Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Gpk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Gpk

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Vaxholm

Mina båtar

  • Båtens namn
    Flipper 760DC

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har nu pajat min andra hydrauliska trimplansmotor på en 5 år gammal båt ( Flipper 760 DC med M 300 Hp) märket är Bennett och jag har sett att dom nu har en ersättnings sats med Bolt elektriska kolvar!) Är det någon som har erfarenhet att byta ut dessa. Är lite svårt att komma åt genomföringarna på insidan av akterspegeln men läser många fördelar med att byta till elektrisk. Båten är utrustad med panel med indikator för planens placering men vad jag förstår måste även denna bytas ut. Söker någon som kan dela med sig av erfarenhet att byta. peter
  2. Tack för tipps. Rem går att få tag på men fortsatt har man samma problem med en dålig bogpropp. Har bytt rem men lyckades inte få tätt trots byte av packboxar. Vid läckage i växelhuset kommer det in vatten i båten så inte så lyckat. Har nu bytt hela paketet och lät plasta om trumman för nya propellern. Dyrt men nu ska den funka.
  3. Har en Flipper 760DC 2015 med bogpropeller monterad på fabrik. Flipper har valt ett fabrikat ( Engbo med remdrift) som nu har lagts ner och leverantören har inga reservdelar längre. Finns fler med samma problem där remmarna går av ( se mera kommentarer på annan länk här på Maringuiden) Min fråga är vad som gäller när en tillverkare väljer dåliga komponenter och monterar dessa som original i sina båtar. Bör inte Flipper som i detta exempel ta ansvar för produkterna trotts att man inte tillverkat dom. Skulle en biltillverkare göra samma sak skulle dom garanterat få ta fram ersättningsprodukter. Nu gäller det enligt Flipper bara att köpa en ny av annan fabrikat som kräver ombyggnation för att kunna montera propellern i samma trumma ( Sleipner har tagit fram en ombyggnadssats) vilket innebär ett pris på 15-20 tusen inklusive byte av elektronik ( den andra passar inte) samt att jag förlorar min fjärrfunktion som heller inte passar den nya bogpropellern. Garantin är borta men jag tycker ändå det är mkt dåligt att Flipper inte tar något ansvar för detta
  4. Ursäkta mitt sena svar men här kommer info på remmen jag köpte i USA 5 juli 2019 kl. 22:00 skrev Philip Biedler <support@biedlers-belts.com>: We can offer 2 of the Gates 9390-5120 (3MR-360-15) belts for $9.53 each ($19.06 for 2). The lead time before shipping is about a week. Shipping to Sweden via US Postal Service First Class Mail International would be $14.25. If you would like to proceed, we can send you an invoice through PayPal that you can pay with a credit card. Thanks, Philip Biedler www.biedlers-belts.com Vill gärna höra hur det gått för er som bytt rem och hur ni fick loss propelleraxeln från växelhuset . Ser ut som den bara sitter med en yttre bricka sen en klämmring. Bytte ni även lageret när ni plockade ut axeln? Ska försöka få till en fungerande bogpropp till denna säsong. Tack på förhand Peter
  5. Tack Karsti Låter som att det blir ett nytt problem när jag ni ska byta min i vinter när båten är uppe. Hoppas kunna få ut axeln utan att skada den. Ska kanske försöka byta lagren när man ändå håller på. Låter från ditt inlägg som att dom är dålig kvalitet. Bra att man inte försökte i somras att bara dra upp båten på stranden och byta. Men varför ville Sleipner inte svälja kitet om d o har det på lager. Kanske för att dom haft problem med dessa bogproppar som jag skrev om i tidigare inlägg Peter
  6. Nu äntligen har min nya rem anlänt från USA, med tull och frakt tog det 3 veckor att få hit den. Nu är det bara monteringen kvar , läste inlägget att propeller ska bort och växelhuset skruvas loss och dras ut, här finns det ett evighetssmort lager som jag hoppas är ok. Har kollat att remmen nu är lika med tidigare och har för säkerhets skull köpt två då dom inte kostade så mycket ( är det någon med samma problem har jag alltså en till salu ) Har få köra i sommar utan bog men det har funkat bättre än väntat så nyttig övning trots allt.
  7. Denna rem storry fortsätter. Remmen till QL passade inte trots att det är en Engbo Propeller. Både för bred och fel längd och tandning. Har dock hittat en firma i USA som har GATES remmar och fann exakt rätt rem i deras katalog men när jag ska lägga order skickar man inte på export utanför USA, ytterligare ett moment 22. Ska kolla om man kan få ordna hämtning av DHL själv som tar den till Sverige. Funderar dock på att plasta igen infästnings hålet i trumman och hitta en ny bogpropeller som inte har rem utan riktig vinkelväxel. Blir dyrt men detta tar för lång tid att hålla på att leta delar. Ni som hittade rem i Sverige kan vara glada och hoppas dom håller båten ut. Bifogar bild på min trasiga rem och den jag hittade hos Volvo Penta postorder
  8. Tack för omtanken Venezia Kan vara mycket bra om inte min beställda QL rem passar. När jag letat i detta ämne har jag hittat att Transportstyrelsen gjorde en varning 2007 https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Sjosakerhet/Bristfalliga-produkter/Bogpropeller-Volvo-Penta/ på dessa små maskiner då en bogpropp orsakade en båtbrand. Åtgärden man gjorde var att byta styrboxen men nu har alla dessa utgått. Upptäckte att min rem blivit skadad av att min motor gick varm och stannade ( värme säkringen löste ut) så remmgummit smälte vid motorhjulet. Kan vara bra att veta för oss som har dessa kvar. Så här skrev Volvo Penta i sitt recall 2007 och nu har alla dessa små modeller utgått från Engbo och QL. ( Dom är ju samma) Volvo Penta/QL CT600, CT900 Bow Thrusters 12-Volt and SP600, SP900 Stern Thrusters 12-Volt. Dear Boat Owner: This letter is intended to notify you of an important safety recall campaign involving the thruster on your boat. Recently, Volvo Penta become aware of several incidents where these thrusters have overheated during operation. At least one incident resulted in an electrical fire onboard a boat. To address these risks, Volvo Penta has started a safety recall to replace the thruster control box, to check system installation and connections and to provide revised, detailed operating instructions for use. New control boxes will be available soon. Please contact your Volvo Penta dealer to arrange for this important service. The campaign is estimated to take approximately 1.5 hours, and the service will be performed at no expense to you. If service is delayed, the bow thruster or stern thrusters can be used safely by following the instructions below: • Use thruster only in short bursts of time, not to exceed four (4) operating periods of 30 seconds each within a 25 minutes span of time. • When not in use, the make sure the main circuit breaker for the thruster is in the off position. We apologize for this inconvenience, and appreciate your cooperation.
  9. Tack alla för att ni försöker hjälpa till. Detta rem-brott blev en riktig långkörare då det visade sig att tack vare Engbos konkurs har Sleipner som tagit över nu valt att skippa Engbos tidigare XForce program av dom små modellerna. Remmen som reservdel blev ett moment 22 i deras prislista från 2019 då artikelnummer på remmen visar att den utgått och man hänvisar till ett nytt växelhus. Tittar man på växelhusets artikelnummer har detta utgått. I skriftlig kontakt med Sleipner säger man nu att jag ska köpa helt ny komplett som passar för min tunneldiameter. Detta innebär då att jag måste byta allt inklusive min fjärr som är samma för både ankarspel och bog prop ( skulle få två fjärrkontroller att hantera) samt kostnader för att plasta om infästningen i trumman som inte är samma. Blir också en stående motor som eventuellt inte går in under för-kojen. Allt detta för en brusten rem. Att försöka hitta en liknande rem är en riktig djungel då det finns massa olika tandningar på kuggremmar samt så klart olika längd och bredder och hittar ingen lager rem som liknar. Nu har jag efter mycket sökande hittat att Volvo Pentas QL bogproppar ser väldigt lika ut på ritningar och sprängskisser ( kanske är samma tillverkning), här har Volvo Pentas Webb butik lager på reserv remmar som jag nu beställt för 800:- och hoppas nu att den ska passa. Skriver detta för att andra som stöter på samma problem kanske kan få hjälp att hitta innan dom följer Sleipner AB s råd att byta hela bogpropellern Ska uppdatera när jag fått remmen och testat Peter
  10. Jörgen, Jag vill ha remmen och vill undvika att byta hela drevet för ca 5000:- när bara remmen gått av. Det är ju detta som Marinsystem nu erbjuder då agenten har tagit bort reservkittet till dom mindre bogpropparna ( XF 20 , XF 40 ) och hänvisar till ett nytt drev Jag har sökt på nätet efter remmar men hittar inga på det nummer som står på min rem det är en : GATES Powergrip 3MR 360 156 1 097DS Kan jag få numret på den rem ni köpte så kanske det går lättare att hitta. Tack på förhand. Peter
  11. Tack Ve.. / Jörgen jag ska på dom igen, besökte deras Täby butik som försökte hjälpa mig men gav beskedet byt hela.
  12. Tack för tippset Venezia, men var hittade du kittet?
  13. Min har också gått av nu. Fick svaret att man slutat med reservremmar utan säljer bara helt nytt kitt med drev och allt. Var fick ni tag i era remmar ? vill ogärna byta allt bara för att remmen gått av. Hörde någon som sa Rotera kan ha men vad heter den i så fall. Tack på förhand peter
×
×
  • Skapa nytt...