Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Bamen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bamen

  • Placering
    Kadett
  1. Hej. Har tänkt att återställa en Polar 17 till någorlunda originalskick. Saknar sidorutorna, hela ramen så jag undrar om det finns någon därute som kan ta en bild rakt från sidan samt skriva ner måtten. Längd och höjd räcker men gärna tjocklek också om det går. Jag kommer göra en mall utifrån de måtten samt bilden som jag sedan lämnar ut ifall någon vill ha, Tack på förhand.
  2. Jag kommer lägga två längsgående bonocellbalkar och sedan även spant av bonocell som jag sedan glasfiberarmerar. Detta är dels för att stabilsera skrovet men främst för att durken ska ha ngt att vila mot.
  3. Tänkte spacklet som lim/hållare innan jag laminerar
  4. Glasfiberspackel kanske? Ska ju ändå spackla en hålkälsklack mot röret tänkte jag
  5. Du har helt rätt. Läste precis en limguide och det är inte mycket som fäster mot PP. Det finns ett loctitelim som heter All Plastics som ska fungera mot nästa alla plaster. Men som sagt så överväger jag ändå att strunta i PP-rören och låta skrovet följa vågorna så som det är byggt att göra. Behöver dock spant för att få lite stabilitet i skrov/durk och den spanten blir glasfiberarmerad bonocell...
  6. Hej. Självklart ska limmet fastna mot rören om jag väljer den lösningen. Fastnar inte epoxi-lim mot PP?
  7. Pratade precis med en skrovreparatör och han som många andra förespråkade inte heller skum utan tyckte att man bygger spant av t ex bonocell som man sedan limmar fast i skrovet för att sedan plasta in med glasfiber och epoxi. Om man skippar de längsgående förstärkningarna så borde ju skrovet ha en möjlighet att röra sig och fördela kraften runtom.
  8. Tack för den infon. Det låter ju helt klart vettigt och det var så jag tänkte med så därför tog jag upp frågan här för att se om någon kunnig inom området hade något att säga Tidigare var det ju skum mellan skrov och durk som gjorde att att det var ett jämt tryck på hela skrovet och det kunde även röra sig. Då jag hört att skum inte är att rekommendera pga att det förr eller senare blir som en tvättsvamp fylld med vatten så måste man ju ha något annat sätt som dämpar skrovet. Skum hade ju helt klart varit det lättaste sättet men förmodligen inte det bästa.
  9. Bra tips, tack. Kommer göra det men kommer ju även låta ev vatten som kommer in i rören ha en chans att sippra ut i ändarna... Jag håller på ditt konsept med klyvna rör, men du får spackla en "hålkäl" mellan röret och båtbotten då det är svårt att få in glasfibern i den skarpa vinklen som bildas i mellan botten och röret. Kalle
  10. Japp, jag har tänk att ha hål som dränerar ut eventuellt vatten. Har även tänkt att rören skall vara öppna i änden mot aktern så eventuellt vatten som letar sig in emellan och under rören kan ta sig ut... Varför lägga in tunna sladdriga vp-rör när man kan göra det stabilt från början? Vill man att skrovet ska vara lite formbart? Tror hellre jag har ett stummare skrov men vet inte vad som är bäst.
  11. Hej Ska snart påbörja vinterns projekt med att renovera upp en gammal Polar 17. Tidigare ägare hade sågat upp durken och tömt på skum förmodligen på grund av fuktproblem, båten är ju trots allt byggd nån gång på 60-talet. Hur som helst så vill jag inte bara fylla på med nytt skum och plasta igen utan jag vill förstärka det tunna skrovet nu när jag har chansen. Jag funderade på att först lägga ut två extra lager glasfibermatta direkt mot skrovet och sen limma fast halva PP-rör (ø75mm) och sen tvärgående marinplyfa eller polyuretanskiva (se bifogad skiss), och sedan plasta in allt med glasfiber och därefter lägga en ny durk med eventuellt en inspektionslucka. Vad tror ni om det? Kom gärna med bättre/enklare förslag om ni har några. "Köp ny båt"-kommentarer undanbedes Mvh /Björn
×
×
  • Skapa nytt...