

bjornsyse
Medlemmar-
Innehålls Antal
200 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
18 TrovärdigOm bjornsyse
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kostar dom verkligen mer dock? Eftersom LiFePO₄-batterier kan utnyttjas till nästan 100 % av sin kapacitet, medan blysyra-batterier ofta bara kan utnyttjas till cirka 50 % utan att ta skada, är det mer rättvist att jämföra priset per användbar Ah snarare än nominell kapacitet. Snabb priskoll ger att dom med den aspekten redan kostar mindre i inköp. Biltema Marin- och fritidsbatteri 12 V 100 Ah Pris: 1 799 kr per styck Typ: Dual AGM – lämpligt för både start och förbrukning Totalpris för 2 st: 3 598 kr ProSupply LiFePO4 12V 100Ah (seasea) (använder samma BMS från Xiaoxiang) Totalpris: 3 195 kr Den ekonomiska risken känns ju helt klart mindre än för bara något år sedan.
- 17 svar
-
- 2
-
-
Hej! Precis blivit med Orrskär 850 ifrån 1981. Fin båt, och håller på att bekanta mig med den och funderar på ev. uppgraderingar. Det sitter en avställningsyta/träplatta med gångjärn över diskhon. Man uppskattar ju alla avställningsytor men jusst den är jag lite kluven till. Varje gång man vill använda vattnet måste man liksom fälla upp den åt ena sidan 180 grader och låta den vila på en konsol över soffan. Om det då står saker på den så måste man ju börja med att plocka bort dem bara för att man vill ta lite vatten eller tvätta händerna. Det blir ohållbart tror jag. Ni som har båten, vad är era erfarenheter? Jag skulle vilja utforska hur man ev. kan bygga om den så att den inte fälls med ett gångjärn utan snarare går på glidskenor så att man skjuter den åt sidan och ås den lägger sig på stödkonsolen. Då kan all disk eller vad det nu är som står på den kan ligga kvar temporärt. Hälsningar Björn
-
Känner bara till märket efter ha sett den avrådas ifrån i den här annars väldigt välskrivna artikeln: https://marinehowto.com/drop-in-lifepo4-be-an-educated-consumer/ Will Prowse har säkert testat dom på sin youtube-kanal också. du kan ju alltid köra parallella dc/dc-laddare som @IngemarE om du vill få upp effekten.
- 96 svar
-
- 2
-
-
Nej det låter ju sansat, men då har du koll på det iaf
-
Tack, ”citera detta” - funktionen hade jag missat.
- 29 svar
-
- 1
-
-
Jag förstår. Men hur säkerställer du att generatorn i motorn din inte ger mer än 14V?
-
Låter ju bra. Hur använder du DC/DC-laddaren? Sitter den mellan motorns generator och fritidsbanken för att kunna styra över spänningen eller?
-
Ja det är en bra fråga. Dom är ju som sagt från förra ägaren och jag har haft båten i 5 år drygt. Finns det något sätt att ta redan på hur dom mår?
-
Kul! Hoppas det håller länge. Hur pajade dom gamla batterierna? du var aldrig sugen på LiFePO4 eller vad vägde över mot AGM tillslut?
-
Då har du lite bättre yield jämfört med mig. 1200Wh på dagarna där för en månad sen Runt midsommar. Och 800-900 nu häromdan. jag toppade 650 häromdan. Har mina 250Wh monterade horisontellt. Sunbeam tough.
-
Nej det har du kanske rätt i. Så du menar att jag med säkerhet kan sänka cut-off spänningen ännu mer? Under 12V? (12.1 räcker inte nämligen)
-
Kul att se lite siffror som jämförelse. Hur många watt solpaneler har du (märkeffekt), och vilken typ?
-
Aha så intressant, då är jag med!
-
Ok, tack för hjälpen och bra svar om solcellsregulatorn! Då har jag justerat dom parametrar jag har makt över. Om sen motorns regulator trycker på med för hög spänning har jag svårt att påverka så det får ju vara som det är. I framtiden när jag förstört min AGM-bank i förtid 😐 så lär jag byta till LiFePO4 ändå, och det tränger ju en DC/DC-laddare innan motorgeneratorn så då får jag ju detaljstyrningsmöjligheter där. Kör dock 6:e året med fritidsbanken och det var förra ägaren som installerade den. Kan gott vara 10 år utan att jag vet exakt.
-
Märkligt då att jag inte kana styra spänningen under Bulk-fasen som är lejonparten av laddningen i mitt fall.