Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pentadiesel

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Pentadiesel

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar! Då blir det att skramla ihop en påse med nycklar och prova sig fram i helgen.
  2. Jo, hade varit kul att ha kvar det gamla låset. Det låset chokar ju även motorn med att trycka in nyckeln. Går ju i och för sig att köpa ett nytt och sätta en separat dödare och en knapp för choken. Ska höra med en låssmed ifall han kan fixa en nyckel. Tack för tips o råd!
  3. Hej! Har en Volvo Penta 70hk utombordare liggande (70-tal?) som jag tänkte starta upp. Motorn gick hur fint som helst när jag ställde bort den för 15 år sedan. Tyvärr är nyckeln borta sedan länge. Finns det någon som har ett liknande tändningslås liggande till salu (med nyckel) eller passar möjligen någon annan Volvo-nyckel? Tips på lösning mottages tacksamt. Vill gärna behålla originalstuket på grejorna.
  4. Hej! Du behöver en dubbel hålskruv M10 och kopparbrickor på var sida om banjonipplarna. Sitter bara en enkel hålskruv original. Bifogar bild. Monterade mätaren eftersom jag misstänkte att turbotrycket var för lågt efter en totalrenovering av motorn. Båten gick bara 22 knop mot tidigare +25 och jag saknade ca 200rpm. Mycket riktigt så laddade den bara 1,3 vid ca 20 grader. Kontrollerade pinnen i rökgasbegränsaren och den hade jack i sig efter år av användning. Vred den ett kvarts varv och motorn svarade något bättre utan att ge högre turbotryck. Justerade upp pumpen i omgångar och fick upp trycket till dryga 1,5 vid full belastning. Kör ju inte max i vanliga fall utan ville bara kolla att den gick som den skulle efter inkörning. Normalt tuffar jag omkring i 12-16 knop.
  5. Gjorde en med banjonippel till min 41:a. Tog 5 minuter och kostade 430 kr på Hydroscand inkl slang och tryckmätare.
×
×
  • Skapa nytt...