Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

anhoume

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om anhoume

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Just nu verkar det högst osäkert hur man får resa in till finland. Någon insatt kanske kan klargöra vad som gäller?
  2. Vad ska du ha för snipan? Måste vara billig nu när du offentligt visat alla misstag? Nä, allvarligt, stort tack för all inspiration och erfarenheter! Bra jobbat, och kul att läsa! Får mig att fundera på att skaffa en sekundär båt som jag kan renovera och pyssla med på vintrarna. Drömmer lite om att renovera upp en gammal stålbåt...
  3. Tack för tipsen! Det var tungt som ***** att få den att rulla bakåt. Slet först av ett vinschband (brottsgräns 1500kg) innan jag skaffade ett nytt och förstärkte med ytterligare en vinsch. Sen började det röra på sig! Målar för fullt nu, just gjort 4:e lagret. Det kanske blir sjösättning i år också ändå..
  4. Håller på att skrapa och ska måla botten på båten. Båten står på en trailer liknande nedan, så det är omöjligt att komma åt att skrapa under kölrullarna eller sidostöden. Funderar på om man vågar rulla bak båten 30-40cm så att man kommer åt de sista ytorna? (Givetvis tänkte jag palla upp trailern i bakkant så att den inte kan tippa bakåt först) Frågan är om det finns någon risk att den tippar åt sidan när den inte har kontakt med frontstödet? Sidostöden går ju inte att låsa i något läge, utan är "självjusterande" utifrån båtens tyngd på kölrullarna. Blir ett jäkla vinschande av 2.5 ton fram och tillbaka när jag ska måla (5 lager epoxi + 2 lager bottenfärg), men kan inte komma på något bättre alternativ.
  5. Hej! Utan att ha någon akademisk kunskap i området så låter det som en jättedålig idé i mina öron. Jag tror du vill ha en propeller som är i samma diameter som tunneln, och speciellt ha den centrerad i mitten. Effekten lär annars bli usel, dessutom killgissar jag att lagret kommer att ge upp i förtid då det belastas extra mycket på ena sidan... Nog bäst att såga upp det gamla röret och montera ett nytt 125mm däri. Sedan blanda glasfiberklipp och polyester/epoxyplast och försöka täta mellanrummet så mycket som möjligt. Kanske först inifrån, och sedan utifrån. Borde inte generera så mycket merjobb och jag tror du kommer bli lyckligare efteråt. Ett tips är att tejpa fast munstycket tätt från en grovdammsugare i hålet på ena sidan så det mesta dammet sugs ut i stället för att lägga sig över hela inredningen på båten. I övrigt går det nog snabbare än du tror.
  6. anhoume

    Marinljud

    Har en gammal skrotig stereo i båten idag. Bytte ut två av noname-högtalarna till nya fusion-högtalare och blev riktigt taggad av vilken skillnad det blev på ljudet! Jag levde i tron att man aldrig kunde få ens hyfsat ljud i en båt på grund av dess invecklade små invändiga ytor, och på däck obefintliga reflexer. Läxa lärd. Efter skillnaden med högtalarbytet har jag börjat drömma om att byta ut de andra två invändiga högtalarna och fixa en bättre ljudkälla och därmed kanske få helt OK ljud! Jag tycker att idag när man inte automatiskt har en CD så borde det finnas plats för lite mer förstärkning i huvudenheten. Tyvärr verkar tillverkarna gilla att sälja externa förstärkare, och gör i stället bara mindre huvudenheter. Någon som vet av en modernare marin "stereo" enligt nedan? * Bra ljud (Individuellt så klart, men något i klass med Sonos eller Bose) * Wifi & bluetooth för kontroll / streaming av musik från mobiltelefon, möjligen även styra ljudinställningar. (DSP är ett plus!) * Möjlighet att spela upp högupplöst musik från USB (flac eller liknande) * Hyfsad effekt så man slipper ett klumpigt slutsteg (typ 4x80w RMS i 4 ohm) Nedan är bonus, men inget måste. + stöd för sonos +stöd för spotifiy connect. +Display/knappar är ett plus, men absolut inte nödvändigt. Kan jag styra den från mobilen så är jag nöjd. Har googlat runt och Fusions Apollo WB670 börjar komma nära vad jag söker, men förutom att vara dyr så tycker jag att den faller på dålig bluetooth-codec och låg effekt. Någon som testat den och kan argumentera mot? /A
  7. Stort tack till alla för tipsen! Med en nyinköpt garmin gps 24xd så hoppas jag kunna hålla mig hyfsat i mitten av farlederna. Kul! Synd bara att det är så skralt med information från kommunerna på båda sidorna. Nåja, desto mer för mig att upptäcka.
  8. Hej! Har en 8.5 meters båt som idag har svart vinyl på sidorna med ca 50cm höjd och hela båtens längd. De har med åren blivit lite fula då de emellanåt dunsat emot någon brygga och liknande. Funderar på vad jag ska ersätta det med. Det är inga konstiga "buktningar" på vinylen, mest är de släta och följer bara båtens linje utan kraftiga böjar eller så. När det gäller bil-vinyl finns det ju en uppsjö av olika vinyler och prisklasser. Jag tänker att när det inte är så mycket krumbukter så borde man klara sig med en lite billigare folie? Någon som har erfarenhet av olika folier och om det verkligen är värt att lägga så mycket pengar som de dyraste folierna kostar?
  9. Precis vad jag letade efter! Stort tack!! /A
  10. Hej! Har fått för mig att det skulle vara lite spännande att följa kusten från Umeå upp till Haparanda och sedan söderut på finska sidan ner till Vasa och sedan tillbaka till Umeå över kvarken. I Sverige är det inga större problem att hitta information om sjömackar, naturhamnar, gästhamnar etc. Önskar tips på motsvarande på finska sidan, och gärna några "pärlor" om man hittat några sådana. Har också hört lösa rykten om att det inte riktigt fungerar som i sverige där sjöfartsverket håller i samtliga kartor, utan att lokala båtklubbar håller egna kartor och farleder. Stämmer detta, och hur får man då tag i korrekta sjökort?
  11. Smart! Hade aldrig kommit på tanken att använda dremeln, utan jag hade nog tänkt mig att damma loss med vinkelslipen med lamellrondell från insidan. Det gick förvånansvärt bra! Måste köpa lite fler sliphylsor bara innan jag kan fortsätta.
  12. Tack! Då blir det West Systems B-packe! 3*1,2Kg verkar kosta ca 1650 Kr, och 1*6Kg 1790 Kr, så det lutar åt det senare alternativet. Att behöva beställa mer med en veckas väntetid mitt i arbetet känns onödigt. Nådde "point of no return" idag. Hål i skrovet taget. Tog bara 2 timmar,, men bävar lite för slipningen invändigt. Ser framför mig att jobba i ett moln av slipdamm och att jag aldrig ska få ruffen beboelig igen! Förutom att täcka det mesta av inredningen med plast funderar jag på om man skulle tejpa över hålen i skrovet och koppla in grovdammsugaren i det ena hålet så att man får ett utsug på rätt ställe. Det lär knappast hjälpa jättemycket, men kanske lite..
  13. Hej! Höstens båtprojekt blir att installera bogpropeller. Har beslutat mig för att använda epoxy för att fästa tunneln, men jag har väldigt svårt att avgöra hur mycket jag behöver. Epoxy visar sig inte vara jättebilligt. Jag gissar att det inte går att lagra en halvtom dunk allt för länge heller om det blir över. Någon med erfarenhet som kan uppskatta ungefär hur mycket det brukar gå åt? 3Kg? 6Kg?
  14. Funderar på ta en tur till höga kusten i sommar, men har svårt att hitta någon bra info om var man kan tanka. Tidigare resor för några år sedan så fanns det 2 mackar i övik, en på ulvön, en i Härnösand. I övrigt har jag inte hittat några. Någon som har färskare info, eller tips på fler mackar alternativt någonstans där man kan hyfsat enkelt kan dunk-tanka utan att behöva gå 2 km?
  15. Hmm. Av någon ogrundad anledning känner jag mig lite skeptisk till aluminiumrör, men man kanske får bita i det sura äpplet och köra med sådana i stället. De har ju lite tjockare väggar och kanske fungerar bättre i dylik rörbock. Ni som har erfarenhet av alu-rör, ni upplever inte att de är för mjuka och ger efter för mycket?
×
×
  • Skapa nytt...