Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Tumlaren33

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Tumlaren33

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Häller jag ut lite t-röd i ett öppet kärl brinner det som bara den.
  2. Hmmm, tänker bara. Men med dom kemikunskaper man har så krävs det två saker för att något ska brinna. Ett brännbart ämne och syre. T-röd finns och är relativt lättantändligt, alltså är det syre som saknas. Jag lurar på om luftintaget i botten av kaminen kommer för nära durken med liten luftspalt som följd. Ska prova att ställa den på ett par distanser. Det hänger iofs ihop med rätt rökrör för dragets skull. Det är orginal rakt rör med endast en 90 gr. krök nära kaminen.
  3. Jo, visst låter jag dieseln rinna till innan. Det är bara märkligt att inte ens T-spriten brinner. Jag ska testa det där brännpappret.
  4. Hej. Tar upp den här gamla tråden igen. Har haft en massa annat att fixa med sista månaderna. Jo, ang. den här reflekskaminen så tror jag mig kunna den utan o innan nu. Den hade inte varit igång på ett bra tag sen jag fick hand om den, så det krävdes en ordentlig rengöring från sot o slagg. Har haft den helt nerplockad och sett till så regulatorn släpper fram diesel som den ska. Nu är det bara det att det är stört omöjligt att tända den. Enligt instruktionen ska den tändas med lite rödsprit för att sedan släppa på diesel. Jag får inte ens rödspriten att brinna. Jag häller i en sup och ner med en brinnande tändsticka. Det flammar till men släcks direkt. Jag ringde Glembring i Göteborg vilka har sålt kaminen en gång och dom sa att det brukar räcka med att diesel kommer fram på botten av kaminen och sen släppa ner lite brinnande papper. Inte ens detta funkar. Jag har kollat så alla lufthålen är fria runt om. Alla som har en Reflekskamin verkar vara nöjda med dom. Det måste vara något jag missar.
  5. Hej, Min båtmotor har tidigare gått jämnt o bra vid alla varvtal men har krävt högt gaspådrag för att starta, dock efter en misslyckad sjösättning resulterade det i en totalt vattendränkt motor. Motorn fick tömmas på vatten och ett oljebyte. Fick igång motorn och gjorde ytterligare ett oljebyte. Ny sjösättning och upprepade tester med motorn i ca. 20 min. Allting verkade ok. Nu låg båten på tomgång vid kaj och efter några minuter stannade motorn. Jag gissade bränsleslut eftersom mätaren inte stämmer. I med en dunk diesel och luftar men motorn vägrar starta. Efter lång malning med startmotorn startar den till slut men dör omgående. Upprepar detta ett antal gånger med samma resultat. Startar men stannar igen. Har lossat rören till spridarna och diesel kommer när jag kör med startmotorn. Jag har upptäckt att överströmningsventilen till returen inte håller tätt då jag med handpumpen kan trycka igenom bränsle till returen. Det märks även då jag har luftat ur bränslefiltret och stänger luftskruven, fortsätter pumpa men får inget mottryck längre. Finns det något mer man kan testa?
  6. Tack för alla svar. Jag har också haft träbåtar förr och det är bara att konstatera att läcker gör alla, mer eller mindre. Har dock aldrig misslyckats. Detta är den största och tyngsta jag haft så jag inbillade mig att kanske det stora yttryck som detta skrovet utgör med att tränga undan vatten när det sänks ner blir det ännu mer kritiskt med glipor mellan borden. Jag kan iof tänka fel då vattenmängden som ska passera genom ett hål ökar väl inte även om trycket igenom blir högre? Vidare så är alla bord och spant friska utan röta. Jag klämde in lite mjuk marintätning i dom största springorna innan jag började vattenbegjuta skrovet inifrån. Att låta båten hänga i kranen är otänkbart då jag får betala den per timme. Nu har jag i alla fall drevat med lin i dom springor som är kvar och fyllde upp med vatten till halvvägs under durken. Detta står nu kvar med endast lite droppande. Idag tänkte jag försegla med klisterasfalt som är ett beprövat sätt. Återkommer med resultat.
  7. Som rubriken antyder handlar det om en misslyckad sjösättning. En kravellbyggd furubåt som efter förberedelser med vattenbegjutna trasmattor hade endast ett fåtal springor mellan borden som man nätt o jämt kunde se igenom. Jag hade förberett med 2 st dränkbara pumpar, var och en med en kapacitet på 6000l/tim. Båten är 33 fot och väger 8500 kg. Kranbilen sänker ner båten i plurret men till min förfäran tar hon in så mycket vatten att pumparna inte håller stången. Sjösättningen fick avbrytas och båten upp på landbacken igen. Är det verkligen möjligt att så enorma mängder vatten kan trycka igenom lite springor i borden?
  8. Tack för svar men är inte riktigt med. Termostathuset är ju skruvat direkt på VVX. Sen vad beträffar varmvattnet så är det egentligen bara för tappvattnet. Jag har en kamin för radiatorerna men hade tänkt ladda beredaren under tiden jag kör.
  9. Hej. Har tänkt ta ut varmvatten från motorns kylsystem men är osäker på in och uttag. Har tittat på Volvo pentas anvisning var pluggarna sitter men det ser inte ut som på min motor. Jag gissar att returen ska in i termostathuset. men uttaget, är det på värmeväxlaren eller sätter man ett T-stycke vid tempgivaren? Visa gärna på en bild. Tack på förhand.
  10. Tackar för upplysningen och ursäkta att jag inte förde upp frågan under el-snack.
  11. Ok. På det viset. Då tänds antagligen även laddningslampan eftersom den är ansluten till enheten.
  12. Hej. Håller på att gå över elsystemet på min båt med en volvo MD40. I orginalkablaget sitter laddningslampan kopplad till den här tingesten. Kan någon säga vad det är?
  13. Tack för kommentarer. Roligt att läsa att man inte tänker helt galet. Jo jag har kokplatta upptill. Jag ska va ärlig, reflekskaminen är nytt för mig. Har ingen erfarenhet vad gäller underhållet. Vad jag vet är att man ska rensa munstycket med rensnålen. Kanske något annat också man bör kolla.
  14. Där sa du nåt bhemac. En beredare får det bli, då har ju kaminvattnet chans att avsätta värmen i VVB.
×
×
  • Skapa nytt...