Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

CharlieNova

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om CharlieNova

  • Placering
    Kadett
  1. Under säsongens sista vecka så hittade jag felet. Det visade sig vara en plastbit (sådan som sitter längst ut på en slangklämma) som hade letat sig in i kylsystemet. Jag hittade den i termostathuset av en slumo och efter jag rengjort samt tagit bort denna så fungerade kylningen kanon.
  2. Under säsongens sista vecka så hittade jag felet. Det visade sig vara en plastbit (sådan som sitter längst ut på en slangklämma) som hade letat sig in i kylsystemet. Jag hittade den i termostathuset av en slumo och efter jag rengjort samt tagit bort denna så fungerade kylningen kanon.
  3. Har haft båten inne på varv och efter mycket felsök utan att hitta något fel så märkte man att en slangklämmar inte var helt tätt utan drog in lite luft. Man åtgärda det och efter jag hämtat båten fungerade allt mycket bättre. Men när jag kom i hamn så kom jag ner på jorden igen, motorn gick upp i temp och larma. Så nu är jag tillbaka på ruta ett. Är en V8 med sjövattenkylning 2007. Vad gör man? :-(
  4. Japp, det stämmer att jag är ny på sjön! Men någonstans måste man ju börja och jag vill lära mig! Hade båten förra säsongen, så det här är inte ett normalt beteende. I hamn och när jag åker så ligger tempen på 65-70 grader, allt går perfekt. När jag sedan drar ner till tomgång/lågt vara så tar det några minuter sedan sticket tempen över 90 grader och motorn larmar. För att motverk att den överhettar, kan jag då gasa utan växel alternativ dra på gas... Den kyler då och motortemp går ner till 65 grader väldigt snabbt. Något annat man vill veta för att lättare kunna felsöka?!?
  5. Har bytt impeller idag och dessvärre var den bra och felet bistår... Nu får jag köra på nästa felkälla och det är att det är veck på någon slang från drevet
  6. Har bytt impeller idag och dessvärre var den bra och felet bistår... Nu får jag köra på nästa felkälla och det är att det är veck på någon slang från drevet
  7. Har forskat lite och det första jag bör göra är att byta impeller. Tyvärr är det fullt upp på alla varv och jag kan inte få hjälp förrän i Juli. Men efter att kollat runt lite så känns det som ett hyfsat enkelt ingrepp då impellerhuset sitter i motorrummet. Kan någon bekräfta detta? Får en känsla att det bara är att hitta impellerhuset, skruva isär detta och sedan byta impellern. Är det så lätt eller finns det något annat jag bör tänka på? Antar att det sitter över vattenytan så då bör det väll inte ta in vatten under bytet? , Tacksam för all hjälp!
  8. Min Mercruiser 350 Magnum har fått knäpp. När jag kör motorn så kyler motorn precis som den ska, ligger runt 65-75 grader. Men när jag sedan drar ner den på tomgång så sticker tempen och den varnar för överhettning. Varvar jag då upp den utan växel så kyler den igen... Så den kyler alltså bara när den har varvtal och inte annars... Någon som har någon idé? :-(
  9. Var ute och körde nu på em och inga temp-varningar. Var uppe runt 76 grader som högst, tokkörde inte men hade hyfsat varvtal iaf. Borde jag kunna avvakta då eller kan motorn ta stryk av att impellern inte är 100% ?
  10. Hej Haft lite krångel med min mercruiser 350 Magnum då impellern gick torr någon minut då vi hade strul med spolmuff. När jag skulle köra första turen så överhettades motorn 2 ggr, dock gick den ner i temp hyfsat fort efter jag stängt av motorn. Tog för givet att impellern hade gått sönder och att jag behövde lämna in båten... Nu när jag skulle gå ner och kolla till båten så tänkte jag att jag skulle testa igen i hamnen. Motorn ligger på en arbetstemp på ca 70 grader och har klarat av det väldigt lång tid. Har även varvat upp motorn till 2500 varv utan att tempen sticker... Kan det vara så att det var tomt på vatten i systemet och därför jag hade problem? Eller är det något annat som kan strula...? Bör jag lämna in eller chansa att det funkar nu?
  11. Japp den e roterande. Så grövre polermedel!! Hur hårt ska man trycka och ska man köra på högsta hastigheten? Finns det risk att man trycker för hårt? Har lammullsrondell... Hur fungerar det rent teoretiskt? Vad är det som gör att repan försvinner?
  12. Tar bild nästa gång jag är vid båten. Men millimeter vitt streck på grå gelcoat. Ytterst tunt, knappt så man känner att det är en skåra. Hade hoppats slippa slipa och proffset förra året gjorde det så att det såg så sjukt lätt ut. Känner mig sämst :-).. Men behöver man trycka upp någon värme för att det ska gå att polera bort?
  13. Hej Skulle idag slipa bort lite smårepor på mitt skrov. Har köpt en kraftig polermaskin och både polish samt vax. Men trots att jag körde hyfsat hårt så hände det inte så mycket... Förra året fick jag hjälp av en på varvet som hade samma maskin och han fick birt reporna väldigt lätt... Vad gör jag för fel? Miste jag trycka hårt? Miste jag köra med vatten? Ska jag ha vax eller polish? Tacksam för svar
  14. Är precis klar med allt och ska öppna Whiskeyn, när jag läser 5 dreneringspluggar?!?!?! -Varmkörde motorn med vattenanslutning -Dränerade motorn med enbart 2 dreneringspluggar ;-/, kan jag ha läst så fel i instruktionsboken??? -Körde i glykol tills det kom ut från drevet Måste läsa igen om det finns fler dreneringspluggar eller inte. Fast betyder varmkörningen att jag med all sannolikhet lyckats även fått in glykolen i limporna mm? Whiskeyn var iaf väldigt nära...
×
×
  • Skapa nytt...