Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025

williamsparon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om williamsparon

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svar! Då har jag lite att göra 🙂
  2. Hallå, Hade ett litet äventyr på sjön idag. Bytte nyligen till en Yamaha F250 (2006) som efter lite strul med utbytta reläer startat och gått som den ska, i några veckor.... Idag var vi ute och hade inga indikationer på problem tills jag kände att den gick lite ojämnt varpå jag lättade på gasen vilket ledde till att den dog. Fick sedan igång den i någon sekund men inte mer än så. Med hjälp av sjöräddning och försäkringsbolagets bogser-partner är vi nu hemma. Så klurar lite på vad det kan vara och om någon stött på något liknande. Går som den ska -> Går ojämnt -> Dör när jag lättar på gasen. Tacksam för svar och input.
  3. Hej, Hoppas på svar och vägledning då jag hamnat i en tråkig sits. Jag köpte nyligen en Yamaha F250 (2006) som jag med hjälp av båtmekaniker monterade. Motorn som satt på tidigare var en Yamaha F150 (2011) och då kabelstam och instrument hade identiska kopplingar återanvände vi dessa istället för att dra om allt med kablaget som följde med 250. Vid test på land gick motorn igång direkt och jag väntade med spänning på kommande veckas båtiläggning. När båten väl var i vattnet gick den inte igång. Startmotorn går men det är som att den inte får bensin eller liknande. Fick efter många försök igång den och kunde köra den till min bryggplats. Efter det har jag fått igång den någon gång men då går den bara 15 sekunder, sedan samma sak. Nämner detta för säljaren och han är bombsäker på att det faktum att vi inte använde kablaget som följde med motorn har mekanikern pajat något och att det är deras fel. Mekaniker är väldigt hjälpsam men har svårt att se att detta skulle vara orsaken. Det tråkiga nu är att jag sitter mellan två parter som anser att de gjort rätt (även om mekanikern och säljaren är måna om att lösa problemet) Det som dubbelkollats av mekanikern är: Kontroll installation = ok Kontroll dödmans grepp = ok Kontroll elsystem. Bränslepump pumpar inte. Testat brygga direktström till bränslepump = pumpar. Kontrollerat ingående ström till ECU = ok Utgående ström = ingen ström. Ingen ström till relä bränsle. Ingen ström till säkring bränsle. En lång harang men min fråga, är det någon vet om man kan köra samma kabelstam/instrument? Har också kontaktat Yamaha men har inte fått svar. Tacksam för svar. Och om det finns någon i Stockholm som har en felkodsläsare att hyra ut är jag väldigt intresserad av att låna.
  4. Temperaturen i kastrullen gick rätt snabbt upp till 100gr, kan det gjort att termostaten gick sönder och därmed inte stänger sig?
  5. Hallå, En liten update gällande min fråga. Införskaffade en oljeuppsugare med behållare vilket gjorde det enkelt att få ur all olja. När jag ändå bytte olja och filter bytte jag även termostaten. När jag kom hem la jag den i kokande vatten varpå den öppnade direkt. Nu har det gått ca 30 minuter och den har fortfarande inte stängt (den var stängd när jag tog ur den). Kan ju vara så att den stänger väldigt långsamt men ville kolla om detta kan föra med sig att bensin hamnar i oljan? Tacksam för svar
  6. En fråga till, är det någon som vet om det är svårt att kontrollera och ev byta membranet i bränslepumpen?
  7. Yes, jag gör så. Ska tilläggas att tidigare ägare fiskat mycket och jag har hört/läst om problem med Yamahamotorer i samband med trolling. Kanske inte alls relaterat men värt att nämna iaf. Tack för input!
  8. Är inte helt hundra på hur använd motorolja ska lukta men nog anar jag en liten bensindoft. Bör jag pumpa upp överskottet så jag hamnar i mitten av indikatorprickarna på stickan eller är det bäst att byta all olja?
  9. Tack för svar! Har inte luktat på oljan, får se till att göra det. Blir lite knepigt att ta upp den men toppenbra med tips om oljebytarpump!
  10. Hallå, Köpte nyligen en båt med en Yamaha 150hk (2011). Jag har kört att par rundor utan problem men när jag fick ett infall att dubbelkolla oljenivån idag såg jag till min förskräckelse att motorn är smått överfylld med olja. Nu till mina frågor; Hur illa kan motorn farit av detta? Kan detta göra att motorn inte får full effekt? Finns det något enkelt sätt att få upp olja ur motorn utan att ta upp den på land för en "vanlig" tömning? Mycket tacksam för svar och råd.
  11. Hej igen, Efter vidare undersökning verkar det som att tiltmotorn har dött så letar efter en ny sådan. Tänkte samtidigt byta packningar runtom men får med mitt 2-pin verktyg inte bort de runda aluminium-"skruvarna" runt tiltstängerna. Bör nog ha en med fler fästpunkter för maximalt grepp men hittar inga i Stockholms-regionen. Råkar det finnas någon här med ett sådant verktyg som kan tänka sig hyra ut sitt? Tacksam för hjälp och svar
  12. Tack för tips. Testade men samma fel. Hör liksom bara ett tydligt klick men inget händer.
  13. Skrivit fel såg jag. Motorn är från 2012, antar att byte av reläet är en het kandidat då...
×
×
  • Skapa nytt...