Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Markreg

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Markreg

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack! ja jag har sötvattenskylning med glykol men ett delflöde av sjövatten går genom blocket vad jag har förstått. Hursomhelst det ska räcka att köra glykol genom sjövattensystemet för att konservera, så har jag gjort i alla år.
  2. tack för tips! skulle va fanstastiskt om du uppdaterar hur det gått för kompisen
  3. Av olika anledningar hann det börja bli kallt när jag skulle konservera motorn en ys8. Jag brukar lossa insugningsslangen till impellerpumpen från skrovets insida och med den suga glykolblandning från en hink inne i båten. När jag skulle starta motorn gick motorn dock dålig och stannade efter 10 sekunder. Jag gjorde 3 försök men tänkte sen att den inte mår bra av att försöka köras mer kall så jag ställde in två värmeradiatorer, en vid motorn och en vid värmeväxlaren som är skottmonterad under vasken. När jag två dagar senare skulle göra om det gick motorn igång fint, men istället för att suga så blåser det ut från insugslangen,, det kommer också ut lite svart rök. Efter några sekunder börjar impellerpumpen skrika när den går torr. Jag har kollat impellern och det är knget fel på den. Misstänker att det har frysit någonstans i systemet men var och hur smälta det vattnet, det är ju svårt att komma åt det mesta. Kan det gå med varmvatten på något sätt? Eller kan det vara något annat?
  4. Stort tack, men tyvärr ligger min båt på östkusten och dessa försäkrar endast båtar på västkusten och mälaren
  5. Jag har samma problem. Hittade du någon försäkring?
  6. Tack för tips. Det är en MD21 som ska ut. Ska köpa en ny diesel omkring 100 hk. Deplacementbåt. Vill prata med mekanikern innan jag väljer motor. Finns ett drev aq280 som ska sitta kvar.
  7. Ska byta motor i båten. Från en gammal vp diesel till en annan lite mindre gammal vp diesel. Söker tips på mekaniker eller företag i Stockholm. Någon som har goda erfarenheter och prisuppskattning?
  8. Hej, jag önskar byta motor från MD21 till TAMD30a eller MD32 men behöver veta om går att passa in i motorutrymmet och ansluta mot befintligt drev, Det är framförallt i höjdled som det kan bli svårt. Tacksam för måttskisser eller om någon har kunskap om det.
  9. tack.den finns i en hel del traktorer har jag fått höra, men den är nog inte att satsa på för mig ändå. den verkar vara för stor i utrymmet plus de nackdelar du nämner
  10. Behöver byta ut min md21 och har hittat en vp md42a till bra pris. Har någon erfarenheter av sen? Fördelar, nackdelar, storlek, kraft jmrt md21?
  11. Hej, jag har en båt med en VP MD21 monterad med Aq280 drev. Motorn är slut och jag har hittat en VP MD32 som verkar bra. Hur mycket skiljer i storlek motorerna emellan, förutom längden? Min fråga är egentgligen om drevet kan sitta kvar och md32 motorn monteras med mindre justeringar av motorutrymmet?
  12. återkoppling: jag lyckades inte, det räckte inte att pilla lite på brytaren utan jag behöver som du plocka isär det hela. Tyvärr hade jag inte tid att sätta igång det projektet pga av annat motormeck tog längre tid än planerat, så det blir nytt försök i helgen.
×
×
  • Skapa nytt...