Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
PelleP62

Var finns data (på nätet) om båtars bottenvinklar?

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag är i "analysfasen" av att byta båt, - till en annan begagnad.

En uppgift jag vill ha i "underlaget" är båtarnas bottenvinkel.

Jag har svårt att hitta uppgifter om detta på nätet.

I trådar här på nätet har olika TS snabbt fått svar på specifika båtars bottenvinkel och jag blir därför nyfiken på vart dessa uppgifter kommer ifrån? 

(Jag vill inte behöva fråga detta forum om bottenvinkel för varje båt jag eventuellt är intresserad av... 😉 )

I de "spec:ar" som redovisas, både av tillverkare och i testreportage finns oftast endast uppgifter om längd, bredd, vikt och rekommenderad motorstyrka samt antal passagerare. Ibland framgår bottenvinkel i reportagens löptext men dessa är inte enkelt att få fatt i, utan prenumerationer på ett gäng olika tidskrifter.

 

Finns det någon site på nätet som har mer teknisk data om olika båtmodeller än ovan nämnda data, eller använder jag fel "sökord" på "allvetande" Google ("bottenvinkel")?   

 

Jag vill undvika "urspårning" av temat i denna tråd till vilken/vilka båtar jag är intresserad av och/eller att andra parametrar är viktigare etc...

Detta är en mera generell fråga och är inte den enda parametern.

 

Tacksam för hjälp och tips...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeln blir ju lite svår att redovisa eftersom det skiljer mellan för, midskepps och akter. Skulle bli många siffror och svårt att få överblick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar man planande motorbåtar är det väl oftast bottenvinkeln i aktern som benämns?

Min nuvarande Fjord 900 har 18° medan den gamla Dracon hade 24° vilket är ganska mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för kommentarer,

Ni har båda en poäng. Det jag är ute efter är bottenvinkeln i aktern.

Det blir kanske enklare om jag är mer specifik i min fråga:

Jag spanar efter en begagnad Buster XL eller Silver Hawk. De finns ju i olika generationer.

Är det någon som känner till bottenvinklarna i aktern på dessa, för resp årsmodeller/generationer?

Jag vore också tacksam för källhänvisningar till uppgifterna, alternativt bilder på dokument där det framgår (jag förstår om det är att be om mycket...)  

Jag har för avsikt att bygga en upptagningsramp/slip (länk:  Exempel på båtslip ) som behöver anpassas till båten, varför bottenvinkeln blir relevant. 

(Vänligen spåra inte ur till diskussion om båtslipen...😉 )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två senaste (2017-2019, 2020- ) generationerna av XL har 19 grader, Källa Förmodligen  också generationen innan, 2012-2016.

 

Tidig generation av SH hade 18.5 grader, Källa 2 Förmodligen ligger nog också senare generationer kring 19 grader.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...