Jump to content
Tuesday 07 February 2023

AndersVi

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About AndersVi

  • Rank
    Kadett
  1. Tack. Jag har byggt två kanoter med epoxy och är kemist, så det är jag välbekant med. Men det tål att upprepas för andra som läser tråden. Härdplastallergi är inte att leka med. Det var mer polyestern jag undrade om.
  2. Det blir nog epoxy iaf. Hittat det hyfsat billigt och den lokalen jag sett på har inte tillräcklig ventilering.
  3. Har byggt både en kanadensare och en kajak i den metoden. Där fungerar trät som ett distansmaterial mellan två glasfiberskikt. Då slipper man spant i båten. Endast ett enkelt tvärträ och askrelingar i kanadensaren. I mitt bygge nu är det spant, så insidan behöver i sig inte dukas för hållbarhetens skull.
  4. Snygg båt. Det är ju något i den stilen jag tänkt mig. Oljefärgen skulle inte vara för att täta båten i sig, utan för att hindra att vatten kommer in i plywooden. Har som sagt bara hört att några byggt sådana båtar förr.
  5. Nä, jag tänkte INTE lägga polyester på Epoxy. Det har jag lärt inte ska vara en höjdare. Tanken var att grunda/täta materialet på insidan med polyester och sen limma ihop delarna med epoxy. Epoxy ska binda hårt på härdad polyester som är ruggad, vad jag förstått. Som jag har förstått det: 1. Polyesterns styrka är att göra ett hållbart laminat. Gör man det rätt fäster det bra till trä. 2. Epoxyns styrka är att den limmar bra på de flesta material. Så för att limma ihop saker är den överlägsen. 3. Epoxy är hållbarare, flexiblare och tätare än polyester. Därför tänkte jag kosta på den på skrovets utsida, som är i direktkontakt med vatten. Polyestern ska vara hårdare och skörare. 4. Polyester är känsligare för att få ett bra laminat. Plasten i sig ger ingen styrka, utan det är viktigt att få ut överskottet ur matta/duk och att skikten ligger tätt. Måste rullas. Epoxyn bidrar med egen styrka och är därför mer förlåtande för amatörer som gör ett sämre plastjobb. Överindränkt duk/matta tappar inte i styrka på samma sätt. Skulle jag kunna täta insidan med polyester istället för epoxy, skulle det spara många tusenlappar. Det är ju där de stora ytorna är, med alla skrymslen och vrår. Och de utsätts inte för fukt och slitage på samma sätt som utsidan. Eftersom båda plastytorna kommer förseglas med polyuretanlack tänker jag mig att den hindrar det lilla fukt som ev kan tänkas diffundera genom polyestern på insidan. Tänker jag fel och är dumsnål? Å ena sidan vill jag inte förstöra allt arbete för att snåla i onödan, å andra sidan vill jag inte betala extra i onödan. Det finns ju de som byggt plywoodbåtar och endast tätat dem med oljefärg. Ett par lager varje vår.
  6. Efter att tidigare byggt en kanadensare och en kajak tänkte jag uppgradera flottan med en trailer sailer. En Sharpie 600 av Björn Thomasson. Plywoodlaminat. Det ska bli en snygg bruksbåt, men ingen möbel. Praktisk och relativt billig. Enkla detaljer, reparerbar i fält. Min plan för att hålla ner kostnaden är att använda epoxy på utsidan skrovet och polyester på insidan, där belastningen är mindre. Båten kommer stå på trailer under kapell när den inte används. Jag har erfarenhet av epoxy, men inte polyester. 1. K-plywood som byggmaterial där det går. 2. Ytan på insidan spacklas med polyester och täcks med tunn glasfiberduk redan innan montering. 3. Delarna limmas ihop med epoxy, som ska fästa på polyester men inte tvärt om. 4. Däcket och sittbrunn blir ett lager duk och polyester eller epoxy. 5. All plast lackas med tvåkomponent polyuretanlack resp. giftfri bottenfärg. Halkstruktur på däck. Vad säger expertisen? Bör jag gräva djupt i fickan och köra epoxy överallt, eller kommer den fungera?
  7. Gamla träbåtar, klink och kravell, är gjorda för att flexa lite. Lägger man på stum plast kommer den att utsättas för belastning och spricka. Fukt kommer in och inte ut. Sen är det kört. Jag skulle inte ta i en gammal plastad båt med tång. Inte värt besväret och pengarna. Om trät man laminerar på är en stum enhet är det en annan femma. Då får man en sandwichkonstruktion som i bakade båtar och träkajaker.
×
×
  • Create New...