Jump to content
Monday 28 November 2022

Morran_utter_d55

Medlemmar
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Morran_utter_d55

  • Rank
    Kadett
  1. Installerade just ett lewmarspel VX2+, och om det kan trösta någon, så får deras manualer inga pris heller. Men du har fått ordning på elen nu eller? Annars kan jag beskriva vad jag kom fram till efter mycket huvudbry. Angående hastigheten....Mitt kätting-spel slirade en hel del först och jag fick lära mig här på forumet att det ibland sitter konserveringsolja mellan kopplingsytorna (som man särar på vid frifall och sen skruvar ihop). När jag tog en stålvev och drog åt ordentligt så slirade det inte längre och det gick fortare. När jag får tid så ska jag att isär och avfetta där det inte ska vara fett och fetta in där det ska vara. För övrigt skojar dom inte att man ska fetta in kullager och annat i spelet. Jag pressade just om ett lager för ett annat spel där jag slarvat en smula. Skiten skar och satt som berget.
  2. Hej! Jag vill koppla in gångvärme[1] till min mercruiser 3.0 men jag hittar väldigt lite om detta på nätet. Jag har en verkstadsmanual som har väldigt bestämda åsikter, men min motor ser annorlunda ut än deras bilder. Jag är med så långt att det är på motorsidan jag ska in och inte sjösidan. Manualens något hotfulla formulering får mig dock att tveka: “Make heater connections ONLY at locations described in the following instructions.” Instruktionen säger vidare att man ska knipsa upp slangen där det står (a) och stoppa in en T-skarv (redan gjort i bilden). Två funderingar här: 1) varför ska man skarva in en grej vid (a) i stället för att bara koppla på sig direkt på pumpen i (c) ? (Finns ingen plats på min motor för T-skarven) 2) Den andra slangen säger dom ska in vid (b), där finns det inte något hål alls i min motor. Kan man istället köra ett T vid reservoirens utgångsrör (e) i följande bild istället ? 3) Bevöver jag någon extra cirkulationspump eftersom det inte finns några "färdiga utttag" på "rätt" ställe? Planen är att placera värmaren underkant till motor, så den kommer under expansionskärl och annat som jag förstått kan ställa till problem. Någon som har några bra insikter om detta ? /Daniel SOM DET SER UT IDAG: Det verkar som om vattenpumpen[2] suger in från slangen (a) i första bilden och trycker in i motorn(?) Från vattenpumpen går en tjock slang till Termostathuset[3]. Detta har en massa givare på sig men ingen extra in/ut-gång (a). Direkt ovanpå denna sitter en vatten-reservoir[4] och från denna går en tjock slang (e på andra bilden), tillbaka(?) till värmeväxlaren. [1] Defroster: https://www.seasea.se/värme-ventilation/defroster-fläktar/defroster-mini [2] Vattenpump : https://www.amazon.com/Marine-Engine-Circulation-Mercruiser-65142A1/dp/B07KXYTBKY [3]Termostathus:862874A https://www.mercurydelar.se/foretag/termostathus-862874a1 [4] Vattenreservoir: 96878A2 https://www.marineengine.com/newparts/part_details.php?pnum=MER96878A+2
  3. Låter som ett alternativ att prova. Kanske drog jag bara åt för lite, veven man fick med var av plast och väldigt vek. Jag tog ett winchhandtag istället och drog åt lite hårdare, får se i morgon om det slirar mindre när det ska upp. Sen verkar det vara en bra idé att göra som du sa. Säkert ligger det nån konserveringsolja på grejerna.
  4. Installerade just ett lewmar VX2+ ankarspel med 8mm kätting på segelbåten. Problemet är att även om jag drar åt med det lilla handtaget (så det känns som att de ska gå av) så slirar det. Motorn verkar inte klaga. Jag lyckades "dutta" upp ankaret till slut, men jag trodde att det bara skulle vara att "köra på". Det blåste väldigt lite så båten(typ 4-5 ton) låg inte ovanför Jag har installerat spelat "bak och fram" och använder det gamla manuella spelet ( på frihjulning) som brytblock eftersom kättingboxen ligger för långt fram, kan denna "omväg" verkligen spela så mycket roll? Specen säger ca 1000 kg max och 250 kg normalbelastning. Tips?
  5. Jag har en uttern med en mercruiser 3.0 från 2009 osm jag just köpt. Den är körd ca 200h (150 av mig utan problem, förutom att man får gnaga lite när den är varm för att den skall starta, enl uppgift för att dom är snålställda) Allting funkade fint igår och jag stängde av motorn som vanligt. När jag en stund senare vred på tändningen pep det som det skulle men ingen startmotor, inte ens ett klick. Just då verkade det vara en vettig sak att göra ... så jag öppnade motorhuven och tryckte på knappen till 50A säkringen som sitter höst upp på motorn. Nu piper det inte ens!!! Jag har mätt spänningen på båda "sidor" om den och det är 12,nånting volt så det borde inte vara batteriet eller just denna säkring. Det konstiga är att den ju gick finfint tills jag stängde av men nu är HELT dör(powertrim och radio funkar dock). Jag hittade en del andra säkringar men dom var hela. Har dock inte kunnat kolla sockerbiten vid startmotorn, men den borde väl inte döda hela klabbet? Jag hittade en skum säkring längst bak som hade två röda pluppar man kunde se, men är osäker på ifall detta är en säkring eller inte. Så, nån med lite mer erfarenhet av motorbåtar, är detta vanligt? Vad kan ha hänt? Mvh /Morran med besättning
×
×
  • Create New...