i vad det är för material i de trailers utan hjul som finns...? Haha... ja inte helt utan hjul då förstås...!😇 Jag tror mer och mer på "Lintotts" förslag om ett lite mindre avstånd mellan reglarna så trimplanen kommer utanför rampen...
  4. Tack för snabba svar... Jag delar just ChristerN´s farhåga, vilket är skälet till mitt inlägg/fråga. Det där med släde har varit uppe "på tapeten". Det känns som en komplicerad lösning som väl dessutom kräver mycket hög precision..? Om vagnen "spårar ur" är risken att båten står kvar på land med stora svårigheter att få ner den. Jag har sett smarta lösningar här i forumet med en upptagningsvagn med elvinsch på, som dels drar upp båten på vagnen för att sedan användas för att dra upp hela vagnen på land. Mycket fiffigt! Mitt problem är att sjöbottenprofilen gör att vagnen behöver komma ut så långt att hjulnaven kommer under vatten. Jag har dessutom en stenig strandkant så det krävs "spår" för en vagn att rulla i. Platsen där slipen ska placeras ligger så till att det går inte att få upp vagnen till väg där den kan "motioneras" för att ev torka ur hjullagren... - om det nu skulle hjälpa. Jag skulle efter några år stå med en vagn med fastrostade hjul som inte duger något till annat än som en dålig bojsten... 😉 Eller finns någon smidig lösning med vagn/släde som klarar en båt på ca 1000 kg och inte leder till fastrostade hjul som inte kostar 40.000 +? (som denna...) Att anpassa bredden mellan reglarna till placeringen av trimplanen som "Lintott" föreslår är ju en god tanke. Frågan är om det blir väl smalt och ostadigt när båten är uppdragen alternativt en väl bred och klumpig lösning när den nedre delen av slipen ska tas upp på vintern? Men det är ett rimligt alternativ att överväga. Alternativt material i slipen isf tryckta reglar som väger "bly" efter en säsong i vatten? Aluminium? (det låter "billigt"... 😉 ) Ingen har ännu kommenterat min tanke på "hjullös" slip i vattenbrynet och hjulbaserad slip i den övre delen, där båten i så fall inte skulle dras upp längre än den dras upp på en trailer. Dvs akterspegeln med trimplanen skulle hamna strax bakom/utanför det första hjulparet nerifrån räknat? Lösningen blir naturligtvis beroende av att materialet på den nedre halvan av slipen - som båten i så fall är tänkt att glida på - är tillräckligt glatt, så det funkar att sjösätta mha tyngdlagen... 🙂 Därav min fråga om någon känner till vad det är för material på sådana glidskenor som finns på trailers för vattenskotrar eller på amerikanska båttrailers och om det skulle funka?
  5. Halloj Sjöbusar..😉 Jag funderar på större båt och har en båtslip av denna typen: Typexempel på båtslip Jag kommer att behöva bygga om/till/ut båtslipen både på längden och höjden( dvs reglarnas dimension) och med hjulen tätare monterade, för att den ska klara en större och tyngre båt. Nu undrar jag hur eventuella trimplan kommer att uppskatta min båtslip...? Antagligen inte alls, - eller? Hur mycket kan man vinkla upp trimplan? Om det råkar sitta trimplan på den båt jag så småningom köper, har någon erfarenhet av eller kan tipsa om hur slipen ska "designas" så att trimplanen inte tar skada? Ett sätt jag funderat på är om man skulle skippa hjulen på slipen och montera sådana "glidmattor" som finns på amerikanska båttrailers? Jag vet inte vad de kallas, men skulle det funka? Lutningen på stranden är större än på bilden i länken ovan, men inte extrem. Var kan man köpa sådan glidmattor som klarar flera år i sol utan att vittra sänder av UV ljus? Det borde väl båttrailers i de södra delstaterna i USA klara., - eller? Kanske kan man ha "glidmattor" på den nedre delen av slipen och hjul på den övre? (Jag behöver två sektioner där den nedre kommer att ligga vattnet till större delen, beroende på vattenståndet, och vara ledad mot den övre samt tas upp på vintern ) Tacksam för konstruktiva svar..! PelleP
  6. Hej igen och tack för kommentarer, Ni har båda en poäng. Det jag är ute efter är bottenvinkeln i aktern. Det blir kanske enklare om jag är mer specifik i min fråga: Jag spanar efter en begagnad Buster XL eller Silver Hawk. De finns ju i olika generationer. Är det någon som känner till bottenvinklarna i aktern på dessa, för resp årsmodeller/generationer? Jag vore också tacksam för källhänvisningar till uppgifterna, alternativt bilder på dokument där det framgår (jag förstår om det är att be om mycket...) Jag har för avsikt att bygga en upptagningsramp/slip (länk: Exempel på båtslip ) som behöver anpassas till båten, varför bottenvinkeln blir relevant. (Vänligen spåra inte ur till diskussion om båtslipen...😉 )
  7. Hej, Jag är i "analysfasen" av att byta båt, - till en annan begagnad. En uppgift jag vill ha i "underlaget" är båtarnas bottenvinkel. Jag har svårt att hitta uppgifter om detta på nätet. I trådar här på nätet har olika TS snabbt fått svar på specifika båtars bottenvinkel och jag blir därför nyfiken på vart dessa uppgifter kommer ifrån? (Jag vill inte behöva fråga detta forum om bottenvinkel för varje båt jag eventuellt är intresserad av... 😉 ) I de "spec:ar" som redovisas, både av tillverkare och i testreportage finns oftast endast uppgifter om längd, bredd, vikt och rekommenderad motorstyrka samt antal passagerare. Ibland framgår bottenvinkel i reportagens löptext men dessa är inte enkelt att få fatt i, utan prenumerationer på ett gäng olika tidskrifter. Finns det någon site på nätet som har mer teknisk data om olika båtmodeller än ovan nämnda data, eller använder jag fel "sökord" på "allvetande" Google ("bottenvinkel")? Jag vill undvika "urspårning" av temat i denna tråd till vilken/vilka båtar jag är intresserad av och/eller att andra parametrar är viktigare etc... Detta är en mera generell fråga och är inte den enda parametern. Tacksam för hjälp och tips...
×
×
  • Skapa nytt...