Jump to content
Monday 14 October 2019

TMC

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About TMC

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. God kväll, Inte för att projektet attraherar oss men för dem som vill lägga tid och vill ha en Scand 32 Atlantic med dubbla motorer, i detta fall med två 41:or, finns det ett objekt i Göteborg. https://www.blocket.se/vi/87568456.htm
  2. Stämmer, vi både köpte och sålde vår 900:a före GDPR... men intressant hur man skall få historik och undvika godtro numera om så är läget.
  3. Hej! När vi köpte vår 900:a informerade besiktningsmannen att man bör stämma av historiken med de tre/fyra senaste ägarna för att få bekräftat att inga skulder eller problem med godtrosförvärv figurerade. Det var inte det lättaste men den siste vi behövde kolla upp hittade vi genom att ringa till en rad försäkringsbolag och be dem söka på skrovnumret. Lite detektiv kan man behöva vara. Om sedan besiktningsmannen hade fog kan jag inte svara på men vi fick väldigt mycket historik om vår båt den vägen. //TMC
  4. Har du provat att lägga ut bild på din båt på www.fjordboatclub.se ? //TMC
  5. Hej, Vad jag kan bistå med är egen erfarenhet av en systermodell; hade en Excel 21 SL 1996-2003. En mycket trevlig båt, går bra i sjön "vid vackert väder" - gjorde även några turer utomskärs (över till Danmark från Västkusten) även om räckvidden var något knapp för de avståndet. Tror nog att motorn kan fungera väl i den båten eftersom den är mindre än vår 21:a, vi hade som jämförelse en Penta 4,3 L V6 på 195 hk. Inga problem alls med vattenskidor. Fint skick på både båt och motor som du skriver är ju en mycket stor del i bedömningen av en äldre motorbåt. Värde är svårt att säga, du hittar en osedd 21 SL som vår för 80.000 kr idag även om priser nu på sensommaren ofta kan skilja ganska mycket beroende på hur fokuserad säljaren är på att verkligen få iväg båten. 50-60? Lycka till!
  6. Tack för goda input! En senare Scand 29 Baltic lutar det åt, kanske 02-05 någonting. Lite fundersam på valet mellan HT eller ej. KAMD43/44 eller D6/310 verkar intressant. Dubbla motorer som på Storebro ser jag mycket som kostnadsdrivande och smaken är olika men Saga 29/315 känns inte lockande. //TMC
  7. Nja, Scand har en enda modell som heter Baltic och det är just 29:an och därför tänker jag mig att 29 Baltic avser Scand och 31 Baltic avser Storebro. (27:orna heter ju Adriatic/Nordic och 32/3500 Atlantic. Sorry ifall jag utryckte mig oklart. Både 32/3500 har gått att beställa med dubbelmontage. 32:an fanns exempelvis med dubbla 40:or och 3500 med dubbla Yanmar (osäker på vilken modell dock). Vad jag menade var att även om både Storebros 31-serie och Scands 29:a är idag gamla konstruktioner kan jag någonstans tycka att man märker att Storebrobåten kom 1975 medan Scand visade sin 29:a 1983. Jag tror exempelvis att Storebro kanske hade nöjt sig med en diesel ifall man lanserat sin 31-serie i början av 1980-talet. Scand byggde faktiskt en 29:a med dubbelmontage (2x TAMD31) och den har jag varit nere i när den låg i Smögen. Hopplös lösning eftersom det inkräktade på benutrymmet i båda stickkojerna. Men det blev bara en båt och det var en specialbeställning från kund.
  8. Ja, jag såg nu att det förekommer en del -07:or med D6/310. Dock är en hel del av de senare 29 Baltic utrustade med Yanmar verkar det som. Någon egen erfarenhet av 29 Baltic?
  9. Både 29 Baltic och 31 Baltic finns ju utan hardtop om man vill; blir mer solbåt så tänker jag. Hardtop ger ju bättre skydd och mindre kapell förvisso, men frågan är hur mycket växthus det blir varma dagar? Planlösningen är väl en och samma i alla 31 Baltic, men vet någon när planlösningen i 29 Baltic ändrades från rundsoffa till separat sovutrymme? Den sistnämnda faller oss på läppen bättre och motsvarar ju bäst 31 Baltic. Sedan är det väl en smaksak om man gillar toa separat i aktern som på 29 Baltic eller "mitt i köket" som på 31:an.
  10. Tack för input! Storebro 34 är en alltför gammal modell för oss, känner till den sedan tidigare men den har en rad inbyggda svagheter i konstruktionen jag inte vill leva med. Dubbelmontage lär man få acceptera på 31 Baltic och även i viss mån om man kikar på den större Scandmodellen 32/3500 Atlantic. Men Atlantic är en gigantiskt stor båt inuti faktiskt - enormt rymlig och då väljer vi hellre än nyare 29 Baltic för samma summa pengar. Det skiljer ju runt 7-8 år i konstruktion om man tittar på när Storebro lanserade sin 31-serie och Scand Boats lanserade 29:an. 29 Baltic med D6 har jag aldrig stött på? D4 är inte en ovanlig bestyckning på nya exemplar.
  11. Hej! Har haft flera familjebåtar genom åren, deplacement, halvplanande och planande mellan allt från 25-33 fot. 70-tal, 80-tal och 90-tal. Har skapat erfarenheten att en lagom semesterfart för oss är 12-13 knop och att rejäl Västkustsjö inte får vara något hinder. Men vad väljer man nästa gång för 500-700 tusen om man vill ha en välskött båt med dubbla kabiner som inte skall behöva bäddas varje kväll utan alltid ha sittgrupp uppe och nere tillgänglig? Inga drev men en eller två maskiner är inte avgörande. Hardtop eller inte är inte heller avgörande, men en akterruff med solmöjlighet är mycket önskvärd. Rätt motor har vi sällan haft, vilken bör man välja? Så här tänker vi men vill ha råd: Scand 29 Baltic, minst 200 hk, planlösningen med förpik. Storebro 31 Baltic, 2x TAMD 41 eller motsvarande. Vad har vi att fundera på? //TMC
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy