Osst
Medlemmar-
Innehålls Antal
21 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
6 NeutralOm Osst
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för din länk. Hitttar du något mer, tar jag tacksamt emot det. Jag tänker att jag ska försöka få lite ordning på reglagelägena snart. Från början har det varit tvåspaksreglage. Växelreglagen för sig, och gas för sig. Båten är från -81, men motorerna betydligt yngre.
-
Hej igen. Såklart måste jag ju specificera vad det är för grejor. Motorerna är två stycken VP D2-40, båten är en Bayliner 3270. Det ena reglaget är Volvo Penta, det andra tror jag är TX. Vet ej modell. Ej heller fabrikat på DS. Och det är DS till både gas och växel. Alltså 4 stycken tillsammans. Jag kan få fram nämnda uppgifter i helgen. Problemet har funnits iaf sen vi köpte båten för två år sedan. Kan tyckas vara ett udda motorval till den båten, men det var lite det vi föll för. Motorerna hade bara gått 170h när vi hämtade den, och det är billigt att åka. /Oscar
-
Hej. På vår båt har vi två styrplatser, dubbelmontage motorer med enspaksreglage. Vi har en spak till en DS-växel (dual station) vid knutpunkten mellan vajrarna från dom olika styrplatserna. Med spaken kan man välja aktuell styrplats. Problemet är att neutralläget på reglagen inte är synkade med motsvarande läge på backslagen. Det kan vara bra jobbigt när man tror att man ligger i neutral, lämnar styrplatsen tillfälligt, och så börjar båten backa eller åka framåt. Jag har lite provisoriskt löst det med en kamera på varje propelleraxel, och en flyttbar, trådlös skärm. Då kan jag se från aktuell styrplats när propellrarna är still. Men det är inte optimalt. Jag har sökt efter instruktioner eller videos på nätet hur man går till väga, för att ställa grejorna korrekt. Men inte hittat nåt matnyttigt. Kan någon tipsa om något? På Youtube eller annan bra instruktion. Jag är oerhört tacksam för allt. Med vänlig hälsning, Oscar
-
Tack för alla svar och tips! Jag fick just kontakt med säljaren, som även är densamma som monterade ut den. Den ska vara monterad stående. Det lilla vatten som står kvar i behållaren försumbart, och ingen fara. Den nedre ventilen med röd hatt är säkerhetsventil, och den övre med svart hatt är blandningsventil.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Hej. Jag tänkte stoppa in en vvb på 40 liter i båten, i vinter. Har köpt en på Blocket, som suttit i en större Princess. Men jag noterade att när jag tömt allt tappvatten genom att öppna säkerhetsventilen, så är det vatten kvar i behållaren. Nivån på kopplingen från säkerhetsventilen är högre än botten på behållaren. Vvb:n är ju för fritidsbåt, men det känns lite vanskligt att lämna den vintertid inte helt tömd. Man tycker att något skulle kunna frysa sönder. Någon som har nån förklaring? Med vänlig hälsning, Oscar
-
Tack för ditt svar. Jag ställde frågan till Björnhammarvarvet, som är åf för VP, och har nu fått hjälp i frågan.
-
Hej. Jag tänker koppla in en vvb till en Volvo Penta d2-40 F i vinter. Men jag hittar ingen info på nätet om var man ansluter till, och från motorn. Jag hittar info gällande d2-55, men vet inte om det ser likadant ut på d2-40. Nån som vet, eller kan lägga upp en matnyttig länk… Med vänlig hälsning, Oscar
-
Problemet är löst. Pratade med en leverantör av gasoltillbehör, som rekommenderade att jag skulle prova engångsfaska Primus winter gas. Eller att köpa lite kopplingar och slang,utan reduceringsventil. Nu har jag testat båda alternativen. Winter gas var klart mycket bättre än Biltemas engångsflaska. Och dyrare också. Men helt klart effektivast var det sista alternativet, med separat 2 kilosflaska utan redoseringsventil. Nu blev det grillyta med råge! Det sitter tydligen en reduceringsventil inbyggd i min grill, och köper jag ett färdigt övergångskit, då blir det två reduceringsventiler efter varandra. Inte optimalt. Och detta var inget jag fick berätta att jag blivit tipsad om från leverantören jag pratade med. Men grillyta blev det!
-
Osst började följa Magma Kettle?
-
Ok. Och den är för engångsflaska gasol?Jag var lite misstänksam att alla gasolgrillar med engångsflaska är för klena för att få till grillyta. Tack för ditt svar!
-
Hej! Jag har idag en gasolgrill med engångsflaska som heter Cadac Safari. Men den har ofta svårt att komma upp i värme, det blir ganska klen grillyta på det man grillar. Så jag har funderat på att byta till en Magma Kettle med engångsflaska gasol. Om dom ger en bra grillyta förstås. Ni som har en sån, är ni nöjda med grillytan, eller blir det snarare kokt? Tacksam för recensioner. Eller om ni kan tipsa om någon annan bra gasolgrill som ger ordentlig grillyta. Jag kör ofta med kolgrill, men det är ju ofta eldningsförbud, och då vill man ju inte utmana ödet. Med vänlig hälsning, Oscar
-
Jag slöjdade till ett sånt verktyg av en cykeleker, för några år sen. Inte speciellt avancerat. Kommer inte ihåg var jag hittade beskrivningen, men det går säkert att googla fram. Enkelt och gratis.
-
Hej. Jag är lite sugen på att montera en häckpropeller. Har kikat på Vetus BOW5512 + aktermonteringssats. Men deras anvisning för montering förespråkar att det bör vara 150mm mellan propellercentrum och vattenlinje. Och monterar jag den närmast botten på akterspegeln, då kommer jag inte över 100mm mellan propellercentrum och vattenlinje. Är det kört då eller finns det nån annan lösning? Aktuell båt är en Winga 30 (långsamtgående motorbåt). /Oscar
