Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

AsprouForsberg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av AsprouForsberg

  1. Haha, ja! 😁 det var på den tiden som de var vanliga. Delar fanns det överallt. håller tummarna för problemfri gång då!
  2. Kul projekt! Mekade en del B20 i yngre dagar så det väcker trevliga minnen. Skönt att ha nästan ett år på sig att färdigställa, har samma plan för min snipa.
  3. Nu har det hänt lite igen som är värt en uppdatering. Det nya skottet täckes in och plastades fast på skrovet. Sedan började ny durk läggas i, 21mm plywood som oljas med kinaolja. Jag kommer alltså inte plasta golvet. Gjorde även två luckor för att komma åt de tre batterierna. ”Soffan” bak fick bli bredare och jag tror jag kommer sitta riktigt fint där med rodret I hand! Passade även på att måla insidan på skrovet, kommer inte synas sen mer än i förvaringen under sofforna. Funderade en stund men kom sedan fram till att det blir bäst att dra om all el, det var ett ormbo fyllt av skarvar och strömtjuvar. Innan golvet lades så rev jag ur de gamla bränsleledningarna och ersatte med slang i skyddsrör. flyttade även platsen för förfiltret och matarpumpen. Nästa på listan är att börja mäta ur var sofforna ska vara samt dra el till batterier samt startmotor och generator.
  4. Det är enbart två anslutningar. Ja den är förmodligen sen båten byggdes någon gång på 60-talet. Kan tänka mig en modernare historia också, tyckte mest det skulle va kul att få liv i den här gamla! Får se om det finns någon logg i tidigare nämnda ekolod, då kanske jag nöjer mig så. Tack för hjälpen!
  5. Försökte ta lite bilder. beslutade samtidigt att ta bort givaren från skrovet för rengöring och en närmare titt. det går som sagt två mycket tunna kablar från givaren, jag misstänker starkt att det sitter en spole i själva huset och en magnet i impellern. den ger tyvärr så väldigt små strömmar att jag misstänker att givaren är trasig, vi pratar typ 0,01volt om jag blåser med tryckluft. jag har kontakt om jag mäter Ohm över kablarna. instrumentet är det liv i däremot! AGA transilogg står det på givaren, Google kammar hem noll resultat på det. Får nog se mig besegrad av denna.. Har ni något bra tips på ny logg som går till typ 10 knop? Hittar några som går till 15 men tycker det känns trist att jobba på en 1/3 av mätaren.
  6. Haha, ja man kanske skulle gå runt sådär jämt. Tack för bra tips på test! Tycker den passar båten så det vore kul om den fick leva vidare! Yes givare är med, testar om det funkar.
  7. Kan någon hjälpa mig lite med denna knopmätare? Förra ägaren sa att den inte fungerade. har ni något bra förslag på hur jag kan testa den? det är enbart två ledare ut från givaren och två ledare in i instrumentet. Ingen 12v koppling på varken instrument eller givare. hur fungerar det? Sen fick jag med detta ekolod i köpet: Är det något att lita på? Vill enbart ha det för att hitta grund. Tack på förhand!
  8. Insåg att jag var tvungen att byta lite trä i skrovet, Kallas dessa skott? Började med att kapa bort det gamla, försökte få en så hel bit som möjligt som jag kunde rita av. Efter en lyckad operation så slipades utan bort så plasten fäster ordentligt. En ny bit ritades upp i 21mm konstruktionsplywood passar bra! Imorgon köper jag glasfiber och plast. Har bara plastat en gång tidigare men känner mig ganska trygg.
  9. Idag var det dags för tvätt, först på med avfettning, låta det verka för att inse att högtryckstvätten bråkar och skjuter säkringar.. Efter en stund fick jag igång den men då fungerade inte turbomunstycket så jag fick bara en smal koncentrerad stråle. Nåväl båten blev renare, motor lika så och jag är tillfredsställd! Nästa steg blir nog att börja mäta upp och lägga in nytt golv eller säger man durk? det blir 18mm konstruktionsplywood, kommer troligtvis inte plasta det utan enbart måla alternativ olja. Vad tror ni om det? kommer ha matta ovanpå och båten kommer stå under kapell i hamn. Nedan bild är en isloep 735 och visar hur jag tänker med inredningen typ. Slänger in en bild på nuvarande fourwins också, från i Måndags när jag och frun tog en heldag i norra Vättern, mycket uppskattat!
  10. Ska väl börja med att säga att jag inte är någon expert. Jag hade fortsatt kapa upp akterspegeln där den har spruckit och sen fortsätta runt om. när du fått ut det gamla trät gör du en ny enligt konstens alla regler och plastar dit. Kul projekt!
  11. Har du gjort något komptest? tvåtaktsmotorer kan bli tjuriga vid dåligt komp!
  12. Haha, ja hisnande hastigheter! är nog också på att behålla den, ska bara komma på ett bra sätt ersätta det dåliga. Idag var det dags att slipa! Började med att köpa skyddsutrustning! Overall, glasögon och handskar köptes. Hade mask och hörselskydd sedan tidigare. brukar vara dålig på skydd (tvåbarnsfar) men glasfiber vill jag inte ha i kroppen! Den gamla färgen hade några små bubblor som jag vill bli av med, det slutade med att varje bubbla växte sig enorm så det blev mycket slipa.. detta kommer inte synas sen men jag kommer ändå måla det, känns bäst så! Imorgon blir det avfettning och högtryckstvätt! är det ok att köra högtryck på glasfiber? Eller skapar jag problem?
  13. Arbetet fortsätter. Överbyggnaden bak lossades för inspektion, ser ok ut, nya infästningar mot skrovet behöver tillverkas. Likadant fram! Vet inte om jag ska spara denna överbyggnad eller köra soffa hela vägen, vad tycker ni? Tanken hamnar då under golvet. Nu är allt mer eller mindre borta, ska slipa bort utstickande glasfiber efter infästningar för relingen putsa, bort färg för att sen köra en ordentlig tvätt! Det blir en del vändor till tippen, detta är lass nummer två.. söker fortfarande information om motorn, SB12G någon som har några bra tips? Sprängskiss? Servicetips? Typ av oljor? Ha det gott!
  14. Tackar! Det beror på vad man menar med budget och helrenovering. Det blir ingen originalrenovering, vet inte hur dessa såg ut från början.. men det kommer läggas både tid, energi och pengar på att få den som jag vill ha den. Har inte renoverat någon båt tidigare så tips och idéer är varmt välkomna!
  15. Var tvungen att bygga ett båthus också eftersom båten troligtvis kommer stå här till nästa säsong. Kommer förankras bättre så det inte blåser iväg första vindpust! Fortsatte att riva ut lite mer inredning. Soffan närmast ska också ut men köpa nya filter till andningsmasken innan jag börjas såg i glasfibern. Efter sista inredningen åkt ut så är det tvätta slipa tvätta som gäller, sen målning invändigt.
  16. Började med att ta av hytten, har lagt ut den för försäljning. Tänkte först att den skulle vara kvar men det blev för varmt och instängt, inte vad vi ville ha. Motorn, en SB12G 10hp och klassiskt ljud. Vet inte så mycket om den men en ordentlig service samt rengöring står på schemat! Har ni några tips på service så är det väldigt välkommet, typ av olja? vinterkonservering? Öppen planlösning? Tanken är soffa runt nästa hela med bord i varje ände som går att bädda ner. Som ni ser behöver relingen(?) bytas! och även de tidigare sofforna var i varierande skick! men allt under golvet är stenhårt och väldigt fräscht!
  17. Ny medlem och "ny" båt, Har båt sedan tidigare - en Four wins 160 med 140hp Johnson. Den har vi haft många fina dagar på Vättern med sol och bad men tanken på en större, mer avslappnad och lämpligare badbåt har alltid legat i bakhuvudet. Har som många andra lite av ett blocketberoende vilket medför regelbundna sökningar på diverse och för mindre än en vecka sedan sökte jag som vanligt på snipa. Då dök den upp, en enligt mig perfekt båt! strax under sju meter plastsnipa med en liten men pålitlig dieselmotor - en Styrbjörn stod det i annonsen byggd i Kristinehamn. Det fanns att göra på båten men det är precis vad jag vill ha, bra pris och lite kantstött banar väg för renovering och ombyggnad. Tanken är alltså en sol och badbåt, där man avslappnat och rymligt får plats flera personer med bra möjligheter för just detta. Lägger ut lite bilder och skriver några kommentarer till dessa, hoppas någon finner det intressant. Här har vi alltså precis hämtat båten i Motala och stannar på macken för att kolla däcktrycket. Båten hemma i Örebro, tog ca 2,5timmar med oregistrerad kärra. Skrovet tycker jag känns som det är i bra skick! kommer lacka om den senare i annan kulör. Fortsätter med fler bilder i ett nytt inlägg.
×
×
  • Skapa nytt...