Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

jonted

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jonted

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

771 profilvisningar
  1. Tack för att du tar dig tid att svara! Jag har svårt att tro att den rostat sönder med tanke på hur fint skick den ser ut att vara i (självklart är det inte någon garanti dock). Tack för tips med glödstift och att mäta hur mycket ström vi har. Det ska jag kontrollera så fort jag får möjlighet. När du säger kolla direkt på batteriet, hur ser du om det faktiskt är stiftet som får glödning? En annan fråga i relation till detta. Finns det någon möjlighet att något är felkopplat? Fläkten startar ju och likaså bränslepumpen. Räcker det för att säga att kopplingarna i sig är korrekta? Sedan förstår jag principen med att den kanske inte får tillräcklig ström för att den ska tända men jag försöker utesluta allting nu.
  2. Hej! Tack för svaret! Tycker du att man ska försöka få någon som kommer ut till båten eller plocka ner den och lämna in? Tips på någon speciell person/företag? EDIT: Du tror inte det kan räcka med att byta glödstift?
  3. Hej, Har en eberspächer d2 airtronic på vår segelbåt som har börjat krångla. Vad jag tror har hänt är att avgasröret inte är tätt precis vid utblåset ur värmaren då det kommer en jäkla massa avgaser både från värmaren (som sitter längst bak i aktern under en lucka) och även i utblåset i båten. Att det kommer vidare in i båten förutsätter jag är på grund av att luftinsuget inte är 100 % tätt men det bör heller inte behövas om avgasröret är helt tätt då det inte finns något annat än frisk luft att dra in. Jag har tagit bort avgasröret och försökt täta med avgaspasta men det har inte hjälpt (eventuellt har jag inte kört tillräckligt länge för att avgaspastan ska härda men med tanke på mängden avgaser så har jag svårt att tro att det kommer räcka). Till min fråga: Har ni tips på andra sätt att täta? Någon form av värmetåligt silicon kanske? Någon form av värmetålig tejp som ger mindre glapp och sedan avgaspasta på det? Om ni har andra aningar på vad som kan vara fel så lyssnar jag självklart gärna på det också. Tack på förhand! /Jonathan
  4. Tack! Satt som en galning och letade på Hjertmans, Sea Sea m.fl samt orginaldelar men hittade nu på Biltema.
  5. Hej! Har en MD6A där dragreglaet (själva vajern) gick av i helgen. Tips på var man kan hitta ny eller hur man kan byta den? All mekanik fungerar precis som den ska men själva ståltråden/vajern har alltså gått av vilket gör det avsevärt svårare att stänga av motorn. Se nedan för länk och bild (bild 9): http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742080-27-13651.aspx Tack på förhand!
  6. Detta löste problemet! Den kickade igång nästan direkt och när vi sedan kört den i 10m och lagt till så kunde vi starta precis som vanligt på under 1 sekund utan dekompressionshandtaget. Förmodligen var motorn bara väldigt kall. Stort tack till alla som engagerat sig i denna tråd, oerhört uppskattat!
  7. Tack för tipset! För att gå tillbaka till mitt tidigare inlägg om manualen och avluftning: 3. Har insprutningspumpen varit demonterad, eller vid första start av ny motor ska pumpen luftas. Pumpa med handpumpen ca 1/2 minut varvid insprutningspumpen automatiskt urluftas" Losssa insprutarnas tryckrörsmuttrar och kör runt montorn med startgeneratorn tills bränsle kommer fram från tryckrören. drag åt tryckrörsmuttarrna och starta motorn Du nämner spridarna men ger det inte samma effekt att följa manualen som i punkt 3 ovan?
  8. Vi undviker startgas tror jag! Inte vad jag känner till. Vi har tankat vanlig diesel på sjömackar. När vi tog upp båten hade vi även i någon form av medel för att motverka bildning av fiber/skräp etc i tanken.
  9. Tack! Tack för svaret! Osäker på om den faktiskt gör det. Vi har inte testat med full gas men ska göra det när vi testar igen imorgon. Kan det inte även vara så att batteriet då har så dålig spänning vilket gör att den inte orkar dra runt den tillräckligt "fort"? Avvaktar med startgas etc tills vidare. Tveksamt. Vi har tömt vattenavskiljaren och tyckte mest att det var lite diesel där.
  10. Det kom även flera tips om att avlufta hela vägen till spridarna. Hur gör vi detta på ett bra och kontrollerat sätt? Enligt manualen kan vi endast utläsa följande (vi har gjort 1 och 2 ej 3): 1. Öppna luftningsskruven på finfiltret 2. Pumpa fram bränsle med hjälp av handpumpen tills ca 0,2 liter bränsle runnit ut. Stäng luftnigsskruven. Om pumpervak när dålig, vrid runt motorn något så att pumpens drivkam ändrar läge. 3. Har insprutningspumpen varit demonterad, eller vid första start av ny motor ska pumpen luftas. Pumpa med handpumpen ca 1/2 minut varvid insprutningspumpen automatiskt urluftas" Losssa insprutarnas tryckrörsmuttrar och kör runt montorn med startgeneratorn tills bränsle kommer fram från tryckrören. drag åt tryckrörsmuttarrna och starta motorn Om det är punkt 3 ni syftar på innebär det alltså att vi ska starta motorn med muttarna lösa så bränsle "läcker" ut?
  11. Hur kan vi kontrollera detta på ett bra sätt?
  12. Tack för tipsen! Jag är lite osäker på hur vi faktiskt får glödning? Jag har försökt hitta något mellanläge när jag vrider om nyckeln men det verkar inte riktigt synas/fungera? Vi kan självklart försöka kolla på batteriet när vi försöker starta men hur brukar det normalt fungera med glödningen? Aktivera kallstarten? Ser nu från manualen att motorn är försedd med automatisk kallstart som är aktiverad så länge "stoppreglatet är helt intryckt". Antar att detta är samma reglage som vi drar i för att stanna motorn? (Sitter bredvid panelen med nyckel etc i sittbrunnen)
  13. Tack för tipsen! Jag är lite osäker på hur vi faktiskt får glödning? Jag har försökt hitta något mellanläge när jag vrider om nyckeln men det verkar inte riktigt synas/fungera? Vi kan självklart försöka kolla på batteriet när vi försöker starta men hur brukar det normalt fungera med glödningen? Aktivera kallstarten?
  14. Nu förstår jag. Det är en spak som man drar rakt upp för att strypa tillförseln till motorn. Oftast vrider vi nyckeln till ursprungsläge och drar i denna spak så stängs den av. Vi följde den guide som vi hittade i manualen, ska undersöka om jag missat något steg med luftningen, tack! Tack för tipset! Tror inte det är någon risk med denna modell då jag tror att det är viss lutning bakåt och utblåset är ovanför vattenytan men bör vi för säkerhetsskull göra fortsatta försök med ventilen till sjövattnet avstängd? /Mvh Jonathan
×
×
  • Skapa nytt...