Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Matte02

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Matte02

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Nja, om du läst hela tråden har du sett att det i mitt fall svängt från att handla om tändning till att troligen vara något på bränslesidan. Jag har gjort rent förgasarna igen (lågfartsmunstyckena på de dåligt fungerande cylindrarna såg ut att vara igensatta) men inte haft möjlighet att provköra motorn i sjön än. Att tändningslampan ger det utslag den gör är fortfarande en gåta för mig. I ditt fall verkar det också vara en cylinder från resp tändspole som fungerar resp inte. Statorn kan man mäta resistansen på för att ta reda på om den är hel. Förmodar att du redan provat att kasta om tändstift etc. Är ditt fel oberoende av varvtal på motorn? Jag kommer inte kunna testa min motor i sjön förrän nästa helg tidigast, men kommer komma tillbaka med återkoppling.
  2. (Givaren sitter uppe på motorn och mäter ovanför startkransen. Enligt elschema finns ingen annan givare) Ja nu har jag varit och provkört motorn i sjön. Vet inte om jag blev klokare av detta. Det som är positivt är att den går felfritt från ca 25% gas och upp till fullgas. På tomgång och vid den första delen av gaspådraget går den inte på alla cylindrar. Den går oroligt. Om man smyger upp gasen går den sedan riktigt vid ca 25% gas upp till fullgas. Jag körde i 20-30 minuter. Om jag inte tidigare hade fått det utslag jag fått på tändinställningslampan, hade jag helt säkert sagt att felet ligger på bränslesidan utifrån hur motorn beter sig. Uppenbarligen går inte motorn riktigt på alla cylindrar vid tomgång. Jag har ju vid provkörning hemma sett att stift 3 och 4 är fuktiga, vilket skulle tala för att den inte tänder riktigt (på tomgång i alla fall).. Kanske är det flera fel, men jag undrar om det ändå skulle vara något munstycke i förgasaren som är dåligt/feljusterat/smutsigt.
  3. Det stämmer. Så tolkar jag att det fungerar, eftersom två cylindrar delar tändspole. Därför borde man rimligen kunna utesluta fel på tändspolarna och även anslutningarna mellan ECM och tändspolar. Även tändstift, tändkablar och tändhattar bör kunna uteslutas då jag både mätt och skiftat dess. Felet bör ligga i eller före ECM. Jag får ju tro att den nya ECM:en fungerar och då återstår stator och vevaxelgivare. Båda dessa har jag mätt upp korrekta resistanser på. som svar på din tidigare fråga, märks det tydligast på tomgång. När jag varvar motorn tycker jag att det ser bättre ut. D v s starkare och tätare sken i tändlampan. funderar på att lägga i båten och köra motorn med belastning för att se om det går att utläsa något av hur den uppför sig.
  4. Tyvärr avhjälpte inte en ny ECM problemet. Det är fortsatt oregelbunden/obefintlig gnista på cylinder 3 och 4 enligt tändningslampan och de tycks inte gå alls. Nu är även tändstiften bytta. Så nu har motorn fått lite nya delar i alla fall Efter att ha fått tag på resistansvärden mm har jag provmätt: Resistans Stator (Ignition charge, enrichener) Resistans på Sekundärsidan på båda tändspolarna (Primärsidan på tändspolarna var det svårt att mäta) Resistans och avstånd för Lägesgivaren för vevaxeln (Crank position sensor) Har kastat om tändhattar men felet stannar vid cylinder 3 och 4. Jag saknar nu ideer på vad det skulle kunna vara för fel...
  5. Får bli så. Har beställt och leverans utlovad nästa vecka. Bara att vänta med spänning. Återkommer om resultatet.
  6. Nej då. Det trodde jag inte. Det var det där med CDI som rörde till det. Förmodar som sagt att det är ECM:en i så fall. Har kommit fram till att den heter 87843303S. Ringde den lokala Mercuryverkstaden och fick prisuppgift på 4085 kr. Återstår bara att fundera om det är något mer att felsöka eller om jag ska chansa på att detta är felet....
  7. Ja, en laddningsregulator. Det sitter en box till på motorn och det är ECM (Engine Control Module). Kanske är felet i denna då. Det tråkiga är att den verkar kosta ca 5000 kr. Ännu tråkigare att köpa något utan att vara helt säker på att det är där felet sitter....
  8. Är det detta som är CDI:n? Det står ju klart och tydligt på, men när jag följer kablarna kan jag inte förstå vad den kan ha med saken att göra. Det är fyra kablar anslutna. En röd som tycks gå till +plinten, en jord och två svart/gula som går upp till svänghjulet (stator/givare?).
  9. Det låter tänkbart. Man borde väl I alla fall kunna utesluta fel på tändspolarna utifrån min felbeskrivning? Ska kika på svänghjulet hur det ser ut med magneter. Sedan vet jag inte vad jag mer kan göra. Förmodar att man inte kan mäta CDI:n för att ta reda på om den är trasig. Dessutom är ju felet intermittent. Vet du om det går bra att även använda en Yamaha-CDI?
  10. Se bild. Såvitt jag vet är det en 02:a. Vet ej tändföljden.
  11. Min Mercury 50hk 4-takt 2002 går ej på alla cylindrar. Har rengjort förgasarna grundligt och känner mig säker på att problemet inte är på bränslesidan utan i tändsystemet. När jag tar bort tändkablarna till cylinder 3 och 4 märks ingen skillnad på motorljudet. Tändstiftens utseende tyder även på att dessa två cylindrar ej går. På denna motor sitter två tändspolar som var och en går till två cylindrar. Den ena spolen går till cylinder 1 och 4 och den andra till 2 och 3. När jag provar med stroboskoplampa syns ett skarpt och regelbundet blinkande på cylinder 1 och 2, medan 3 och 4 blinkar svagt, oregelbundet eller inte alls. Det konstiga med detta är att varje tändspole alltså leder till en fungerande respektive en icke fungerande cylinder. Kan felet då verkligen ligga där. Någon som har erfarenhet av något liknande eller har något tips på vad det kan vara för fel?
×
×
  • Skapa nytt...