Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

kastaloss

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kastaloss

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Båten ovan skulle nog inte gå för 650kSEK om 5 år, det håller jag med om. Om säljaren får 1.2 MSEK för den och värdeminskningen är 8% per år blir det efter 5 år 800kSEK. Men, fair enough, det kanske är konservativt räknat om inte det blir en svacka som du säger. Men på resterande kostnadssidan - finns det några andra spakar att dra i för att komma ned; isfri hamn för vinterförvaring? Motorservicen själv? Annat? Annars får det kanske bli segelbåt istället :-)
  2. Vet ej, underhållsbudgeten är ändå bara 3% av inköpspriset (begagnad). Ta t.ex., den här https://www.blocket.se/stockholm/Fairline_43_Squadron_mkt_fin_bat_71516134.htm?ca=11&w=3 Den har legat ute länge för 1.5 MSEK så säg att säljaren får 1.2 MSEK kanske. Underhåll i form av att ersätta trasig utrustning och annan fix på den (exklusive service på drivlina) tycker jag inte låter så väldigt högt med ~3% så säg 30-35kSEK per år. Det är ju allting från motor till elverk, dusch, kylskåp, teakdäck etc. som behöver fixas. Tror du 8% är högt räknat? Säg att man får båten ovan för 1 MSEK. Med 8% per år i värdeminskning skulle båten efter 5 år ha fallit ca 35%. Alltså, betinga ett värde privat om 650kSEK (eller kanske säg 700-750kSEK via mäklare som tar arvode). Låter det inte ganska rimligt? Motorerna kommer ha gått säg 200-500 timmar mer, slitage interiört, kanske någon mer skada etc.
  3. Okej, så med ny båt har du lagt då 400kSEK eller m a o knappt 60kSEK per år exklusive värdeminskning. Då låter det inte orimligt att säg en båt på 45 fot som är ~20 år är drygt dubbelt så dyr i drift. Tack för jämförelsen!
  4. RikardE - får jag fråga hur era kostnader ser ut ungefär för er NW 410 (verkar vara en superfin båt för övrigt)? Och hur tänker du att kostnadsbilden på den typ av båt jag beskriver borde vara, jämfört mot min lista?
  5. Det är ju lätt att installera om du kan tänka dig att dra upp ett hål i din 2017:a :-) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Mobiltillbehor/USB-uttag-2000034597/
  6. Tack snälla för mycket bra inspel och tankar! Kul att ni övergripande är positiva! Jag tänker, som flera påpekar, att vi får vara försiktiga i början - gå ut när det är bra väder primärt och ta med oss lite vänner som har erfarenhet. Att inte gå in i gästhamnar när det är blåsigt är kanske någonting vi får acceptera att vi inte kan göra första säsongen eller så, det känns ok. Okej. Kostnadsbilden har jag tittat ganska mycket på men blir inte helt klar över den. Den kanske egentligen passar bättre i en annan tråd, säg till i så fall! Såhär har jag räknat på kostnadsposterna per år. Utgångpunkten är en sådan båt som jag beskrev, säg typ Princess 45/440 eller Fairline ~43. De verkar som sagt hamna mellan 0,7 och 1,5 MSEK om de är 1990-2000. Upptagning, iläggning, övertäckning och vinterförvaring 40kSEK. T.ex., http://swedeportmarina.se/vinterforvaring/#price ger ett pris på ~25kSEK exklusive torr/sjösättning, stöttor etc. Det är ju trots allt en bra bit bort (från Värmdö där hemmahamn skulle vara). JTS i Åkersberga gav en offert på ~35kSEK men då utan täckning, och det förutsätter jag att vi behöver. Bara det kostar nästan 15kSEK extra. Och så el på det för avfuktare etc. Denna kanske är räknat lågt då. Service drivlina 30kSEK. Brohäll Marin gav mellan tummen och pekfingret uppskattning på service av dubbla dieslar med raka axlar om 25kSEK (för båda motorerna). Jag tänker att jag förhoppningsvis kan göra en del själv, men å andra sidan lär väl en del extra kostnader titta upp här så jag tar i lite Byte av delar och vissa uppgraderingar 35kSEK, ca 3% på marknadspriset på en ~20 år gammal båt. Tänker typ reparation elverk, lister, teak, motor, interiört etc. Försäkring 10kSEK, grovt räknat. Bara pratat med Folksam men gissar att det är ganska rätt Ytskikt skrov 10kSEK, bottenmålning varje år och epoxi kanske vart 10:e år Diesel 30kSEK, säg 700 distans á 3L/M * 14 SEK / L Den totalkostnaden är 155kSEK per år (!) och då har vi inte räknat med värdeminskning. Jag tänker att den borde hamna på kanske 8% per år om vi håller den i säg 5 år. Då hamnar vi totalt på säg 250kSEK per år. En kvarts miljon. Wow. Sedan kommer förstås risken av att motorerna havererar, så vi kanske borde lägga till ytterligare avsättning för att ta denna risken. Jag gissar att stoppa in två relativt nya dieslar på 300-400kh vardera lär väl gå på 800kSEK åtminstone, och om sannolikheten att det händer åtminstone är 10% är det ju 80kSEK till... Missar jag någonting, eller är detta i storleksordningen rätt? Finns det sätt att reducera kostnaderna som jag inte tänker på (om vi ändå vill ha så här pass stor båt)?
  7. Hej! Familjen (fru och två barn) och jag har kört mycket båt denna säsongen. Vi har en liten Buster med hardtop som vi fixat en del med själva. Nu letar vi efter någonting där vi kan vara ute med, sova över, ha med den utökade familjen med som kan sova över och så. Vår båtvana är lite segling när vi var barn (men inte mycket), kört lite båt tidigare (men inte heller mycket) och nu från sista säsongen med Bustern. Vi funderar på att köpa begagnad 40-47 fot t.ex., Princess, Fairline eller liknande. Är det total idioti? Från 1990-2000 verkar de ligga på ca 0,7-1,5 MSEK i bra skick. Vi räknar med sedan årliga kostnader om ca 120kSEK för reparationer, upptagning, isättning, diesel etc. Så, vad tror ni? Är det en uppåt väggarna galen idé, eller görbart? Kan man göra service själv på t.ex., Volvo Penta TAMD 6x-7x? Kommer vi våga köra den? :-)
×
×
  • Skapa nytt...