FM75
Medlemmar-
Innehålls Antal
57 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
12 TrovärdigOm FM75
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Köpte båten fulltankad på våren (600 l diesel och enl uppgift nybytta förfilter) och tankade inte alls säsong 1 - kanske 30% kvar vid uppläggning. Ingen tillsats alls under vintern. Bytte förfiltren mitt i säsong 2 (efter kanske totalt 30-40 h körning) som då såg riktigt igensatta ut. Hällde efter detta i ganska rejält med Bio-protect 2 - typ "förebyggande" x 2. Kontrollerade filtren nu i säsong 3 efter att ha tankat B0 och en del HVO100. Helt rena filter och struntade i att byta dessa. Slutsatsen bör väl bli att Bio-protect 2 är rätt dyr men verkar funka.
-
Tack för svaren. 2 motorer och parallellkopplade start- respektive förbrukarbatterier. Bogpropeller o ankarspel går på ett separat batteri (Biltema). Inget speciellt att det ska vara Tudor. Slumpen gjorde att det var rabatterat pris på dessa när det begav sig. CCA är likvärdigt. Ah skiljer en del (75 mot 115) medan energiuttaget i Wh är bättre i EFB-varianten (650 mot 550).
-
Har från början haft 3 st förbrukningsbatterier Tudor TR550 och 2 st startbatterier Tudor TR550 (vanliga syrabatterier). Bytte nu i våras förbrukningsbatterierna till Tudors EFB-variant TZ650 som hittills verkar funka bra mot solceller o båten i övrigt. Tycker startbatterierna börjar tröttna lite o tänkte byta dessa. Hur ska man tänka här? Köra samma som innan (TR550) eller samma som nuvarande förbrukningsbatterier (EFB-varianten)? Spelar det någon roll vad man väljer? /F
-
Var ute en sväng idag. Bättre men inte helt bra. Går mer eller mindre normalt nu upp till drygt 7-8 knop sen blir det segare än normalt. Gubbgissar och tänker att propellrarna är OK nu medan påväxtning på skrovet gör sig påmind i lite högre farter.
-
Varit nere under båten nu. Inte så farligt med påväxtning på skrovet men en hel del havstulpaner på propellern. Skrapade rent så gott det gick men inte provkört än. För kolla till helgen om problemet är (åtminstone tillfälligt) löst.
- 11 svar
-
- 2
-
-
Då kanske inte man ska stressa upp sig för mycket än. 7 knop har innan renderat i 8-9 l/h. Idag var det runt 13-14 l/h. Västkusten. Varit riktigt grisigt med alger i vattnet hela sommaren.
-
Var precis ute på en liten tur med familjen. Märker rätt omgående ur hamnen att förbrukningen är lite högre än normalt vid 5 knop. Går på lite och ser att den är fortsatt rejält törstigare än normalt. Motorvarv som borde ge kanske 17-18 knop ger kanske 10-11 knop. Ska dyka ned imorgon o kolla hur det ser ut under med påväxt men funderar lite. - Vad har ni för erfarenheter av hur mycket påväxt gör för farten? Föregående tur var för nån månad sen o då kändes det OK. - Slirande backslag funderar jag på. Har dubbla motorer så det känns dock långsökt att bägge skulle börja slira samtidigt, eller?
-
Tror priskänsligheten påverkas mycket av vilken typ av båt det handlar om. Nya större flådiga båtar och äldre riktigt billiga båtar köps kanske mindre ofta med lånade pengar medan båtarna prismässigt däremellan är mer belånade/priskänsliga. Den svaga kronan borde väl göra dyrare båtar mer attraktiva som exportobjekt vilket kanske medför att dessa paradoxalt står sig bättre i pris än billigare båtar. Min gissning är att priserna stått sig hyfsat i år men att det skett mindre antal affärer.
-
Lågsäsong är det ju väldigt lugn i hamnar vilket åtminstone jag tycker är en stor fördel när man bl a ska klura ut hur man enklast lägger ut o till. Mer svängrum och plats plus mindre folk o båtar tar bort en hel del stress när man är grön. Planerar man efter vädret tror jag inte seglingen är något problem.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Köpte första motorbåten i våras i ungefär samma prisklass som du räknar på. Jag hoppas kunna hålla praxis-siffran på 10% av båtens värde/pris i årlig budget men det är avhängigt av att inte större havererar. I mitt fall kommer jag en lägga större del på vinterförvaringen (och lite lulllull runt detta) första året och en mindre del (jämfört med din kalkyl) på räntor.
-
Lite OT men vad ingår i de 16200 kronorna? Har två D4 260 i båten o tänkte serva själv till en betydligt lägre peng.
-
Kanske Ocqueteau 975 Fly skulle passa. 3 hytter om man bäddar i salongen. //F
-
Patrick Laine är en amerikansk youtuber som har seglat en Bavaria 40 single handled runt Atlanten, Sök på namnet o sailing så hittar du nog rätt. Vet inte mycket om seglingsegenskaperna men har varit ombord på en Bav 40 och den är mycket spatiös och trevlig rent interiört. //F
- 4 svar
-
- 1
-
-
Ja det blir att höra med försäkringsbolag i veckan hur det ligger till. Får inte finnas några oklarheter runt den biten om olyckan är framme. Det här med att utkräva ansvar av tidigare ägare. Har det hänt någon gång och vilken typ av ärende skulle det kunna handla om? Läste på nån hemsida att CE-märkning kunde göras för 25-30 ksek. Innebär det att båten måste återställas till någon form av originalskick? Bort med alla eftermonterade elinstallationer och varenda slang o rör märkta med korrekta serienummer?
-
Precis varit och tittat på en US-båt från början 2000-talet. Fin båt, väl underhållen och har det mesta som skulle täcka våra behov. Men båten är inte CE-märkt. Googlat och kollat lite gamla trådar men blir inte riktigt klok på hur man ska förhålla sig till detta. En tolkning från Transportstyrelsen verkar vara att den knappt får användas överhuvudtaget?? Är det helt hands off och omöjligt att få sålt grejerna den dagen man vill byta eller är det mest frågan om en riskpremie man kan pruta bort? Måste väl finnas rätt många som grötat runt i samma problematik de sista åren.
