Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

N29C

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om N29C

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. I fören på vår N29C siter ett Lowfrance modifierat med fotkontakter(Hjertmans),skiftande kontaktor(ATV-butiken) Bogpropeller modifierad med Sleipner/Sidepower rotationsfördröjning, ompolade kontaktorer för fjärrkontroll(Watski-samma som på bilden). I aktern ett fantastiskt Power Il modifierad med handkontakter på relingen. Power Il är NorskItalienskt men funkar då man ser till att sköta om elmotorns tätning, kolbyte och slirkoppling. Mycket nöjd
  2. Lötens Drevdelar, där fick jag en renoveringssats för impellern som inte höll mer än 2 säsonger till en AQ145B. Packboxen som står emot sjövattnet var försedd med en fjäder av "rosttrögt material" enligt Drevdelar. Fick ingen ersättning utan blev klok på att vissa delar chansar man inte på när man ska ha en krångelfri säsong på havet. Jag ser framförallt upp med amerikanska piratdelar..... Kolla packboxen med magnet, det är kanske bättre till dieslarna. N29C
  3. Jepp får starta en tråd...stuvfack kanske-och en Zipwake och kanske en N28/N29 Kan inte MG skapa ett forum för t ex N28/29 ägare? Ganska vanliga i Sverige. Är via frugan involverad i facebook grupp Nimbus.
  4. Hej Nim26(och Simon) Har funnit följande under den gågna veckans regnande: Läcka in i kök och vattenrum(VVB , gångvärme, vattenpumpar) tätat (med Sika igen), bägge fästena för targabågen, en kabelgenomföring, två fäste på grabbräcket, 2 skruvgenomföringar till takluckans aktre skenor. Läcka samtliga fönster på akterdäck och aluminiumplåtar styr o badbord, fann jag att gummilisterna gick enkelt att dra ut och smörja med lite Yes-diskmedel och efter återmontage visade sig att dom var täta. Har haft aktre hörnen (två aluminiumvinklar) av och tätat VP-rörgenomföringen(samt extra kabelhål) med ny Sika. Läcka in i batterirum näst intill helt borta, misstänker tanklocksanslutningen samt att rutbågens bult släpper lite vatten. Tog ner taklamporna och fann var taket läckte på kökssidan, men bara vid vissa vindriktningar, konstaterade att badbords takluckeskenor också måste tätas om igen. Som sagt tidigare, gillar båten, tillgängligheten på maskin o drev samt att det går att stäng om sig kalla kvällar... Har planer på ytterliggare ett extra stuvfack, denna gång i ryggstödet på soffan mot akterdäcket. Någon som funderat på ZipWake?
  5. VDO.nl 700:- för oceanview mätare och 700:- för givare till insuget M18x1 tror jag . Kabel dragen i stocken ifrån motorn till pulpeten av Volvo. Stift på KjelloCompany på motorboxen erfordras.
  6. Takluckorna i sig läckte inte på min båt men ett flertal av skruvarna i styrskenorna läckte tillsammans med aluminiumramen som tätlisten lägger sig på i stängt läge. Själva "byrolådeeffekten" med kärvande luckor vid öppning och stängning löste jag med försänkta skruvar på styrskenesidorna, samt att en ny mindre aluminiumprofil fick bli ny "yttre styrning" av själva glidmekanismen. Observera ett smörj inte med oljebaserade medel utan använd teflon. Ser att mina grabbräcken i taket läckte så dom åtgärdas just nu. Sen vet jag att jag tätade aluminiumhörnen i hörnen på akterdäcket samt fönstret på akterdäckets badbord sida. Relativt torrt inne i båten, värre ifrån motorluckorna när det regnar på rejält. Inget saltvatten ifrån sjön in dock. Det är mycket att uppdatera på dessa båtar men jag är mest nöjd med att motorn inte är monterad otillgängligt (garderobsmontage), på denna modellen. Kommer att renovera min AD41B före inköp av KAD eller D4/D6.
  7. Hej Har en Nimbus 29C-1990 som under tre säsonger fått diverse uppdateringar likt din båt. Intressant att följa med, ser fram emot en ny säsong 2019 i dom sydliga farvattnen. 2016-2017 byttes stora delar av elsystemet ut då en brand kom farligt nära. Alla kablar från 10mm2 och uppåt pressades om hydrauliskt, med nya anslutningar, polfett och krympslang , mycket Skyllermarks. Takluckorna renoverades och taket blev tätt. Sugtömning monterades precis på samma sätt som i din båt med ett Y-rör vid handpumpen. Ökat luftningen till 22 mm. Gobius septitankmätare monterades. Min AD41B uppdaterades med de modifieringar som VP föreskriver, inkl vevhusventilation. Dieseltanken sanerades. Styrgaffelbussningar o tätning bytades samt vattenintagsslang och nödventil. Powertrim och styrservo renoverades. Sytt upp rutkapell. Epoxibehandlat botten 4 lager, helskrapad. 2017-2018 bytades turbon 2 ggr, dålig renovering på första exet. Monterat turbotryckmät. Renovering ankarspel för och akter, fotkontakter på båda, nya kol. Monterat godkänd landströms central, huvudbrutare och intag i för o akter(230V med väljare). En grupp med väljare mellan VVB och Kaffekokaruttag-kök . Omdraget samtliga VV-slangar. Monterat Gasol i skydds-spann( PK6), förberedd för värmare, nya slangar och fasta rör. Byte torkare, armar, spolning. Ersatt A5 med C4 proppar, gjorde på sig på varv och toppfart 28 knop 3900rpm turbotryck 1,4 marsch 22 knop 3200rpm turbotryck 0,7 Packat om drevet, slipat och grundmålat och volvolackat. Syrat intercoolern, värmeväxlaren och oljekylaren. Värmeväxlaren omlödad, tvärvägg. Lagt till 3 nya stuvfack med lock. Ctek laddning och fördelare testade , 2 nya batt (KA Pettersson). 2018-2019 Byte till ny Raymarine plotter som funkar med Raymarine(äldre) autopilot, byte av VDO-ekolod till Raymarine . Fjärrstyrning av bogpropeller. Byte samtliga spridare. Troligen blir det eltoa under våren. Funderar på ZipWake fortfarande, någon som har provat på 27F-28DC/HT-29DC/C ? Har bilder på det mesta, måste dock krympa dom.
×
×
  • Skapa nytt...