Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

stefanfinnen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stefanfinnen

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har en vacker Evinrude slutet av 80-tal insjövatten litet mekörd men tyvärr så hög kompression att jag inte orkar dra igång den.Lär plottra förstär ni ordet i Sverige ungefär bubbla. Tycks vara samma skräp som Yamaha. Mycket svärare än Mercury. Trodde det var något fel på tändningen men skall rengöra förgasaren, Bränslet. Av Jaguarerna stående med halvtom tank och stor har jag lärt mig om att det kan bildas kondensvatten.Därför bör man tömma bränslesystemet om vårarna. Allt skvatter om olika bränslekvalteter och.tillsatsmedel gällande 2-taktsmotorer är ufosnack eller för de som tror på jordstrålning och elöverkäslighet. I Bromma runda husen där ja bodde några år fick de stänga ett barnhem pga elledningar över gården! Oljeinblandningen 2 taktsoljan rätt dyr vanlig helsyntetisk Formula 1 för bilarna torde gå lika bra med litet mera olja än de extradyra 2-taktsoljorna.Vad fint att det i spalten hittas kunnigt folk jag visste inte och trodde att den förhatliga Evinruden hade tändningen felinställd den gick vackert på tomgång och vid halvgas.Helt riktigt putsa förgasaren flottören öppnas kanske inte tillräckligt.
  2. Hej Micke.Detdär du nämde med kilen på 20 hk merc är verkligen vanligt vid impellerbyte.Har själv en rödrand 1967 Mercury. I sverige och Finland betraktas de som ankarskrot men i USA verköigen dyra 30-40.000 skr om de går någorlunda. Har litet extra delar till denna förstadiethunderbolt mr Brewsters konstruktion, Båten helt originalskrov IW-sport 1060 men ytan förstörd med hårtsittande färglager.Båtens konstiga histotia. Användes i Öja när Gamlakarleby (ÖsterBOTTEN) för att dra vattenskidåkare vid ett motell inom/utomskärs. Sålödes till Väserbotten, En fosterländsk laestadianyngling målade den gul och blå men sen blev han kär i en finsk essetjej flyttade hit tog båten med och målade med flaggans färger vit och blå. Synd m,en här vet ingen värdet på IW-varvets produkter knappast laestadianen heller,men jag fick den nästan gratis. Intressant är att IW-varvet använt samma kanadensiska sdesignfirma som ritade de första Swahn.36-orna.En sån 36:as ekplugg fick jag av Pekka Koskenkylä till ved då han hade hyrt vår nedlöagda Kållby läderfabrik för tillverkning av de första 10 swahnbåtarna.Vi och mina kamrater Ander Granholm och Wili Schauman drömde och planerade att bygga en segelbåt av pluggen men tyvärr fick jag den i 3 delar. De hade kanske fått nys on planerna och därför sågat pluggen i 3 delar. Bra ved för uppvärmningen av vårt stora vita " Slotte kråkslott" Andwers blev senare svensk medborgare då han var sjökapten på dr i Göteborg baserade stora tankbåtsrederierna.Wili var 10 år senare försäljare/produktdemonstratör på Nautor som tillverkade Swahnbåtarna. Efter en demonstrationsseglats i hemstaden Jakobstad "skröt" han på sitt vänskapåliga sätt med att "vem annan har sett svenska kungen spy". Tyvärr omkiom hans havande fru i en trafikolycka då hon besökt stt barnahem på Åland vid tiden för kungaseglatsen och så var det färdiskämtat.Wili sörjde sin första fru i hela sitt liv. Bäst under dwe 12 åren i Stockholm triovdes jag i Solna. I helsingforstrakten i Sibbo. Då som nu där en svart 50 hk och en 20 hk blårand. (se FB Stefan Alex Sloitte)Till blåranden antagligen 1972 kan jag behöva några eldelar. Har en Artchimedes 9hk som ser mycket oanvänd ut bra kompression och växelåda. Den bortges mot frakt eller om någon besöker dettaÖ-botten kan den inklusive tank hämtas gratis. Hejohå
×
×
  • Skapa nytt...