Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

slawi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om slawi

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tipsen Sjövattenkyld för tillfället, ingen oljekylare monterad Skall titta på det i veckan , hoppas jag hittar nån lösning
  2. Tack för svaret, ska se om det går att hitta nya tätningar eller kanske nån typ av renoveringskit
  3. slawi

    Vatten i oljan

    Hej har upptäckt att oljan i min VP MD2b liknar mjölkchoklad, några tips på möjliga scenarior ? kan vatten exempelvis krypa in i oljan via sjövattenumpens axel om packningar e dyl är slitna ,eller?
  4. Tjena Rengjorde (syratvätt & ultraljud ) värmeväxlaren till förra säsongen , funkade klockrent t.om nu för en vecka sen. såg att det var nästan obefintlig returstråle till expansionskärlet , så det första jag gjorde var att byta cirkpump men ingen skillnad, ska nämna också att vi var på resa med ca 4 timmar till hemmahamn , så det enklaste var att plocka bort värmeväxlaren så vi tog oss hem. Har kopplat upp växlaren med trädgårdsslangen och märker att jag måste vinkla upp den så expansionskärlet kommer betydligt högre än tidigare //Lasse
  5. Hej Nå'n som har koll? Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten. Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden) Fråga 1 kan man köra med ursprungstermostaten, eller? Fråga 2 Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten)
  6. Näe, det eventuella sjövatten som står kvar i motorn skulle tappas ur iom att termostaten förmodligen inte släppt in glykolblandningen i kylkanalerna
  7. Ok , har redan kört igenom glykolblandning, tänkte göra om det utan termostat i så fall men kanske inte behövs då , funkar att tappa ur blocket efteråt , eller?
  8. Hej Motorn är sjövattenkyld. Hörde någon som tyckte att man måste plocka bort termostaten när man kör för att glykolblandningen skall ta sig in i alla kanaler , stämmer det ? mvh//Lasse
  9. slawi

    S-drev

    Hej Avser att glykolköra en MD7 med S-drev efter upptagning , men står det sjökylvatten kvar i s-drev och backslag som kan frysa, eller rinner det ut som på typ utombordare ? någon som vet tacksam för tips mvh//Lasse
  10. Hej Tack för svar backslaget är torrt om jag känner under, oljetryckskontakten verkar tät - får försöka komma åt att torka bakom svänghjulet och se om det är blött. När jag kompletteringsfyllde oljenivån i våras via "stora locket" så rann det ner väldigt trögt ner i vevstartmekanismen , kanske normalt, men kan den oljan ha tryckts ut på nåt sätt? Mvh//Lasse
  11. Hej, upptäcker att jag har olja i kölsvinet, så tydligen läcker det nånstans, torr o fin på blocket så borde komma någonstans underifrån, några tips? svårt att komma åt att se pga väldigt trångt mellan tråg och skrov
  12. Kom även att tänka på att friläget är svårt att känna i spaken , kanske beror på slitage i reglaget eller finns det nåt i backslaget som kan vara slitet ?
×
×
  • Skapa nytt...