Jump to content
Friday 03 April 2020

BaylinerDan

Medlemmar
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About BaylinerDan

  • Rank
    Fänrik

Profile Information

  • Location
    Örebro
  • Interests
    Båtar, båtliv, familj, motorer och renoveringar av gamla saker.

Recent Profile Visitors

379 profile views
  1. Idag dimensioneras båtarna för toppfarter på 40-50 knop. Effekterna blir bara större och större. När ska trenden vända? det är helt ointressant att åka fortare än 30 knop. 20-25 är mest lämpad för mitt skrov och motorn skulle kunna gå på nära 100% i 25 knop. Skrovet ger ingen möjlighet till vettig drift i farter mellan 8 och 18 tyvärr. Jag kan inte riktigt släppa tanken på att två eller en mindre motor skulle klara jobbet. Ligger en Bavaria 33 ute nu med 2 x D3...större båt - mindre dieslar. Den ska toppa 34 knop. Jag vill tro att viktbesparingen ihop med modern dieselteknik klarar framdrivningen i hygglig fart, 20-24 knop. Finns det inget dataprogram där man kan slå in båtens data och välja framdrivning? Säljarna borde ju ha något när dom tar fram produkter till kunderna!? Tidigare inlägg med argumenten emot ska jag försöka "döda": Slingrar sig - det går att lösa med stabilisatorer bak på akterspegeln. Har jag sett på youtube CE-märkning - nej, det är nog ingen som bryr sig på en båt från -94á. Andrahandsvärdet pga den är ombyggd - jag tror inte det spelar nån roll om man visar på att det funkar och går bra. Det är en trevlig båtmodell och med en modern diesel med snål drift borde det inte vara iskallt i framtiden. Om jag säljer båten nu och köper något för 400-500k får jag en 20-25 gammal båt oftast med originalmotorn kvar. Eller är båten 40 år gammal och motorn ny. Nja, det är inte det jag vill. En beräkning jag gjorde visar att efter ca 10år går det jämnt ut i alternativen bygga om eller behålla. Bygga om gör jag nu till en engångskostnad och har låga driftkostnader. Behåller jag gamla motorer ökar reparationskontot och har höga driftkostnader. Hade jag kunnat lägga de ca 300 000:- på motorbytet hade jag gjort det för att kunna ha det båtlivet jag vill.
  2. Tackar för alla synpunkter! Jag har haft på känn att alla mina ideér inte är bra ideér alltid. Jag har gått i drömmarnas värld om låg förbrukning och många sjömil och därnånstans behövde jag bli ordentligt upplyst av de som är nyktra Jag hade förmodligen gett samma tips om jag fått svara på min egen fråga, till nån annan. Ni har så rätt: Andrahandvärdet på en "anpassad produkt" är som nån sa mycket dåligt. Stor risk att den är iskall i framtiden. Båten kommer slingra sig - det gör "alla" amerikanska båtar med singeldrev... jag vet av egen erfarenhet. CE-märkning - Vad är det ? Är inte båten för gammal? Detta är eg ett huvudskäl till att INTE göra´t. Optimera bef drivlina - är det bästa alternativet. Elektronisk tändning och 4-portsförgasare har jag fått tips om. Efter ett komp-prov för att se att allt är friskt. När jag yrade som mest bad jag en firma om pris för att konvertera till 270hk Hyundai-diesel + plastjobb + Bravo 3 drev. Takpris: 420 000:- Minus mina befintliga motorer -100 000:- = 320000:- Jag skulle halvera förbrukningen men köra sannolikt dubbelt så långt med diesel på en sommar så bränslekostnaden skulle vara samma. Efter 10 skulle jag ha en båt som GÅR att sälja. Efter 10 med mina gamla motorer kvar skulle jag behöva skänka bort båten. Så, om horisonten är 10 år framåt är det inget dåligt alternativ - pga andrahandsvärdet och den minskade service/reparationskostnaden. Men CE-märkningen...? Tack för alla bra svaren!
  3. Hej! Jag går i tankarna att konvertera min Bayliner 3055 -94a med 2xV8 till en liten ny modern diesel. Typ göra båten till en snipa. Fortfarande med drev, så ombyggnation av akterspegeln krävs med plastjobb och anpassningar mm. VARFÖR DÅ? Jo, vi gillar båten och vill behålla den. Vi åker bara sakta 7-8 knop (pga att den drar minst då). Jag sneglar på möjligheten att åka ca 20 knop också, därav mina olika alternativ. Framtida bränslepriser talar för att man måste sänka farten. Det kommer inte vara möjlig att använda båten när bensinpriset och förbrukningen är så pass hög. Servicekostnaderna 2 motorer kontra 1 motor. Dessutom lägre vikt, bättre plats i motorrummet. Gör jag det nu kan jag sälja 2 fullt fungerande drivlinor och täcka en del av investeringen. Den lägre vikten gör att jag kan gå ner i effekt. Jag kapar ca 500 kg och landar på ca 3200kg med en motor. Idag har jag 2x5,0 a´ 220hk och snittat 3 l/dist med 90% i 7 knop. Mina alternativ: Sätta i 2 st nya 3,0l bensinare. Billigaste motorlösningen, enklaste installationen men fortfarande 2 servicepunkter. ca 260 hk totalt. Sätta i 1 st Hyundai 2,2l diesel 200hk med nytt bravodrev. Billig lågfart - ev 20 knop när vi har bråttom hem. sätta i 1 st Hyundai 2,2l diesel 170hk och behålla ett av mina bef drev (Alpha One). Billig lågfart - ingen högfart Sätta i 1 st 496a bensin med nytt bravodrev. Lägre än vi har nu i alla farter. Och kan vi gasa på i 30 knop hem. Och värstingalternativet Hyundai V6 på 270hk Bravo 3 drev. Bra ekonomi i alla farter. Detta beror ju på vad vi vill lägga på investeringen. Och ja, vi älskar båtlivet, men allt styrs av ekonomi. Även passionen Vad är båten värd efter 10 år med de olika alternativen. Synpunkter? Med vänlig hälsning Dan Holmkvist
  4. Nu när landströmmen är påkopplad startar pumpen till värmaren. Verkar som jag har för låg spänning i batteribanken eller en strömtjuv längs vägen. Det går en separat matning direkt från 75AH batteriet till värmaren. Pressade kopplingar a-la-biltema... Antingen är batteriet påväg att dö eller har jag för stora förluster i mina pressade kopplingar. ...också fick jag ett vårprojekt! Den var iaf inte trasig och det var ju skönt.
  5. Tack för alla tips och ideer! Kontakterna ser dessvärre fina ut vid pumpen och när jag mätt där har det fladdrat lite så det har nog med pulserandet att göra. Jag fick igång den efter att jag rengjorde kulan och fjädern i somras men nu har den stannat av helt. Jag får ta isär den och kolla mer under vintern. Rensa inloppsfiltret och kolla om det kanske är för hårt åtskruvat. Jag har full spänning fram till värmaren...
  6. Hej! Jag har en värmare som bara startade ibland somras, oftast när landströmmen var inkopplad eller när motorn var igång. Fläkten startar, den tänder när den får diesel men pumpen startar inte alltid. När den funkat så tickar pumpen så fint och allt är frid och fröjd. Jag har full spänning 12,8V fram till säkringen men när jag mäter vid pumpen (genom den prefabricerade kabelstammen) har den bara 9-10 Volt. Antingen ska pumpen bara ha 9-10 volt och det är nått fel på pumpen eller så "försvinner" spänning när den går genom kabelstammen. Den har alltså fungerat men då med landströmmen inkopplad eller vid motordrift. Och jag har ju aldrig mätt spänningen vid pumpen när den väl funkat... Har jag spänningsfall eller är pumpen paj? Kan den funka ibland om den skulle vara paj? Värmaren är från 2012. Tacksam för tips! // BaylinerDan
  7. "bytesvärdet högre"... Hur kan någon nappa på det!?
  8. BaylinerDan

    Bayliner 3055

    Sensommaren 2017 hittar vi den ultimata familjebåten hos Hermans Båtar i Skara. 2xV8 bensin skrämmer mig inte och det finns faktiskt fördelar med dubbla motorer. Den går stabilt och det är bra tryck i accelerationen. Jag tror den drar under 3 l/distansen och man marschar 24 knop med maxfart på 36. Denna kommer stanna!
  9. BaylinerDan

    Tidigare båtar

    Jag har haft en heldel båtar sista åren. Sammanfattat har jag haft svårt att bestämma mig för den ultimata båten.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy