Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Stammis

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stammis

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

421 profilvisningar
  1. Vi hade en snipa i sju år utan att byta impeller en enda gång. När jag sedan bytte den var den gamla helt ok. Inga sprickor och gummit var mjukt. Ja! Båtfolk är nojiga. Såklart av en anledning. Alternativ 1, traumatisering. Alternativ 2, ingen egen erfarenhet utan lyssnar på vad andra säger. Då frodas sanningar.
  2. Eftersom jag haft lite tjyvstopp och problem med att få fram bränsle min Penta MD21B som sitter i en "Trålaren" kom turen nu till att ta en titt på dieselkvaliteten i tanken. Eftersom båten stått på land i några år kunde man ju tänka sig påväxt och diverse hemskheter i dieseln, Då båten är byggd kring bränsletanken, ( Dubbla tankar i plast) fick jag fundera lite. Ville inte springa och köpa en bränslesug utan att testa budgetvarianten först. Här är en beskrivning på hur jag gjorde. På väggen i motorrummet har jag en handpump (länspump) från Biltema. Kopplade loss slangarna på den och satte dit andra, längre slangar. Modell spiralslang. En ner i tanken genom däckshålet och en ut till nyköpta dunkar i plast. Genom hadpumpning sög jag ut ca 150 liter diesel på "nolltid". Dieseln såg fin ut hela vägen. När den slutligen började suga luft fick jag byta position. Gick ner till slangarna som kommer ut ur tank i motorrummet. Tryckte med tryckluft bakvägen så det stormbubblade i tanken för att skrämma upp partiklar, påväxt och annat i sista soppaskvätten. När jag sedan släppte ut ytterligare tio liter där nerifrån i mindre kärl, borde då smutset komma i floder. Men ingen ohyra visade sig där heller. Jag är nöjd. Dieseln är ren. Ingen dyr procedur. Jag vet hur mycket soppa jag har. (ingen tankmätare än ) Som avslutning skurades motorrummet av med YES diskmedel och varmvatten. Pumpades sedan ut med samma pump i smutsdunk. Mitt tips: använd länspumpen och pumpa för hand. Det går fort. Ca en halvtimme trekvart med lite dunkbyte och flytta slang. Berätta gärna hur ni brukar gå till väga.
  3. Förtydligande. Jag monterade alltså tillbaka min gamla matarpump.
  4. Lägesrapport. Framgång!!!! Den nya matarpumpen funkade inte!! Varken med handpumpning eller för maskin. Inget kom fram. När jag pumpade med den löst i handen hände inget heller. Inget sug helt enkelt. Måndagsexemplar? Synade min gamla och fann att membranet var ok. Och den gav ifrån sig både vacuum och knuff när jag pumpade med den i handen. Luftade enligt boken. Och plötsligt kom det rejält med soppa fram till filtret. Så även till insprutningspumpen och spridarna. Motorn startade direkt!!! Gick fint på tomgång i närmre 40 minuter. Varvade på gasreglaget och sänkte snabbt. Den dog inte. Ej heller vandring på tomgången. Testade med startspray runt matarpumpen. Ingen skillnad på varv vid kopplingarna men en liten tendens att öka i varv runt packningar och skruvar. Så där finns något att titta närmare på. Vet att govfiltrets packning är av på ett ställe. Typ fiberpackning. Tänker att det kan man limma med lämpligt packtätning. I övrigt har jag blåst lite med kompressor i slangen från matarpump och tillbaka. Hör tydligt att det bubblar i tanken. Så ev blockeringar har flyttat på sig. Har även blåst i inlopp till CAV filtret så det sprutade ut i luftnippel nr 1 på insprutningspumpen. Nästa steg är att suga ur tanken på diesel för att se vilket skick den är i. Tänkte använda en vanlig dränkpump från biltema. I med slangen, upp med nivåvakten, ut med dieseln i dunkar. Borde funka. Ser den ok ut häller jag tillbaka den. Tack för era goda råd!!
  5. Jag tackar! Luftar och pumpar för hand. Får inte fram bränsle till finfiltret ens. Släppte kopplingen (ut) på matarpumpen kommer inget där heller när jag pumpar. Har blåst lite försiktigt fram och tillbaka med tryckluft i slangar. Då kommer det. Börjar fundera på om jag fått det tätt vid monteringen av den nya matarpumpen. Dvs packningen (en ganska tunn av papper) mot motorn. Återanvände kopparpackningarna till kopplingen in. Kanske bör jag sätta nya där. Vet ju inte hur det första filtret nere vid bränsle ledningarna efter tank mår. När jag blåste bakvägen gurglade det i tanken. När jag blåste luft kunde jag inte notera några läckage vid kopplingar. En tanke som slog mig nu är att jag inte öppnade tanklock på däck när jag tryckte med luft. I morgon blir det att plocka ner matarpump och börja om. Känna på den i handen när jag pumpar och se om det blir något vacumsug mot handflatan.
  6. Kanon! Låter vettigt! Tack för svar. Nu har jag bytt matarpump, och finfiltret inkl nya packningar till filtret. Nu gick det betydligt raskare att få fram bränslet till spridarna. Gick på någon minut eller tre. Därefter startatde motorn på ett kick. Gick fint i tio minuter, en kvart sen började tomgången gå upp och ner i varv några gånger och sen slutligen ännu tydligare upp i varv och sedan stanna. Ännu mer luft? Får den inte bränsle? Mer felsök senare i veckan.
  7. Finns också en matarpump för 895 kr ett svenskt företag på nätet. ( Hur är det , får man skriva ut företagsnamn här eller inte ?)
  8. Jag har problem att få fram bränsle till spridarna. Efter att motorn stängts av är det samma problem nästa dag. När den väl startat går maskinen jättefint. Symptom: När jag handpumpar händer inte mycket. Borde det inte pulsera fram bränsle vid förfiltrets avluftning eller inloppsmutter om jag lättar på den? Jag har returkranen avstängd medans jag handpumpar. Funderar på om matarpumpen är kass. Båda packningarna är dåliga. Den för muttern är delad och den större vid silen har också spruckit. Kan de dra in luft? Kör på startmotorn. Efter mycket lång stund kommer det tryck till insprutningspumpen. Då kommer en stråle med tryck i avluftningen på gaveln när jag kör på startmotorn. Måste därefter köra mycket länge för att få upp bränsle till spridarna. (Tog närmare en timme sist) När det blöder där kan jag dra åt och starta motorn. Den hade tendens att dö när jag drog ner gasen från högt varv till tomgång tidigare. När den då dog måste hela luftningsproceduren göras på nytt. Ställde upp tomgången något och då gick det fint att sänka gasen hastigt utan att den dog. Känns som något som låser sig i insprutningspumpen. Senast puttrade den fint i en halvtimme vid testkörning. Jag stängde av och startade på nytt ett fllertal gånger. (Körde även hela sex timmar nonstop förra veckan) När jag så stängde av den till slut hördes en "suck" som ett "sug" från motorn. Jag tänker då att den kanske suger in luft precis vid det tillfället. Men var? Dagen efter går den ej att starta. Inget bränsle vid spridarna. Och hela proceduren måste göras igen. Idag orkade inte batteriet så jag fick bryta. Är matarpumpen/handpumpen kass? Finns ju inga reservdelar till den, så köpa helt ny? Finns det alternativa packningar att byta till? Lutar det åt otäta kopplingar? Dåligt membran? Insprutningspumpen? Ska den plockas ner ? Byta förfiltret? Blåsa rent med tryckluft i rören? ( har hört att det inte är bra med tryckluft i bränslesystem) Kan tänka mig att börja med matarpumpen. Finns ju att köpa ersättningspumpar för 1400 kr. Nu behöver jag tips, goda råd, telefonnummer allt! Befinner mig på västkusten , Ljungskile.
  9. Japp, det var allt rostangepp och ett minimalt "släpp" i materialet runt ena kolven i packningen vid närmare granskning.
  10. Nu har jag rivit isär motorn. Plockat av toppen , avgaset och vattenpumpen. Det tog en veckas laddning att våga börja skruva sen gick det av bara farten. Ganska svårmekad konstruktion då så mycket sitter fast i toppen. Va pumpen tex. Topplockspackningen var ok och toppen likaså. Foder och kolvar också som de ska. Däremot var packboxarna i Va pumpen slut. Min mekaniker vid bryggan säger att det till hundra procent är va pumpen som orsakat det hela. Nu har han packat om pumpen och återmonterat topp och allt. Ny topp packning så klart. Kvarstår gör nu att tömma på olja och köra rent ett par rundor så får vi se. Det betyder i korthet att det vi trodde var varmkörning inte var det. Visserligen gick den upp i temp när remmen gick av men vi var ju då ytterst försiktiga med motorvarvet. Kanske den dog på lågvarv för att den inte orkade med geggan ( majonäsen) i motorn, och inte "nöp" som vi först trodde. Att det bubblade i expansionskärlet vid testkörning innan mekningen kan jag inte förklara. Det tydde ju på topplock men kanske samma symptom med kass va-pump. Om det nu är så (återstår att se ) har vi ju haft tur ändå.
  11. Kanoninfo. Då låter det som att det kan bli ganska omfattande. Phuu!
  12. Ofta när man överhettar dem så sjunker fodren i blocket för att O-ringarna blir förstörda av värmen. Du måste mäta att de sticker upp tillräckligt annars räcker det inte att byta topp, du måste dra ur fodren och byta o-ringarna med. Det är då lika bra att helrenovera. MD21 är en billig motor att helrenovera så skall du ha en riktigt bra motor till lågt pris och kan skruva själv så är den nog bland det billigaste i båtmotorväg i den storleken att renovera om man kan skruva själv. Om inte skruva själv , glöm det. Grundmotorn är riktigt bra slitvarg trots allt snack om motsatsen. Det finns väldigt många som fortfarande tuffar och går. Precis som de flesta andra båtmotorer dör den av rost och onödiga överhettningar pga dåligt underhållna kylsystem. Den tål inte heller precis som de flesta andra gamla båtmotorer att gå på nära fullgas jämnt. Med det sagt så går en helrenovering på 40-50 kkr men då blir den i princip som ny , så billigt är relativt. Det som gör att man kommer billigare undan är att alla vitala delar finns att köpa från andra källor än Penta som inte själva byggt grundmotorn. Att byta till en helt annan typ motor för ofta med sig en massa andra kostnader i båten istället. Mycket uttömmande och informativt. Jag tackar. Min fråga blir då hur svårt det är att lyfta fodren och ge dem nya o-ringar. Är det "bara" att dra upp dem och pilla dit oringar= färdigt, eller är det knivigt tungt och svårt att komma åt, delar som kan gå sönder etc. Eller kanske helt logiskt när man ser det. Det skall nog lösa sig. Nu blir det någon vecka snickeri i fjällen innan båt skruvande. Jag lovar att återkomma med slutord även om det kan dröja. Jag tackar för er klokskap och välkomnar ännu mer erfarenheter, aspekter och mek tips.
  13. Tack Bosse Ja det är lite så jag tänker. Fast hellre köpa en befintlig topp som är rak kanske....
×
×
  • Skapa nytt...