Jump to content
Thursday 03 December 2020

RobbanLar

Medlemmar
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About RobbanLar

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Stort tack! Blir till båten för att kolla detta. Uppskattar verkligen all hjälp.
  2. Här är ett par bilder. Bilderna är tagna när båten är igång. Vet inte om bilderna säger något alls..
  3. Det är luftat vid tryckröret som går in i spridaren. Det kommer bränsle när motorn går. Ska kolla ändstoppet. Har haft isär det när jag bytte topplockspackningen. Kanske satt något fel??
  4. Ska kolla detta också!! Tack!
  5. ”Fuel pump plunger” är inget som jag bytt. Det får jag ta en titt på. Ska kolla manualen igen! dieseltanken ligger över pumpen. Det är självtryck hela vägen fram till pumpen. Rinner på ordentligt när jag luftar.
  6. Har aldrig haft isär högtryckspumpen. Men låter helt klart som ett ställe att kolla på (Eller be någon som kan). Är det svårt att kolla själv om man har verkstadshandbok??
  7. Det är stoppwire på denna för att stänga av.
  8. Är det insprutningspumpen som skulle vara boven om bränslemängden är för liten?
  9. Blir en kompprov senare idag. Känns så främmande att kompen skulle vara dålig när den startar så lätt men jag får se när domen kommer.
  10. Hej! Följetången fortsätter med min Yanmar ysm8. Har bytt topplockspackning, slipat topplock och ventiler då den vägrade starta. Efter att jag åtgärdat ovan nämnda saker gick båten igång på första startförsöket. Har haft igång den flera gånger efter detta. Startar alltid på första försöket. Går fint på tomgång och man kan varva upp den utan problem. Den har stått på tomgång under 15-20 min och den visar ingen vilja att stänga av sig. Går som en ”klocka” när man ligger på tomgång. När det var dags för provkörning så backade jag sakta ut från bryggan. Jag la i ”framåtläget” på halvgas och den rör sig orkeslöst framåt. Trycker då ner gasen till fullgas men den ger ingen skillnad mot halvgas. Efter några sekunder vill motorn dö och jag tar då tillbaka den till neutral vilket gör att motorn kommer tillbaka till liv. Jag har ringt fyra olika yanmar-verkstäder och får fyra olika svar, insprutningspump, matarpump (suger luft) något haveri med propeller och slitna kolvringar. Jag har redan provtryckt spridare och den hade bra värden. Haft spridaren på utsidan motorn och där kommer en fin dimma precis som det gjorde vid provtryckningen. Bränslet kommer forsandes av självtryck vid luftning och finfiltret är bytt. Mina funderingar kring problemet är; *kan motorn suga luft som bara visar sig vid belastning av motorn? * Är det någon skillnad på matarpumpens funktion från tomgång tills man trycker i växel? *Kan kolvringarna vara så slitna att motorn inte orkar driva båten framåt men att den ändå startar så problemfritt?? Finns det någon här på forumet som kan ge mig något råd i detta? Vet inte alls vart jag ska börja? Tacksam för alla svar och funderingar!
  11. Hej! Följetången fortsätter med min Yanmar ysm8. Har bytt topplockspackning, slipat topplock och ventiler då den vägrade starta. Efter att jag åtgärdat ovan nämnda saker gick båten igång på första startförsöket. Har haft igång den flera gånger efter detta. Startar alltid på första försöket. Går fint på tomgång och man kan varva upp den utan problem. Den har stått på tomgång under 15-20 min och den visar ingen vilja att stänga av sig. Går som en ”klocka” när man ligger på tomgång. När det var dags för provkörning så backade jag sakta ut från bryggan. Jag la i ”framåtläget” på halvgas och den rör sig orkeslöst framåt. Trycker då ner gasen till fullgas men den ger ingen skillnad mot halvgas. Efter några sekunder vill motorn dö och jag tar då tillbaka den till neutral vilket gör att motorn kommer tillbaka till liv. Jag har ringt fyra olika yanmar-verkstäder och får fyra olika svar, insprutningspump, matarpump (suger luft) något haveri med propeller och slitna kolvringar. Jag har redan provtryckt spridare och den hade bra värden. Haft spridaren på utsidan motorn och där kommer en fin dimma precis som det gjorde vid provtryckningen. Bränslet kommer forsandes av självtryck vid luftning och finfiltret är bytt. Mina funderingar kring problemet är; *kan motorn suga luft som bara visar sig vid belastning av motorn? * Är det någon skillnad på matarpumpens funktion från tomgång tills man trycker i växel? *Kan kolvringarna vara så slitna att motorn inte orkar driva båten framåt men att den ändå startar så problemfritt?? Finns det någon här på forumet som kan ge mig något råd i detta? Vet inte alls vart jag ska börja? Tacksam för alla svar och funderingar!
  12. Hej! Lite uppdatering från motorproblemet. Håller fortfarande på att skruvar med den för att få den att funka helt som den ska. Jag fick bränsle efter pumpen om jag bara hade lite mer gas (precis som Hybro skrev). Jag passade även på att mäta kompressionen i motorn för att se hur den ”mådde”. Fick urusla resultat så jag tog isär den och bytte topplockspackning och slipade ventiler. Båten gick igång och tuffade på fint. Nu har jag dock återigen lyckats få problem med att starta den. Den är trög att få igång och det är först när jag håller för insuget som den lättare tuffar igång (hur det nu är möjligt). Har även märkt att det inte kommer något bränsle från returen när jag ska lufta den, men är osäker om det ens ska komma något där. Spridare är kontrollerade och ska enligt verkstad fungera. Pust...., inte lätt när man är helt novis på motorer.
  13. Hej igen.... Har en yanmar ysm8. Efter att jag igår hade igång motorn så skulle jag återigen starta den idag men utan resultat. Jag började med att lufta och kolla så jag fick runt bränsle dit det skulle, men när jag öppnar röret efter insprutningspumpen kommer inget bränsle. Jag får bränsle vid luftningsskruven innan pumpen. Provat med starten men inget bränsle kommer. Kan det vara pumpen som bara helt plötsligt går sönder? Har även en stoppvajer på motorn som man kan dra i för att stoppa motorn, kan den ha något med bränslet att göra? Bifogar ett par bilder om det kan vara till någon hjälp. Den bilden med blå pil är där det inte kommer något bränsle. Bilden med röda pilar är stoppvajern. Mottager mer än tacksamt emot svar! //Robert
  14. Stort tack Emtor, uppskattas! En liiten följdfråga på detta, sitter kopplingen i den stora delen eller i solenoiden?
  15. Hej alla! Är ny på detta forum och förhållandevis novis på motorer. Har ett problem med min yanmar ysm8 startmotor (tror den är problemet). När jag skulle starta upp den efter en vinters vila så händer väldigt lite. Drivremmarna drog runt några centimeter och sedan rassel från startmotorn. Jag tog ur startmotorn och testade den i bilens batteri enligt instruktioner från nätet. kugghjulet spinner runt i en jädrans fart men precis i antändning går kugghjulet fram för att sedan en halv sekund senare gå tillbaka i startläge. Kugghjulet snurrar hela tiden. Batterierna i båten är fulladdade innan jag satte in dem. Kan det vara solenoiden som är problemet eller var ska jag börja? Är tacksam för alla idéer och tips på vad problemet kan vara? Tack på förhand! //Robert
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy