Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

demax

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om demax

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, Funderar på att byta mina tak-armaturer i båten eller byta ljuskällor i de redan existerande. I taket sitter det runda integrerade armaturer runt om i hela båten där man bytt ut ljuskällan till LED-variant men de ger väldigt dåligt ljus och funderar på att: 1. Byta ljuskällorna - billigare men kanske inte kommer att ge bättre ljus 2. Byta hela armaturerna till en "riktig" led-variant. Dyrare men kanske enda vägen för att få ett bra och behagligt ljus. Någon som har erfarenhet av bra och prisvärda LED-armaturer, något att tänka på samt passa sig för? Har det kommit bättre led ljuskällor de senaste åren? Några tips där? Tack på förhand Stefan
  2. Tack för all info! Blir till att kavla upp armarna och lösa detta med den input jag har fått här! Vill man så går det, är det inte så? //S
  3. Hej! Tack för svar. Läxan kring att endast använda kommunalt färskvatten har jag fått lära mig nu! Såg att filtret var fullt med gegga redan i våras och gjorde då ett tafatt försök att få bort det men misslyckades och gav upp och bestämde mig då för att inte dricka färsktankvattnet ombord. Trodde att det vatten som marinan tillhandahöll var det som marinan tillhandahöll var kommunalt vatten tills den dag jag fyllde på en dunk med deras vatten och noterade att den förutom vatten innehöll gröna blad. Skulle tro att det - tillsammans med kalkavlagringar - är produkten av geggmixen jag nu sitter med. Göra rent "slangar" lär bli ett evighetsprojekt då det inte är slangar - det är någon form av mindre rör - och det är ganska mycket av den varan ombord! Men som du säger. Får köra lite kemikalier, spola ur och greja.. Allt går om man vill! Är det inte så? Tack för råd och inspiration. Aldrig mer något annat är riktigt färskvatten! //S
  4. Jag har en 8-tonsbåt från 2003 med KAD300 i dubbelmontage som jag har ägt i 3 säsonger. Motorerna hade vid inköpet ca 380h. Jag har har kört ca 200h/säsong utan några direkt allvarliga problem. Jag har fått stort förtroende för denna drivlina (KAD300/DPG). Har vänner med maskiner ur D-Serien och många har haft stök med larm/felkoder som ingen kan förklara och hydraulslangar som gått sönder. Även drev som rasat (kronhjul?). Mina 300:or har startat varje gång och levererat. I min mening en fantastik kombination och low och mid-tech (edc) som skapar en driftsäker och hyfsat modern lösning. Det som jag fått fixa (än så länge...) är en läckande vattenpump samt lockgenomföringar från kompressor som läckt luft (på båda maskinerna så det lär väl vara ett typfel, likaså med vattenpumparna som också verkar vara en svag punkt på penta rent generellt). Det var mina erfarenheter av KAD300. Har tidigare haft båtar med B30 och bensin V8:or.. Det var mer ångest att åka med än nöje. Detta är ett nöje! //S
  5. Jag använder en trädgårdsslang med gardena-hane i enda änden (lätt anpassad för att passa hålet i drevets underkant) och i andra änden satte jag ett dunklock med vridventil. Dunken med propanolglykol (den miljövänliga varianten) lägger man på badbryggan. Insugsgallren drar jag en silvertejp över (kräver att drevet är rent och torrt). Sen en hink under avgasutblåset. Startar upp motorn och vrider sen på tappen. Brukar suga i sig glykolen direkt och i princip noll spill (förutom det som då hamnar i hinken). Finns många sätt. Detta är ett utav dem! Spolmuff är ett skämt - been there done that - got the t-shirt... //S
  6. Hej! Som rubriken säger undrar jag vad det jag har i min dricksvattentank och vad kan jag göra för att bli av med det? Det är en 300L ståltank (eller kanske aluminium?). Det är som flagor av gult och vitt och det ser allmänt ofräscht ut. Enstaka blad också men de vet jag kommer från marinans färskvatten. Någon som har koll på detta? I övrigt är det i princip omöjligt att komma åt eller titta in i tanken utan att skära isär båten eller ha någon typ av specialutrustning. Mvh Stefan
×
×
  • Skapa nytt...