Jump to content
Saturday 25 January 2020

Seara

Medlemmar
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Seara

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nån som vet om TAMD63P har självjusterande ventiler eller ska de justeras med jämna intervaller?
  2. Vi har en Fairline Targa 34. Vi hade en mindre båt innan denna på 27 ft. Ingen skillnad i tid att lägga ut eller till tycker jag. Börjar alltid i 5-8 kt i ca 10 min för varmkörning och sen åker vi oftast ca 20 min i 25 kt till en ö och övernattar en eller två nätter. Ibland blir det bara en dagstur ut på en ö. Vi brukar också ta någon längre sväng på nån vecka. Bogpropeller samt ett fjärrstyrt ankarspel i aktern gör det mycket enkelt att lägga till på ö. När man väl lärt sig köra båten och ens medhjäpare vet vad som ska göras och när så är det inte alls besvärligt.
  3. Tack för era svar. Enligt den tillbehörskatalog jag hittar på nätet så skall det fortfarande vara 75W140 till både DP-G och DP-H. Men jag känner mig lite mera lugn efter era svar. Men för säkerhets skull byter jag nog oljan nu ändå...
  4. Jag har av mitt eget misstag slagit i drevolja 75W90 API GL-5 syntetolja i mitt Volvo Penta DPG drev. Nu har jag fått veta att det ska vara 75W140 olja istället. Har fått rådet av mekaniker att byta till den oljan efter denna säsong. Men jag har läst att fel olja inte är bra för drevet pga ökat slitage på drevet och växelkonan i synnerhet. Än så länge växlar det ok men helt utan att det klonkar som det egentligen ska. Någon expert här på forumet som kan råda mig? Ta upp båten nu och byta olja eller göra det efter säsongen?
  5. Jag har en KAD 300 som läcker lite olja vid körning. Jag är inte riktigt säker ännu men det verkar komma från vevaxeln. Någon som vet hur man gör för att byta packboxen där? Är det enkelt eller besvärligt? Behövs specialvertyg? Behöver man suga ur motoroljan innan man börjar?
  6. Seara

    Reversed polarity

    Har nu lyckats bli av med problemet. Jag vände bara stickptoppen ett halvt varv och vips så slocknar lampan. Lite knepigt är det för jag har provat detta förut men nu gick det.
  7. Seara

    Sealine S34

    Vi tittar på att köpa en större båt och har tittat på några Sealine S34 men även också Fairline targa 34. Sealinen är ju lite billigare men har läst lite att det förekommer problem med sprickor i skroven. Framförallt om man har den större motorn KAD 44. Någon som kan ge lite mera info om hur vanligt det är? Hur kan man kontrollera om det finns problem?
  8. Seara

    Reversed polarity

    Ja det menade jag.
  9. Seara

    Reversed polarity

    Det märkliga är att den lyser när jag kopplar in kabeln och har master switch i off. När jag slår till master switch så slocknar den. Och tänds när jag slår till batteriladdaren. Även om jag kopplar bort laddaren så lyser den ändå vid master switch i off. Jo lampan sitter mellan intag och huvudbrytaren. En liten liten lampa är det. Vet inte om den kallas glim men så kan det vara.
  10. Seara

    Reversed polarity

    Det märkliga är att den lyser när jag kopplar in kabeln och har master switch i off. När jag slår till master switch så slocknar den. Och tänds när jag slår till batteriladdaren. Även om jag kopplar bort laddaren så lyser den ändå vid master switch i off. Och det hjälper inte att vända på stickproppen.
  11. Seara

    Reversed polarity

    Tack bhemac för dina svar. Nu vet jag hur jag ska gå vidare.
  12. Seara

    Reversed polarity

    Ska prov mäta. Men jag har jordfelsbrytare och den har inte löst ut.
  13. Seara

    Reversed polarity

    Jag har provat att vända stickproppen och det hjälper ej. Jag har också provat med både landström från bryggan och ström från mitt elaggregat och får samma resultat. Felet har helt plötsligt uppstått utan att jag rört något. Tror inte fas och nolla helt själva byter plats i båten. Någon trodde att det kan vara fel på själva indikeringslampan för reversed polarity.
  14. Jag har en Searay 275-2006 som är byggd i USA enligt CE normerna. Jag har 220 v system för landström. Jag har ett problem med att reversed polarity lampan börjat lysa vid lite olika tillfällen. Det är ett ny indikering som uppkommit utan att jag rört 220 v systemet. Den lyser när jag kopplar in landström och slocknar när jag slår till master switchen. När jag slår till batteriladdaren så tänds den igen. Har provat att koppla bort laddaren med lampan lyser ändå när strömmen inkopllad och master switchen är i off. Det är märkligt att det bara helt plötsligt kan uppstå. Nån som har någon ide....?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy