Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Janne1340

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Janne1340

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för att ni delat med er av både erfarenheter och tankar. Nu kan jag konstatera att det som jag tidigare misstänkte stämmer, ska jag köra inom de fart-fönster som jag vill kan jag glömma båtar med drev. Beträffande stabiliserande fenor under badbryggan har jag varit i kontakt med konstruktören/tillverkare och han föreföll mycket påläst och dessutom övertygad om produktens förträfflighet. Jag bad om en opartisk referens, och det var ca en vecka sedan så jag får väl se hur det slutar. Här är hans webbsida om det är någon mer som vill kontakta honom, https://rakkurs.se/
  2. Hej, nu har vi "avverkat" vår första båt och insett att det vi uppskattar är farter mellan 5-9 knop, upp till ca15 (vår förra trivdes bäst mellan 20-30) Nu håller vi på att leta efter en båt som inte slingrar upp till 1-9 knop och sedan inte gräver ner sig totalt uppemot 12-15 knop. Det självklara valet vore naturligtvis en båt med rak axel, men det begränsar utbudet rejält speciellt som vi inte vill ha akterkabin och en snipa är inte aktuell. -Frågan är alltså, finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15??
  3. Tack Gelis! Som tur är finns det saker som fungerar utan att man begriper varför. Efter att ha bytt packningar till de med små hål på kortsidorna fungerar kylningen perfekt Har haft en del funderingar runt mottryck mm men inget känns troligt... men fungerar gör det.
  4. Gelis, tack för ditt engagemang! Jag har dessutom varit i kontakt med Marinexpress, som var inne på samma spår som du. Där fick jag också reda på att packningarna med stora hål var avsedda för motorer utan värmeväxlare, så det råder ingen tvekan om att jag har monterat dit fel packningar. Jag passade samtidigt på att beställa nya packningar och det känns som att jag kan se framtiden an med tillförsikt. Åter igen, tack för ditt engagemang. Mvh Janne
  5. Tack för snabb återkoppling Gelis. Jag förstår att du undrar varför jag inte bytte på bägge sidor och förklaringen är som följer. Köpte båten i höstas och demonterade knän och kyllimpor för att få en uppfattning om status. Gjorde bedömningen att det såg rätt bra ut och nöjde mig med att ta rensa från rost. Satte dit nya packningar (med stora hål, dom gamla gick inte att se storleken på) samt monterade ihop grejerna. Läget var alltså så att bägge sidor var rengjorda och hade nya packningar med stora hål, men det var bara babords sidan som blev varm/het. Jag köpte då nya knän och limpor till bägge sidor, men nöjde mig med att byta på den sida som blev varm/het, tänkte ta den andra i höst (ska ju ha nått kul då också) Till dom nya grejerna fick jag med packningar med små hål, men när jag tidigare köpte packningar i samband med rengöringen fick jag packningar med stora hål... suck. Jag monterade i alla fall dom nya grejorna med packningar med stora hål, och det blir som sagt varmt/hett. Jag har sett att du har det bästa av omdömen här på forumet, men jag vore ändå väldigt tacksam om du kunde utveckla resonemanget runt stora respektive små hål, innan jag plockar isär för tredje gången. - Och menar du förresten att det ska vara packningar med små hål på bägge sidorna, alltså även den som kyler nästan löjligt bra? // Janne (förväntansfull "landkrabba")
  6. Läget är följande Jag har en VP 205/431a (590 dokumenterade timmar) där styrbords avgasknä med tillhörande gummistos blir perfekt kylda (blir ljumna) däremot blir samma delar på babords sida väldigt heta (kan hålla handen på knät 5-10 sekunder)Kyllimporna på bägge sidor är svala/kalla.Motor temperaturen är perfekt (om inte mätaren narras)Motorn startar lätt och går jämnt, utan missljud.Tändstiften ser OK ut, möjligen går motorn något fett, skulle kanske sätta i något mjukare stift – Eller gasa hårdare J Åtgärder jag gjort för att försöka få ordning på problemet. Bytt impellerBytt babords avgasknä, gummistos och kyllimpa (volvo original). I samband med bytet förekom två olika packningar mellan knät och limpan, den ena sorten hade endast ett millimeterstort hål för kylkanalerna på kortsidorna, den andra sorten hade fullstora uttag. (någon som känner till varför?) – Jag valde hursomhelst de packningar som hade fullstora hål.Bytt position på slangarna från värmeväxlaren.Provar att blåsa i slangen från värmeväxlaren till kyllimpan.(upplevde inget stopp) -Nu har jag kört slut på uppslag och hoppas på det finns någon här på forumet som känner igen problemet och har ett förslag på åtgärd.
×
×
  • Skapa nytt...