Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Alexander89

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Alexander89

  • Placering
    Kadett
  1. Menar trött på motorn för den har bara varit problem sen den köptes, har nu sålt motorn och har en annan motor Yamaha 40hk på ingång
  2. Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor Hänger inte helt på vad du menar nu - trodde du var pepp på att sätta på en större? [Min erfarenhet av 15 hk över rek på just denna Vator (rek 10-25) är i alla fall positiv, både i glädje och bränsleekonomi då jag ofta åker fullastat (Y)] Självklart vill man ha en motor med många pållar, men jag menade att om jag hittar en låt säga 25hk motor så vill jag att motorn ska orka driva båten på ett vettigt sätt och inte va för klen. Letar febrilt efter en duglig motor
  3. Tackar! Men sen beror väl allting på båtens vikt, vill ju att båten ska gå bra även fast man väljer en mindre motor
  4. Hej! Har tröttnat på min motor, en mercury 40hk, sitter på en Bella 425 1992. Tänkte införskaffa en ny motor och hittar ingen data för hur tung/stor motor som passar min båt. Kan man smälla på en 60hk på denna tex? Plåten från sjöfartsverket saknas annars hade jag kikat där ofc. Tacksam för hjälp
  5. Har kopplat allting nu så som det ska vara, hade gamla bilder att jämföra med. Har även tagit bort varningsmodulen för den separata oljesmörjningen då oljepumpen troligtvis säckat ihop. Drog ur massa kablar men fick inte bort alla, Brandrisk ifall man bara klippt kablarna och låter de vara kvar? Är sämst på EL
  6. Ska kika på det du pratar om, känns som att felet kan ligga just i reglaget, kan tillägga att det går väldigt lätt att växla åxå från neutral till framåt och backen
  7. Det händer absolut ingenting som sagt. Är som att försöka starta något ute i tomma intet, stendött.
  8. Tack för svar! Var sitter den solenoiden? Är det i luckan dit alla kablar går eller nån annanstans?
  9. Härom dagen skulle jag testa starta båten efter byte av tändstift NGK BUHW-2 enligt instruktionsboken Mercury 40hk 1992. Även batteriet är nytt 100AH, startmotorn är ny renoverad och funkar utanför båten med startkablar. När jag vrider om nyckeln händer absolut ingenting, fick en stöt efter 3e försöket. Felen hopar sig på denna motor, vad kan det här vara för fel eftersom startmotorn ska fungera och batteriet är nytt?
  10. Den här skruven på den övre förgasaren satt fast, på den undre var den inskruvad i botten. Är väl bränsle blandnings skruven? Kan det vara boven i dramat?
  11. Läst lite på amerikanska forum där folk haft liknande problem, de pratar mycket om Switch Box, är det CDI boxen?
  12. Tomgången verkade vara problemet, test körde den igår och då gick den som ett skott igen. Den dog en enda gång och då körde jag på full gas, men den startade direkt igen, får se hur den kmr gå nu i veckan. Men att den dog sådär kan det vara att den nyper lite tjuvluft? Hade glömt att sätta tbx spärren för tilten så kanske var att jag körde in i en våg och motorn hoppade till..
  13. Nu funkar båten som den gjort innan, hoppas vi iaf. Bränslet räckte inte till för en ordentlig provtur, förtöjd vid bryggan lyckades vi ställa in tomgången så att motorn inte dör, vi höll på att skruva på de där plastskruvarna på tomgångs och gasreglaget, först blev det fel så backen var framåt och tvärtom, men sen lyckades vi få det att lira fint ihop så nu går den iaf, nu återstår testrundan vilket kommer ske imorgon. Vi funderar även på att koppla bort den separata oljetanken och köra rakt ner i soppatanken istället. Återkommer med resultat imorgon Alex
  14. Måste man köpa en helt ny soppapump eller ska man köpa det som kallas reparationsats bränslepump? Funkar isf den här? http://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/mercury-mariner/branslesystem/membransats-mercury-30-275hk
×
×
  • Skapa nytt...