Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

RikardKrantz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RikardKrantz

  • Placering
    Landkrabba
  1. Stort tack för guidningen! Efter lite googlade kring bränslepumpen klarnade bilden. Detta verkar vara ett ganska vanligt problem på Penta. Bakgrunden är att det är målat på insidan av bränslepumpen, och den mängd etanol som numera finns i bensinen löser upp färgen. Sedan sätter färgskräpet igen pumpen. Ny pump monterad (uppdaterad version), båten går perfekt igen. Hittade väldigt bra guide på Youtube, han har även videos hur man renoverar den gamla pumpen (fast det gav jag mig inte på):
  2. Tack för tipset! Finns det något sätt att testa för att vara säker på att det är bränslepump som strular? De kostar en del + knöligt jobb, då vill jag ju vara säker...
  3. Hej. Tar gärna emot tips för felsökning av min motor. Köpte båten sent förra hösten (min första inombordare), körde några gånger innan vinterförvaring hos marina. I vår har jag bytt drivknutbälg, avgasbälg. (dvs drev loss), fyllt på marinfet via nippel i skölden. Bytt impeller, och pga åtkomlighet lossade jag hela vattenpumpen. Bytte även "multirem?" när det ändå var löst. Kort provstart hemma med spolmuff före sjösättning, inget konstigt märktes av. Dags för premiärtur, och nu var något galet. Så här betedde den sig inte i höstas. Motorn går extremt konstigt. i 5 knop är det som den varvar upp och släpper, och i cykler. Vid högre hastighet märks inte riktigt samma sak, men den är "seg" som när något går trögt typ. Har även ett tjutande ljud som också går i cykler. Någon som har en idé? Är det något enkelt kanske jag kan fixa det själv, annars blir det att lämna in eländet lagom till semestern och säsongen... Slängde upp en video här (ca 12 Mb): http://ciceronic.se/penta/50gxi-e_20170709.mp4
×
×
  • Skapa nytt...