Jump to content
Wednesday 14 April 2021

en_saga

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About en_saga

  • Rank
    Kadett
  1. Nejdå, den ursprungliga oljetryckskontakten sitter i sitt ursprungliga hål i motorblocket. Den extra kontakten som du ser är en givare för oljetemp, hängslen och livrem du vet...
  2. Tack för era engagerade inlägg. Det känns rätt att mäta upp oljetrycket med en manometer innan man börjar riva ner oljepumpen för att putsa upp ev. koksbeläggningar på kolven inne i reduceringsventilen. Jag håller med er, en så gammal motor borde inte kunna prestera ett så högt oljetryck. Det stämmer också som IngemarE påpekar. I sin ursprungliga version innehöll instrumenttavlan till MD3B ingen oljetrycksmätare utan bara en gul signallampa som indikerar för lågt oljetryck. Det är jag själv som valt att komplettera med Biltemas oljetrycksmätare/givare och adapterkrage mellan motorblocket och oljefiltret. Se bild. Faktum är att tiden innan jag installerade oljetrycksmätaren kändes bättre (mindre att oroa sig för), d.v.s så länge den gula oljetryckslampan inte lyste var allt OK. Lite "strutsbeteende" men det kändes ju bättre! ...annars, vad tror ni om att köra rengöringsolja på en så gammal motor? Är det bara att skapa sig ännu mera problem?
  3. Goafton Pentax och Jonas Polar. Jag håller med dig Pentax, skumt med så högt tryck. Därför har jag köpt en ny givare och mätare men med samma höga mätvärden. Jag "lurade" själv på någon form av jordningsfel men då jag slår på tändningen stiger nålen på oljetrycksmätaren upp till värdet noll, alltså helt korrekt, och impedansen ligger på 8-9 ohm. Hade jag haft ett kontaktproblem skulle motståndet blivit högre och mätarnålen skulle då stannat en bit över nollnivån på mätaren då jag slagit på tändningen men utan att starta motorn. Tror tyvärr fortfarande att felet sitter i reduceringsventilen i oljepumpen. Till Jonas: När motorn blir riktigt varm blir också oljan lite tunnare och därmed tappar oljepumpen lite effekt.
  4. Ja, då är det sommar snart och problemen kommer smygande... Kör på "lånad tid" en gammal MD3B som hitintills varit en gammal trotjänare men nu blir jag fundersam. Problemet är att jag har för HÖGT oljetryck. Jag har installerat en oljetrycksmätare/givare för att få bättre koll på motorns kondition. På tomgång efter start ligger trycket på 3,5 bar / 700 varv. Senare stiger trycket till 4.0 bar / 1200 rtm. När motor och olja blir varm borde ju trycket sjunka men istället stiger trycket mot 4,5 bar!! Har för säkerhets skull bytt både oljetrycksmätare och givare men problemet kvarstår... Enligt instruktionsboken för MD3B bör oljetrycket ligga på 0,8 - 1,5 bar vid tomgång och fullvarv 2.0 - 3.0 bar, alltså långt ifrån mina värden. Jag funderar på vad som kan vara fel och hur man lämpligen återställer detta. Själv funderar jag på om reduceringsventilen uppe i oljepumpen trögar. Den består ju av en kolv och en tillhörande tryckfjäder. Kan det vara så att kolven fått en koks/avlagringsbeläggning på ytan och därmed trögar i sin funktion? Detta skulle ju kunna förklara varför trycket stiger när motorn blir varm då metallen i kolven utvidgar sig vid värme och därmed trögar ytterligare i själva loppet. Hur åtgärdar man då ett sådant problem? 1. Ja, antigen måste man demontera själva oljepumpen, lagom roligt då det stora balanshjulet sitter i vägen , och det är trångt som attan. Plocka ur pumpkugghjulen för att komma åt att rengöra själva kolven med dessa beläggning. 2. Ett annat sätt är lite mera "quick and dirty". Köpa 4 lit rengöringsolja på Biltema och helt enkelt rengöra den gamla dieselmotorn, frågan är bara hur motorn kommer att bete sig efter en sådan rengöring. Blir rengöringen för "kraftig" så att säga på alla gamla packningar och O-ringar som då befrias från år av ingrodda koksavlagringar och att jag istället får nya problem på halsen. Tänker jag fel om orsaken till det höga oljetrycket? Jag har hört någon säga att så länge trycket inte går över 6.0 bar så behöver man inte vara orolig, men det känns lite riskfyllt. Vilket alternativ skulle ni välja och ännu hellre, är det någon som haft likartade problem och hur har du i så fall kommit till rätta med dem. Väntar tålmodigt på svar...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy