Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

sebzan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sebzan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tjena, Nu har jag egentligen noll koll på motorer generellt men jag har inte upplevt att varvtalet ökar samtidigt som hanstigheten minskar. dock är det ju något som inte är helt ok med tanke på det som alla skrivet. Om det är illa anpassad propoelleruppsättning, felaktig utväxling i drivet eller att konan i drevet slirar eller så slirar gummidämparen mellan drevets axel och motons svänghjul. Tack för all input.
  2. Båten har varit seg sedan vi köpte den och vi har aldrig speciellt mycket snäckor eller liknande som växer under turligt nog. Och motorn startar alltid och låter bra på tomgång och liknande men den ligger ju på nästan 1.900-2.000 varv på 6,5 knop och det är väl också högsta laget för en sådan motor tänker jag?
  3. Hej alla, Vi har haft den fantastiska båten Aquador 22HT nu i en säsong och det är verkligen en riktigt trevlig lagom "stor" båt på alla sätt och vis. Dock har jag några funderingar kring ett motorbyte som ev påverkat propellerns effektivitet som jag skulle vilja få lite feedback kring. Fakta: Båt Aquador 22HT Deplacement: 1800 kg Duopropp bak (med största sannolikhet original, se bifogade bilder) 2015 (november) sattes en ny motor in - en Indmar V8 5,7l VR CARB I/O P/S F/WATER på 310 hästkrafter (urprungsmotorn var nog bara en en liten V6:a) Upplevt problem: Båten känns tung när man försöker köra i hastigheter över 17 knop med bara två pers ombord Maxhastighet som jag vågat komma upp i är ca 25 knop med 6.000 varv... Tar riktigt lång tid att komma upp i hastighet så att båten planar, ca 17-18 knop med ca 3800 varv (Hade tidigare en Fjord 21" weekender med en V8 från 1989 på 225 hk och den stack som en skållad råtta och gjorde över 33 knop) Funderingar: Kan det vara så att propellern inte är anpassad efter denna stora motor vilket gör att den bara "snurrar" runt en massa extravarv utan att egentligen ge mycket bättre framåtdrift? Kan bladen på propellern vara "felaktigt" ställda för motorn? Kanske är propellern för liten för motorn? Jag förstår givetvis att denna motor är betydligt tyngre (ca 100 kg?!) än originalmotorn men trots allt så känns båten seeeeeeg... I ca 7 knop puttrar motorn på i ca 1900 varv. Bilder Bild 1 visar propellern och det är ca 60 mm mellan propellerns topp och utsuget för avgaserna... Bild 2 visar ID-numret/beteckningen på propellern
  4. Hej alla Maringuidare! Är det någon här på forumet som sitter på en manual, i digitalt format, till en Aquador 22HT? Vi fick inte med en när vi köpte båten i höstas och tänkte att det kunde vara bra, och båten är gjord i Finland 1998... Har mailat FlipperMarin här i Sverige men utan framgång tyvärr. Allt väl och tack på förhand.
  5. Hej alla, Har nyligen införskaffat en Aqudor 22HT där ingen utrustning vintertäckning ingick, därför ställer jag frågan till er ägare av Aquador 22HT eller Aqudor 23HT. Vilken vintertäckning rekommenderar ni och varför tycker ni att den är bra? - EasyTec (isf vilken storlek)? - Press & Sons specialanpassade för 22HT? - Red Duty (däckställning)? - Noa-ställning (Antingen "A" eller däckställning uppe på båten) Tackar på förhand. MVH Sebastian
  6. Tjena, Motorn är som sagt från 89 och om man kikar på bilden nedan ser det isf ut som ett 290-drev eller hur? Drevet blev renoverat i vintras här därav att det ser hyffsat fräscht ut... (och nej, vill inte vända mig till "mecken" förrän jag har lite mer kött på benen i fråga...) Se bild nedan:
  7. Hej igen, När ni nämner ventilpaket eller lyftcylinder - är det själva motorn då då? Dvs "Powertrimp - Hydralpump"? Hälsningar Zeb
  8. Hej alla, Har en gammal Fjord Weekender 21" med motorn Volvo Penta AQ211A med ett 280-drev (vill jag minnas, är nog inget 290). FELBESKRIVNING: Under slutet av förra säsongen märke jag att när jag ibland körde på marschfart (ca 23 knop) så fick jag justera drevets lutning/tiltning lite då och då då lutningen inte stannade på "-2" som jag ville ha den utan gick ibland ner på "-4". Nu när jag var ute i förra veckan lade drevlyften av helt och när jag försöker höja eller sänka den så hör jag ett mekaniskt "klickljud" varje gång jag trycker på knappen för att antingen höja eller sänka drevet. FRÅGOR: Är det någon vänlig själ som har någon idé om vad problemet kan vara? Verkar ju som reläna fungarer eftersom jag hör "klickljuden"... Tror ni att det går att laga när båten är i sjön? Det ligger i nu... Om det är motorn till drevlyften som gått sönder - är det någon som vet vad en ny kostar? - Vad kostar en ny? - Finns det annat alternativ? Piratkopia (Kina) eller annat märke? Tacksam om någon vänlig själv kan komma med lite input.
×
×
  • Skapa nytt...