Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Hansonnet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Hansonnet

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Det är en familjebåt, 8,5 Ton, 12 meter lång. Stål.
  2. Hej, det är en stålbåt 8,5 T 12 M lång.
  3. Ja, detta är samma båt jag skrev om för 2 år sedan. De 2 gamla motorerna är nu utbytt till en st 4LHA-STE, 240 HK. Vi har monterat ur motor och drev ur annan båt där drev och motor funkade bra, en plastbåt. Denna jag har är en stålbåt 8,5 Ton. Vi använde original motortassar som motorn stod på tidigare. De 2 främre nya motorfästerna är svetsade direkt i skrovets durk. Har fått följande tips nu : - axeln kan vara krokig -gavitationsplattan linjerar inte med skrovets lägsta punkt -att motor och axel ej linjerar -Och nu ditt tips, att motortassarna , gummit kan vara gammalt och hårt. Ja, vart ska man nu börja i för ende..? vart svårt det här.
  4. Hej, Har en fundering.. Efter motorbyte som vi gjort efter konstens alla regler har jag vibrationer i båten på tomgång (800 varv) och på 1600-1900 varv. 1000-1500 varv går den väldigt fin, och över 2000 varv går det okey, något vibrerar det. Motorn är injusterad med hjälp av tolk och detta gjordes noggrant. Vad kan det vara som orsakar viberationerna, motaget ? eller något annat ? Tacksam för svar
  5. Jag har en motor på 240 HK, och båten gör 4,5 knop på 1500 varv, maxvarv är 3300 varv. Det jag eftersträvar är att båten ska göra högre fart på 1500 varv och därför vill jag ha en större propeller, menar du att jag uppnår samma effekt om jag enbart går upp i stigning på propellern ?
  6. Hej Jag behöver ha en större diameter på min propeller till mitt Brav 3 drev. Är det någon som vet hur man löser detta, kan man byta nedre växelhuset på drevet så det går dit en större propeller, runt 50 cm i diameter ? Eller finns det någon annan lösning ?
  7. Min stora fundering är : Är HVO100 det drivmedel som vi motorbåtsägare med dieselmotorer ska tanka i framtiden ? Vi som har gamla VP 41:or, Iveco,mm. och andra klassiska dieselmotorer. Hur ska vi tänka, att fortsätta med "blankdiesel" är väl inte hållbart i tiden.., biodieseln har ju nackdelar, vi vill inte få beväxning i tankarna. Kan eller ska vi gå över till RME med kemisk tillsats för att bekämpa microorganismer och tillväxt i tankarna, går det ? Hur fungerar HVO100, finns det risk för bakterietillväxt i detta drivmedel, kan man motverka det med kemisk tillsats ? Hur fungerar våra dieselmotorer med det nya bränslet ? Hur kommer prisbilden att se ut och vilket är framtidsbränslet ? Kommer staten att skatta sönder oss småbåtsägare med punktskatter på miljövänlig diesel ? Vad jag hört senast är att HVO100 kommer att under 2020 uppgå till 27 kr/liter pga ökat skattetillägg. Hur ska vi småbåtsägare agera, det är med högt arrangemang vi måste engagera oss i kommande drivmedelsdebatt, för livet på sjön, vi får aldrig ge upp båtlivet på havet med barn och familj eller om så, ensam eller parvis, hur än vi befinner oss på sjön är det ju ett fantastisk sätt att få leva, umgås och njuta på tillsammans. Det måste vi bevara och anpassa oss till på ett hållbart sätt inför framtiden ! Åsikter och ideer välkomnas
  8. ojoj, tack för så många svar Jag ska förtydliga lite, båtens totala längs är 11,60. Vattenlinjen är 10 meter. Vad det gäller effetkten idag, är den fullt tillräcklig, utan problem. MIn huvudfråga är vad jag skulle kunna byta till, begagnat eller nya motorer, utan att det alldelens för dyrt, är det någon som har något förslag ? och kanske också ungefärligt pris.
  9. Hej, Båten är en familjebåt, påminner om Hollänsk stålbåt, stort akterdäck 2,5x2,5 M, styrhytt midskepps 3x3 M. Båten byggdes privat av en båtbyggare 1986, där han då monterade in 2 st redan begagnade AQD 29. en blandning av Indenor och VP. Marsmfart 6 knop. Dags för nya motorer och vill gärna komma upp några knop till i fart. AQD 29 ger 90 Hk per motor alltså totalt 180 Hk då motorerna är nya. Idag ligger kompretionen på 14-18 då dom ska ligga på 30, rätt slitna.
  10. Hej Jag tänker byta min 2 motorer, men vad ska man byta till.... Jag har en stålbåt som vägen 8,5 ton, idag sitter den 50 år gamla motorer iden, 2 st. aqd 29. Någon här som har ett förslag vad man ska köpa så det inte blir aldelens för dyrt. Jag behöver någonstans mellan 100-130 HK per motor. Då jag inte har erfarenhet tidigare av motorbytet behöver jag många råd, väldigt tacksam för svar
  11. Min impeller var trasig !! Hur kan en ny original impeller tappa bladen, båten har stått still i 4 veckar, kan detta orsaka att impellern torkat fast ??? Någon som vet ?
  12. Hej Är det någon här som har ett bra tips hur man ska rengöra värmeväxlaren, motorn är en AQD29. Finns något kem eller syra eller liknande man kan rengöra med eller måste rengöringen ske rent fysiskt ? Växlaren är av bikupemodell.
  13. Hej, Har någon haft liknande problem ? Det är rätt mängd glykolvätska, impellern är bytt, kylvattnet flödar ut, det syns. Men motorn bara ökar konstant i temperatur tills den kokar. Någon som har tipps vad man kan kontrollera mer ? Mycket tacksam för svar...
×
×
  • Skapa nytt...